Als jij als professional eruit wilt springen bij potentiële werkgevers, moet je kunnen vertellen waarom ze bij jou aan moeten kloppen. Waar sta jij voor en welke specifieke expertise maakt jouw onmisbaar? Positioneer jezelf net zo goed als een sterk merk en jij maakt organisaties direct duidelijk waarom jij de meest geschikte kandidaat bent voor de positie.
Weet waar je voor staat en wat jou onderscheidt. Zo kun je beter doen wat bij je past Simone van de Wouw, UX-trainee bij Yacht
Met een unieke positie maakt jij werkgevers direct duidelijk wat jou anders maakt dan andere professionals. Door jezelf goed te positioneren, val jij op. Jij bent authentiek, een prettige collega om mee samen te werken en een expert binnen jouw vakgebied. Hierdoor vergroot jij ook de kans dat anderen jou bij hun werkgever aandragen voor vrijgekomen posities in hun organisaties.
Positioneren is als daten. Je laat het beste van jezelf zien Rogier Schut, brand director en partner bij Matters Most
Het MDC-model van Riezebos en Van der Grinten is een veelgebruikte tool om de positionering van een merk te bepalen. Pas dit model toe op jezelf om jouw eigen ‘merkidentiteit’ te bepalen en kom erachter wat jou relevant maakt voor je doelgroep en hoe jij verschilt van je concurrentie. Het model bestaat uit 3 elementen:
Pas als jij een goed beeld hebt van de skills waarmee jij je van concurrenten onderscheidt, kun je jezelf positioneren in jouw markt. Gebruik de theorie van het MDC-model in de praktijk. Volg deze 5 stappen om jouw unieke positie te bepalen.
Waar sta jij voor, wat past bij jou en wat drijft jou? Weet wat wel en niet voor je werkt. Datgene waar jij je op wilt focussen moet dicht bij jezelf staan en je energie geven. Wil jij je als marketing-professional bijvoorbeeld focussen op propositie marketing? Of zet jij jouw skills liever in op online-marketinggebied als CRO-specialist? Vaak kom jij hier in de praktijk achter, maar je kunt ook persoonlijke ontwikkelprogramma’s volgen. Bijvoorbeeld het Future Finance Change Program van Yacht voor ambitieuze finance professionals.
Wat zijn onderwerpen waar jij waarde aan hecht? Zo krijg je een beter beeld van wat jij wilt Simone van de Wouw, UX-trainee bij Yacht.
Kijk goed wie je wilt bereiken met jouw unieke positionering. Sommige klanten of organisaties sluiten meer aan bij jouw werk- en denkwijze en snappen jouw manier van werken beter. Vraag je daarom af of een positie, opdracht of organisatie echt bij je past.
Simone van de Wouw, UX-trainee bij Yacht, licht toe: “Jij moet echt binnen een bedrijf passen. Bedrijven mogen wat mij betreft soms beter kijken naar wat voor persoon ze binnen halen.”
Hoe positioneren andere professionals zichzelf in jouw vakgebied? Welke expertise of skills beheersen zij? Vraag dit aan je collega’s of gebruik LinkedIn om jezelf te inspireren. Kom jij bijvoorbeeld iemand tegen met een uniek profiel, leg dan een link en nodig diegene eens uit voor een kop koffie. Leer van je concurrenten. Zo ontdek jij of er een gap is waar jij op in kunt springen.
Welke factoren zijn uniek en onderscheiden jou van je concurrenten? Welke skillset zet jij in om het probleem of de vraag van potentiële opdrachtgevers op te lossen? Kijk niet alleen naar je opleidingen en certificaten, maar ook naar jouw soft skills zoals jouw assertiviteit, autonomie, of je netwerkskills.
“Ik ga bijvoorbeeld graag om met anderen en ben een echte teamplayer. Door alleen maar individueel werk kom ik minder tot mijn recht”, vertelt Simone. “Vraag ook aan anderen wat jouw sterke en zwakke punten zijn”, zo stelt ze. “Mensen die je door en door kennen, zoals vrienden, familie of collega’s, kunnen je veel inzicht geven.”
Welke boodschap wil jij als professional afgeven? Denk na over wat je uitstraalt als persoon en controleer of dit aansluit bij de boodschap die jij wilt creëren. Je boodschap moet authentiek en geloofwaardig zijn bij de organisaties waar jij je op focust.
Neem de tijd om jouw unieke positie te bepalen. Vaak is het niet direct duidelijk welke skills je onderscheiden van je concurrenten. Een niet kloppende positionering zorgt ervoor dat je in posities terecht komt die niet bij je passen of dat een geschikte opdracht aan je voorbij gaat. Bijvoorbeeld omdat jij jezelf te specifiek hebt gepositioneerd, terwijl je meer een generalist bent.
Nu je een goed beeld hebt gevormd van jouw unieke positie, is de volgende vraag welke strategie jij gaat gebruiken om deze unieke positie te claimen. Dit is vaak geen eenvoudige taak. Het effectief overbrengen van je gekozen positie aan jouw markt kost tijd. Maak daarom strategisch gebruik van alle beschikbare middelen.
Het positioneren van jezelf werkt in principe hetzelfde als het positioneren van een merk of een organisatie. Het doel is om een bepaalde ‘doelgroep’, in dit geval nieuwe opdrachtgevers, ervan te overtuigen dat jouw toegevoegde waarde groter is dan die van een concurrent. Dit doe je door een unieke positie in te nemen en deze met gegronde argumenten te ondersteunen. Deze unieke positie benadrukt de aspecten van jouw identiteit en kunde die relevant zijn voor een potentiële opdrachtgever. Het geeft je de kans om jezelf van je concurrenten te onderscheiden.
Je profileert jezelf door je sterke punten, krachten of kennis naar voren te brengen binnen de organisatie waar jij werkzaam bent. Door deze zaken expliciet uit te dragen weten andere team members waar jouw talent en expertise ligt. Positioneren gaat over jezelf als professional op een unieke manier neerzetten, zodat jij er gunstig uitspringt bij nieuwe potentiële organisatie of opdrachtgever. Een goede positie vertelt jouw doelgroep van opdrachtgevers wat jou uniek maakt ten opzichte van andere professionals.