Influencen op LinkedIn: zo profileer én positioneer jij jezelf op dit medium Cover

Influencen op LinkedIn: zo profileer én positioneer jij jezelf op dit medium

Influencers op LinkedIn delen hun kennis en inspireren anderen. Hun successen en leermomenten bereiken duizenden mensen. Je hoeft geen CEO van een multinational te zijn om succesvol te zijn op LinkedIn. Zo lang jij een scherpe visie hebt, werkt aan je thought leadership en weet waar jouw personal brand voor staat, motiveer en trigger jij anderen. En laat jij je betalen voor je werk als influencer op LinkedIn of juist niet?

Op deze pagina

Delen van je expertise en laten zien dat je aanwezig bent in de markt, dát is de basis van LinkedIn Simone van de Wouw, UX Trainee bij Yacht

Wanneer ben je een influencer op LinkedIn?

Jij bent influencer op LinkedIn als je anderen weet te inspireren met jouw kennis en visie. Als thought leader zet jij jezelf neer als autoriteit en met jouw prikkelende kijk zet je mensen aan het denken. Met een scherpe pen weet je jouw gedachten te verwoorden, waardoor anderen je graag volgen. 

Om succesvol te zijn als influencer, hoef je niet een bepaald aantal volgers te hebben. Je kunt als micro-influencer een kleine groep trouwe volgers hebben in een niche. Zo lang jij mensen structureel beïnvloedt in hun gedachten en gedrag, tel je mee als influencer.

Explosief groeien: in 6 stappen succesvol op LinkedIn

Wil jij serieus aan de slag met LinkedIn? Volg deze stappen en jij bent in no-time een inspirerende influencer: 

  1. Zorg dat je profiel op orde is
  2. Maak contact
  3. Plaats tekst
  4. Reageer
  5. Plaats een call to action
  6. Test

1. Zorg dat je profiel op orde is

Een eerste indruk is alles. Zorg voor een frisse, representatieve profielfoto en een pakkende, heldere kopregel die mensen triggert om jouw profiel te bekijken. Je kunt op LinkedIn een banner uploaden op jouw profielpagina. Maak een visueel overzicht van jouw krachten, ambities en kwaliteiten. Zo maken bezoekers direct kennis met jouw personal brand als ze je profiel bezoeken.

2. Maak contact

Vergroot jouw netwerk en maak connecties met mensen die jij relevant vindt. Als je iemand een verzoek stuurt, kun je in een bericht aangeven waarom jij diegene graag in jouw netwerk hebt. Maak hier gebruik van door een pakkende motivatie te schrijven. Begin met iedereen die jouw berichten interessant vindt of erop reageert. Zorg ook dat je connect met collega’s, zakelijke kennissen en mensen tegen wie je opkijkt.

3. Plaats tekst

In tegenstelling tot andere social media kanalen, werkt op LinkedIn statische tekst beter dan afbeeldingen of video’s. Schrijf dus een korte, oprechte tekst over zakelijke successen en leermomenten. Wees authentiek en romantiseer je verhaal niet; de up- en de downside maken je mens en daarmee herkenbaar voor anderen.

4. Reageer 

Reageer altijd op mensen die een reactie hebben achtergelaten onder jouw bericht. Al was het alleen maar om ze te bedanken voor hun reactie. Vergeet diegene niet te taggen, zodat hij/zij een seintje krijgt. Daarnaast is het belangrijk om te reageren op de updates van anderen. Zo toon je jouw unieke visie op zaken en laat je zien dat je op de hoogte bent van de ontwikkelingen in jouw branche. 

5. Plaats een call to action

Door een call to action laat je je lezers weten wat ze moeten doen. Moeten ze iets lezen, ergens over nadenken of een reactie achterlaten? Schrijf een prikkelende call to action die mensen triggert om te doen wat jij van ze vraagt. 

6. Test!

Plaats losse posts, ga aan de slag met de live-video functie van LinkedIn en experimenteer met alle andere features die het platform aanbiedt. Alleen zo kom jij erachter waar jouw doelgroep het best op reageert. Houd je statistieken in de gaten en speel in op wat de cijfers je vertellen. 

Door jezelf te profileren op LinkedIn val je op als autoriteit Simone van de Wouw, UX Trainee bij Yacht  

Hoe werkt engagement en interactiviteit op LinkedIn?

Niet het aantal volgers, maar engagement is van cruciaal belang bij online influencen. Deze engagementratio vind je onder elke geplaatste post. 

Engagement =‘totale input’ : views x 100(%)
Dat betekent: 10 likes : 1000 views x 100 = 1% engagement

‘Input’ is een like, comment, tag of deelactie. Een like heeft de waarde van 1 punt, een comment heeft 3 punten, tags zijn 5 punten en een deelactie heeft de waarde van 10 punten. Vervolgens tel je de punten op en dat is de ‘totale input’. Vanaf 2,5% engagement kun je externe partijen benaderen voor betaalde samenwerkingen.  

Voorbeelden van succesvolle LinkedIn influencers

Er zijn veel LinkedIn influencers in verschillende branches. Deze ondernemers zijn influencers waar jij als ambitieuze professional veel van kunt leren.

Gary Vaynerchuk

Gary Vaynerchuk: Ondernemer en internetpersoonlijkheid. Hij is, zoals op zijn LinkedIn pagina staat een ‘serial entrepreneur’ en heeft, onder andere, een eigen mediabedrijf dat zich focust op social media. Hij verrast zijn volgers met zijn verfrissende no-nonsense visie op ondernemen en groei. 

Simon Sinek

Simon Sinek is een uitgesproken en vernieuwende auteur, spreker en ‘managementgoeroe’. Je kan hem kennen van zijn golden circle theorie, waar Apple het beste voorbeeld van is. Op LinkedIn deelt hij zijn kijk op management in inspirerende quotes.

Ariana Huffington

Ariana Huffington is oprichtster van de Britse nieuwssite The Huffington Post en auteur van boeken over. Succes, mindset en welzijn zijn terugkerende thema’s op haar LinkedIn feed.

Tom van der Wiel en Liam Tjoa

Tom van der Wiel is een jonge Nederlandse entrepreneur die samen met zijn compagnon Liam Tjoa GoSpooky heeft opgericht. Als uithangborden van dit bedrijf houden zij hun volgers op de hoogte met trends, ontwikkelingen en visies in hun vakgebied. 

Ron Simpson

Ron Simpson is bedenker van internationale restaurantformule The Avocado Show en helpt andere ondernemers creatief en strategisch te denken. Ron deelt artikelen uit andere media over creativiteit en ondernemerschap en verrast met grappige doordenkers. 

Investeringen om influencer op LinkedIn te worden

Zoals met alles boek jij ook hier alleen succes mee als je er tijd en aandacht in steekt. Naarmate je meer engagement opbouwt, zal jouw werk als influencer meer tijd gaan kosten en meer opleveren. Deze punten vragen veel tijd en aandacht:

Strategie

De meeste tijd zit in het uitdenken van een strategie die past bij jouw doelen. Denk hierbij aan traffic genereren naar jouw blog/podcast of volgers uit een bepaalde markt aan je binden. Welke stappen moet je zetten om jouw doelen te bereiken en hoe zet je alle functionaliteiten van LinkedIn hiervoor in? Schaaf je strategie regelmatig bij of pas deze aan op basis van jouw statistieken of ontwikkelingen in de markt. 

Branding

Jouw scherpe visie moet opvallen, dus is het zaak je te onderscheiden van de rest; ook op LinkedIn. Jouw personal branding is te vertalen naar online gedrag. Jouw tone of voice zorgt ervoor dat de juiste mensen zich aangesproken voelen en laat zien wat voor persoonlijkheid je hebt. Daarnaast is er nog een huisstijl om te ontwikkelen. Plaats je afbeeldingen in frames of bedenk een logo om op een beeld te plakken. Zo ben je direct herkenbaar. 

Content

Variatie is aantrekkelijk voor je volgers. Wissel af tussen zakelijke en persoonlijke content. Heb je een sterke mening over een bepaald onderwerp? Schrijf er een artikel over of maak een video van een goede discussie

Statistieken

De statistieken van LinkedIn zijn je beste raadgever. Op basis van deze cijfers bepaal je wat je wanneer plaatst. Ook zie je welk type berichten de meeste mensen heeft bereikt. Zoek een patroon en pas daar je content op aan. Zorg dat je maandelijks de tijd neemt om je statistieken te analyseren. 

Wat post je op LinkedIn?

Vooral eerlijkheid, en een vleugje humor worden gewaardeerd. Oefenen met wat voor jouw volgers werkt door verschillende updates te plaatsen. Analyseer de resultaten en bepaal zo jouw succesformule. Op LinkedIn deel je alles wat je bezighoudt op het gebied van zakelijke en persoonlijke groei. Denk hierbij aan:

  • Persoonlijke successen 
  • Zakelijke leermomenten 
  • Blogs en posts van mensen die jou inspireren
  • Uitspraken, kunstwerken en acties die jou motiveren
  • Actualiteiten en ontwikkelingen waar je een scherpe mening over hebt.

Wees niet bang om jezelf te verkopen: heb je kennis in huis en een scherpe visie? Laat het weten! Simone van de Wouw

Influencer marketing naar de next level tillen

Als je succesvol bent als influencer kan je verdienen met betaalde samenwerkingen. Via platformen als Join.marketing, Daisycon en Linfluencers kom je in contact met potentiële samenwerkingspartners. 

Naarmate je bekender wordt als influencer, gaan bedrijven jou actief benaderen. Zorg dat je alleen samenwerkt met producten of diensten waar jij achter staat en die bij jouw personal brand passen. Alleen zo straal je authenticiteit uit en zullen mensen iets van je aannemen. Er zijn verschillende soorten deals waar jij geld mee kunt verdienen: 

Affiliate marketing

Je deelt een link naar een product of dienst. Als iemand via deze link iets aanschaft, krijg jij een vergoeding. Hoe sterker jouw verhaal er omheen, hoe eerder mensen op de ‘koop-knop’ klikken.

Betaalde updates

Bedrijven bereiken alleen hun eigen volgers. Als jij iets plaatst, zorg jij dus voor extra bereik. Dat kan gaan om een nieuwsbericht, een evenement of een foto. 

Branded content

Schrijf een betaald blog rondom een onderwerp dat aansluit bij een product of dienst van jouw samenwerkingspartner. Een slimme influencer weet dit smaakvol te verpakken in waardevolle content, zodat het reclamegehalte er niet te dik op ligt. 

Iemand aandragen

LinkedIn is een zakelijk netwerk waar veel bedrijven actief zijn om hun vacatures te vervullen. Draag jij iemand aan en wordt diegene aangenomen? Dan kan daar een fikse vergoeding tegenover staan.

Je persoonlijk leiderschap versterken? Banner

Je persoonlijk leiderschap versterken?

Met sterk persoonlijk leiderschap haal jij het beste uit jezelf, overtuig jij anderen succesvol van jouw visie en krijg je zaken écht in beweging. Leer hoe jij jezelf efficiënt aanstuurt, draagvlak creëert en conventies doorbreekt.

Download de paper