Meest gestelde vragen

Vind hier de meest gestelde vragen over yacht.

Contact met Yacht

Hoe bereik ik het Yacht Supportcenter?

Het Yacht Supportcenter is op werkdagen bereikbaar van 8.30 uur tot 17.30 uur op 020 569 1660. Of stuur een e-mail.

Hoe kan ik contact opnemen met Yacht?

Afhankelijk van je vraag kan je telefonisch, per e-mail of social media, of via een van onze kantoren contact met ons opnemen.

Bekijk hier onze contactgegevens

Inloggen

Ik ben ZZP’er of doorlener en ik heb nog geen gebruikersnaam of wachtwoord

Als ZZP’er of doorlener ontvang je een e-mail waarmee je zelf een account kan aanmaken. Via de link in de mail kom je op de inlogpagina. Klik rechts onderin het scherm op ‘nieuw account aanmaken’. 

Ik ben mijn gebruikersnaam en/of wachtwoord kwijt

Klik in het inlogscherm op ‘gebruikersnaam en/of wachtwoord vergeten’ om een nieuwe aan te vragen.

Ik kan niet inloggen op Mijn Yacht

Wanneer je in dienst komt bij Yacht, krijg je een eigen Mijn Yacht account. De activatiemail wordt naar jouw persoonlijke e-mailadres gestuurd. Vaak is jouw persoonlijke e-mailadres ook jouw gebruikersnaam. 
Kom je er zelf niet uit? Neem dan contact op met Yacht Supportcenter  via 020 569 1660, of stuur een e-mail.

Persoonlijke gegevens wijzigen

Hoe kan ik mijn persoonlijke gegevens wijzigen?

Deze geef je door aan jouw consultant bij Yacht.

Reis- en onkosten declareren

Waar vind ik meer informatie over reis- en onkosten declareren?

Als je op Mijn Yacht bent ingelogd vind je meer informatie of reiskosten en overige onkosten. Via het digitaal onkostenformulier kan je daar jouw declaratie indienen. 

Uren schrijven

Waar declareer ik mijn uren?

Je kunt je uren via Mijn Yacht declareren of via de Yacht app.

 

Verlof

Wat zijn officiële feestdagen?

Ziek- en beter melden

Hoe meld ik mij ziek en weer beter?

Dit kan heel eenvoudig via Mijn Yacht of in de Yacht app. Klik in het menu op ‘Ziek en beter melden’ en vervolgens op ‘+nieuwe ziekmelding’. Vul in het volgende scherm de benodigde gegevens in en bevestig deze met de knop ‘indienen’. Via hetzelfde nu kan je je ook beter melden. Belangrijk om te onthouden: meld je eerst ziek, declareer daarna pas ziekte-uren. Wanneer je ziekte-uren schrijft, maar er staat geen ziekmelding geregistreerd, komen je uren niet goed binnen bij het Yacht Supportcenter. 

Met jouw consultant bij Yacht heb je afgesproken wie je ook nog persoonlijk op de hoogte brengt: bijvoorbeeld je opdrachtgever of consultant. Bel bij twijfel altijd jouw consultant bij Yacht. 

Lukt het niet om je online ziek of beter te melden of wil je iets wijzigen nadat je je ziek gemeld hebt, bel dan naar Health@Work op 020-5695892

Ik ben mij vergeten ziek te melden via de website, kan ik dat nog op een andere manier doen?

Ben je vergeten of lukt het niet om jezelf online ziek of beter te melden, dan kun je bellen naar Health@Work via T: 088-126 9960

carrière

Heeft beïnvloeden iets te maken met zakelijk flirten?

Jazeker. Zakelijk flirten helpt je om mensen ‘aan jouw kant’ te krijgen door het inzetten van die allesbepalende gunfactor. Dit doe je door het geven van een gelijkwaardige handdruk, smalltalk, een gespiegelde houding, een geanimeerde manier van praten en natuurlijk een glimlach.

Hoe ga je om met kritiek?

Heeft iemand iets aan te merken op je werkzaamheden en wil jij direct de discussie aangaan? Wacht dan even tot je primaire emotie voorbij is. Het kan voelen als een aanval, maar kritiek is vaak iets wat jij in je hoofd groot maakt. Je collega probeert het eindresultaat te optimaliseren, dus feedback is waardevol. 

Hoe helpt een professioneel netwerk bij carriere maken?

Het netwerk van Yacht bestaat uit ruim 5.000 ambitieuze professionals met wie jij (online) kennis en ervaring uitwisselt. Deze gelijkgestemden inspireren en helpen elkaar met persoonlijke vraagstukken. Carrière maken doe je niet alleen. Dat doe je door elkaar te versterken en te helpen met ontwikkeling. Daarom zijn we onder andere 5 verschillende communities gestart in: Software Development, Engineering, Data, Business Information en Finance.  
 

Hoe vind je een nieuwe uitdaging tijdens je carrière?

Een nieuwe uitdaging vinden lukt alleen wanneer je weet wat je wilt en (nog niet) kan. Die uitdaging kan een compleet andere functie in een nieuwe branche zijn of het leren van een skill die je nog niet beheerst. Op deze pagina over carrière maken vind jij precies de uitdagingen die bij jou passen!

Hoe werk ik effectief samen binnen Yacht?

Deze soft skills zet je bij Yacht in in je vakgebied, tijdens nieuwe uitdagingen of binnen onze communities.

Hoe word ik een pro in beïnvloeden?

Op deze pagina vind je stap voor stap de nodige achtergrondinformatie. Wil je verder de diepte in? Duik dan in de beïnvloedingstechnieken die we hierboven voor je hebben verzameld. 

Hoe worden de rollen van voorzitter en notulist gekozen?

Er is geen vast systeem om een voorzitter en een notulist te kiezen. Wel is het belangrijk dat deze mensen weten wat hun taak inhoudt. Daarbij kan een notulist geen actieve deelnemer zijn, omdat de volledige aandacht nodig is voor het notuleren. 

Hoe zet ik deze skills in bij Yacht?

Deze soft skills zet je bij Yacht in in je vakgebied, tijdens nieuwe uitdagingen of binnen onze communities

In welke functies heb je regelmatig een probleemanalyse nodig?

Een probleemanalyse of een oplossingsgerichte houding heb je als professional in veel (leidinggevende) functies nodig. In ons overzicht zie je snel welke functies je zoal bij Yacht kan vervullen.

In welke sectoren maak jij je ambities waar?

We hebben bij Yacht altijd nieuwe uitdagingen klaarstaan in 8 verschillende sectoren: IT, Finance, Engineering, SCM&P, HRM, Legal, Marketing & Communicatie en de Publieke Sector.

Is Scrum hetzelfde als Agile?

Scrum is een vorm van Agile werken. In dit soort benaderingen, wordt een project stapsgewijs afgerond. Traditioneel projectmanagement brengt eerst alle wensen in kaart en dan pas wordt er werk verzet. Bij Agile-methodes, worden behoeftes en eisen steeds meer geconcretiseerd tijdens het ontwikkelproces. Scrum lijkt een hype, terwijl het al ruim twintig jaar bestaat. Het is een manier van werken. Het is een framework en gaat het om het agile gedachtegoed. Je kan Scrum, Kanban, Lean en meer, maar het gaat om de agile manier van werken. 

Is er een stappenplan om je assertiviteit te ontwikkelen?

Ja! Dat stappenplan vind je op deze pagina. Om assertiviteit te ontwikkelen moet je eerst goed begrijpen wat het betekent, waarom het belangrijk is en wat de verschillen zijn met subassertiviteit en agressief gedrag. Wanneer je dit helder hebt, ga je kijken hoe je jouw assertief zijn vergroot. Dit doe je aan de hand van voorbeelden en oefeningen.

Is er ook een lichaamstaal die bij overtuigen hoort?

Absoluut, non-verbale communicatie is de helft van het werk. Neem een rechte, maar ontspannen houding aan. Maak oogcontact als je praat en zorg dat je lichaam altijd naar je gesprekspartner gekeerd is. Is de ander aan het woord? Stel je op als actieve luisteraar door mee te knikken, te glimlachen en je gezichtsuitdrukkingen aan te passen op het onderwerp van het gesprek (verbazing, instemming, etc.)

Kun je mensen altijd overtuigen van jouw gelijk?

Vrijwel altijd. Maar alleen als jij zelf ook overtuigd bent van je boodschap, anders kom je niet oprecht over. Als het duidelijk is dat jouw gewin boven dat van een ander staat, ben je mensen aan het manipuleren. Met goede intenties en eerlijkheid bereik je het meest. 

Waarom discussiëren we zoveel?

Discussiëren op het werk zorgt voor persoonlijke ontwikkeling en zakelijke vooruitgang. Je leert de zaken vanuit een andere invalshoek bekijken en leert jezelf kennen. 

Waarom is het belangrijk om duidelijk te communiceren?

Door duidelijk met elkaar te communiceren voorkom je ruis en misverstanden. Daarom is het van essentieel belang om duidelijk te zijn en, zo nodig, om extra informatie te vragen. Dit is essentieel bij het realiseren van doelen en het maken van impact.

Waarom is het nodig om te vergaderen?

Tijdens een meeting deel je op een georganiseerde manier ideeën, informatie en standpunten. Ook kun je gezamenlijk besluiten nemen. Een goede vergadering leerzaam, effectief en geeft voldoening. Is een vergadering voor jou vaak ‘een kwestie van uitzitten’? Vraag jezelf dan af of je aanwezigheid echt nuttig is. 

Waarom zijn deze skills cruciaal bij teamwork?

De 6 skills voor teamwork zijn cruciaal omdat ze, mits goed uitgevoerd, ervoor zorgen dat de leden van een team op een positieve en constructieve wijze met elkaar projecten aangaan en samenwerken. Zo worden er sneller successen geboekt en wordt het eindproduct naar een hoger niveau getild. 

Waarom zijn deze soft skills essentieel?

De soft skills uit onze skillset zijn universeel voor elk vakgebied. Het zijn stuk voor stuk competenties die elke ambitieuze professional vroeg of laat resultaat opleveren en nodig zijn om een volgende stap te zetten in je carrière. Met alleen je harde skills kom je er niet als je jouw werkzaamheden naar een hoger niveau wilt tillen. 

Wanneer ontwikkel jij een visie?

Een duidelijke visie is essentieel voor het succes van een bedrijf. Om een visie te definiëren, zijn er verschillende opties: 

  • Als directeur van een organisatie ontwikkel en definieer je zelf de visie. Dit gebeurt vaak als jij een eigen bedrijf start, aangezien jij zelf duidelijk weet hoe en wat je wilt. 
  • Als lid van het managementteam ontwikkelen jullie de visie samen, bijvoorbeeld tijdens een scrum- of ouderwetse heisessie. 
  • Vanuit alle lagen van een organisatie worden medewerkers betrokken om, bijvoorbeeld in een werkgroep, samen de visie van de organisatie of afdeling te formuleren. 

Wat doe je niet bij netwerkgesprekken?

  • Denk niet dat iemand je zomaar gaat helpen. Als je iemand zijn kennis nodig hebt, moet je dat verdienen. Als iemand niet zijn diensten aanbiedt, ga er dan ook niet om vragen
  • Keep it positive! Dat betekent: ga niet negatief zitten doen over andere mensen om je heen of binnen een organisatie. Daar kan je gesprekspartner helemaal niks mee
  • Alleen maar over jezelf praten. Dat wordt al snel arrogant, toon interesse in de ander.  
     

Wat doe je wél bij een netwerkgesprek?

  • Sociaal zijn:
    Een netwerkgesprek is ook vooral erg leuk. Houd het gesprek dus ook vooral gezellig en ga geen ingewikkelde discussies voeren
  • Aandachtig luisteren:
    Zeker voor introverte mensen is dit een gouden tip. Professionals als jij vertellen graag over hun expertise. Laat hen in eerste instantie lekker het woord doen. En weet: als jij aandachtig luistert, lijk jij niet alleen geïnteresseerd, je leert er ook nog wat van
  • Hulp aanbieden:
    Iedereen kan altijd wel ergens hulp bij gebruiken. Jij ook. Dus neem het voortouw en bied je kennis aan iemand die je leert kennen. Het fenomeen netwerken bestaat alleen doordat iedereen wat ‘inlegt’. 
     

Wat is communicatie?

Communiceren is het overbrengen van informatie: verbaal én non-verbaal. Hierbij gaat het om de interactie tussen de zender en de ontvanger. Het communicatieproces bestaat uit vier stappen: 

  1. De zender codeert de informatie in een boodschap
  2. De boodschap wordt verzonden
  3. De ontvanger decodeert de boodschap
  4. De ontvanger geeft feedback op de boodschap

Communiceren doe je face to face of via een medium, zoals een telefoon, krant, infographic, webpagina, YouTube-serie, Snapchat of tv.  

Wat is de Scrum-methode?

Scrum is een manier van Agile projectmanagement. In kleine, multidisciplinaire teams werk je in sprints aan tussenproducten. In vaste bijeenkomsten wordt het proces gestructureerd. Er wordt telkens bijgeschaafd en doorontwikkeld tot er een goed eindproduct staat. Ondertussen sta je in nauw contact met de klant. 

Wat is de definitie van assertief?

Assertiviteit is voor jezelf opkomen op een verbale en non-verbale manier. Het gaat over eerlijk en vol zelfvertrouwen handelen. In werksituaties betekent dit voor jezelf opkomen én daarbij je collega respecteren. Assertief zijn zit op de scheidslijn tussen nederig gedrag (subassertief) en agressief overkomen, en draait om dicht bij jezelf blijven.

Wat is de definitie van autonomie?

Autonomie is afgeleid van het Griekse woord autonomía. Dat is opgebouwd uit de woorden: autos (zelf) en nomos (wet) en afgeleid van autonomos, wat ‘eigen wetten opleggend’ betekent. Het beste synoniem van autonomie is zelfbeschikking. Een autonoom iemand bepaalt zelf wat hij/zij belangrijk vindt en handelt daarnaar. 

Wat is discussiëren?

Een discussie is een gespreksvorm waarbij twee partijen of personen elkaar van elkaars standpunt proberen te overtuigen. Een goede discussie mondt niet uit in bekvechten, maar in een constructieve middenweg. 

Wat is een bedrijfsvisie?

Lees de visie van een bedrijf en weet waar een organisatie de komende jaren naar toe streeft. Een visie is gericht op de toekomst en omvat een bepaalde periode. De visie geeft antwoord op de volgende vraag: Wat wil een organisatie de komende 5 of 10 jaar betekenen en bereiken in de maatschappij? 

Wat is een goed voorbeeld van een missie en visie?

Elk succesvol bedrijf heeft een duidelijke missie en visie. Om je een indruk te geven, dit zijn de missie en visie van Philips. Missie: ‘Het leven van mensen verbeteren met zinvolle innovaties.’ Visie: ‘Philips streeft ernaar middels innovaties de wereld om ons heen gezonder en duurzamer te maken. Ons doel is om in 2025 de levens van drie miljard mensen te hebben verbeterd. Wij bieden de beste werkomgeving voor mensen die onze passie delen en samen bieden we onze klanten en aandeelhouders ongekende meerwaarde.’

Wat is het verschil tussen beïnvloeden en overtuigen?

Overtuigen is een manier van beïnvloeden. Je kunt mensen, naast overtuigen, ook beïnvloeden om te ze laten onderzoeken, inspireren of om mensen aan te sporen iets te doen.

Wat is overtuigen?

Overtuigen is ervoor zorgen dat iemand iets van je aanneemt zoals een mening, een idee of een voorstel. Er zijn verschillende technieken om mensen te overtuigen. 

Wat is timemanagement?

Timemanagement is effectief en efficiënt met jouw tijd omgaan. De focus ligt op het managen van je aandacht. Door goed timemanagement stel je concrete en haalbare doelen. Zo haal je tegelijkertijd ook meer voldoening uit je dag. Je hebt een werkbare planning en creëert overzicht. Dit geldt niet alleen voor je werk, maar ook voor je privéleven. Zo voorkom je uitstelgedrag en slechte gewoonten. Cruciaal voor succes in je carrière!

Wat moet er in een probleemanalyse?

Een probleemanalyse bestaat uit de volgende 6 onderdelen. Met dit stappenplan stel je goed een probleem vast en ga je er effectief mee aan de slag. 

  1. Probleembeschrijving: wat gaat er niet goed in een werkproces?
  2. Afbakening: ga vragen stellen om het probleem in te kaderen. Gebruik hiervoor de 6 w’s
  3. Probleemstelling: waarom gaat het mis?
  4. Informatie: heb je achtergronden nodig om het probleem op te lossen?
  5. Doelstelling: wat wil je bereiken met de oplossing?
  6. Overtuiging: wie moet je meekrijgen om draagvlak voor jouw verbeterproces te krijgen?
     

Wat moet je niet doen aan het begin van je presentatie?

Zo voorkom je dat mensen direct afhaken. Vermijd deze openers:

  • ‘Ik ga het komende half uur praten over…’
  • ‘Bedankt dat ik hier mag komen spreken.’;
  • ‘Hoi allemaal, ik ben … van ….’

Wat zijn de 6 skills voor goede teamplayers?

  1. Communiceren
  2. Scrummen
  3. Overtuigen
  4. Beïnvloeden
  5. Vergaderen
  6. Discussiëren 

Wat zijn de 9 soft skills uit de skillset?

  1. Assertiviteit
  2. Autonomie
  3. Netwerken
  4. Visie ontwikkelen
  5. Presenteren
  6. Zelfreflectie
  7. Probleemanalyse en oplossingsgericht werken
  8. Timemanagement
  9. Prioriteiten stellen
     

Wat zijn de kenmerken van assertiviteit?

  • Verantwoordelijkheid nemen voor je gedrag
  • Voor jezelf opkomen
  • Eerlijk zijn over wat je vindt, voelt, denkt en wilt
  • De ander respecteren 
  • Kwetsbaar durven zijn
  • Een conflict niet mijden

Wat zijn de rollen binnen een Scrum-team?

Scrum-master:

Deze persoon heeft de helicopterview. Hij of zij ziet toe dat het team Agile blijft en faciliteert de andere team-members, zodat zij hun werk kunnen doen. Let wel: een Scrum-master is geen projectmanager. Het team is zelforganiserend en bestaat uit professionals die zelfstandig werken. Scrum teams hebben kaders nodig om een effectief team te worden.

Product owner:

Vertegenwoordigt de business stakeholders. Hij/zij bepaalt wat er gedaan moet worden, niet wanneer. Dat wordt in samenspraak met het Development Team gedaan in de Sprint Planning. Hij/zij heeft hier wel invloed op door het stellen van de juiste prioriteiten.

Development team:

De rest van het team. Naast de product owner en Scrum-master, bestaat het development team uit 3 tot 9 team members. Ieder team member werkt zelforganiserend binnen zijn eigen expertise aan de analyse, het ontwerp, de ontwikkeling, het testen en de documentatie.
 

Wat zijn de taken van een notulist?

Een notulist is neutraal en maakt aantekeningen van de meeting. Van tevoren neem je de agenda door en check je bij wie er aanwezig zijn. Ook is het belangrijk om het doel van de notulen te weten: een actielijst maken, een situatie schetsen of juist het weergeven van de argumenten. Ook handig: zorg dat je op een plek zit waar je iedereen goed kunt verstaan.

Wat zijn handige tips bij zelfreflectie?

Wanneer jij serieus werk gaat maken van reflecteren op jezelf, houd dan de volgende tips bij de hand:

  • Rooster elke week een zelfreflectie-moment in
  • Reflecteren kan altijd en over alles gaan
  • Reflecteer ook als alles goed gaat, zo blijf je jezelf ontwikkelen
  • Oordeel niet, probeer zo objectief mogelijk naar je handelingen en gebeurtenissen te kijken
  • Gebruik een reflectiemodel

Wat zijn veelgebruikte reflectievragen?

  • Waar liep ik afgelopen kwartaal tegenaan?
  • Wat was mijn rol in dit geheel?
  • Hoe handelde ik in die situatie?
  • Wat leverde mijn handelen op?
  • Wat kon er beter?
  • Is er een alternatief voor mijn handelen?
  • Wat vond ik van mijn handelen? 

Welke 4 stappen moet je doorlopen voor slim timemanagement?

  1. creëer een heel specifiek overzicht
  2. Stel prioriteiten
  3. Maak een dag, week en maandplanning
  4. Evalueer je planning

Welke modellen heb je nodig voor een probleemanalyse?

Voor het maken van een probleemanalyse zijn deze 3 methodes gangbaar:

  1. 5Wh2
  2. 5x waarom
  3. Visgraatmodel

Welke presentatieprogramma’s heb je naast PowerPoint?

Naast PowerPoint zijn er nog een aantal andere programma’s waarmee je mooie presentaties bouwt. Denk aan: 

  • Google Slides (vind je in Google Drive)
  • Keynote (vind je op Apple-apparaten)
  • Prezi
  • Emaze.

Welke professionele netwerken zijn er bij Yacht?

Welke verantwoordelijkheden horen bij autonoom zijn?

Bij autonoom zijn hoort dat je zelf verantwoordelijkheid neemt over jouw:
motivatie, behoeften, gevoelens, mening, zienswijzen, inzetbaarheid en gemaakte keuzes en de consequenties daarvan. 

Wie is de held van jouw verhaal? 

  • Maak je verhaal dus persoonlijk en authentiek. Waarom wilde je dat product maken of waarom nam jij de leiding bij dit project? Wat waren je aannames en verwachtingen hierbij?
  • Vervolgens breng je jouw team members tot leven. Praat dus niet over ‘onze data-analist’, maar over: ‘Mareijn, onze cijferkoning die voor dit project net terugkwam van zijn motorreis rond de wereld’. Zoiets spreekt al veel meer tot de verbeelding. 
  • Daarna schets je de uitdagingen en dilemma’s: waar liepen jullie tegenaan? Wat waren de onverwachte tegenvallers? Hierdoor moest het project worden bijgesteld of kwamen er nieuwe inzichten. En voila: karakterontwikkeling. 
  • Tot slot: elk verhaal heeft een climax. Dit is de onthulling van het eindproduct of de resultaten.