Een vooruitstrevende bedrijfsvisie geeft richting, focus en brengt bedrijven een stap verder. Een inspirerende visie ontwikkelen is echter op veel meer zaken van toepassing dan alleen de koers van een organisatie. Een heldere visie formuleren is ook essentieel om je carrière én vakgebied naar een hoger niveau te tillen. Hier vind jij alles wat ambitieuze professionals moeten weten over deze skill.
Het ontwikkelen van een visie is cruciaal voor professionals die het maximale uit hun carrière willen halen. Professional Bram Groenveld deelt zijn ervaring in deze 1 Minute Masterclass om jou vooruit te helpen.
Een visie is hét succesvolle toekomstbeeld van de organisatie, geformuleerd in een aantal bondige zinnen. Het maakt duidelijk wat de ambities zijn van het bedrijf en waarin het ten opzichte van andere bedrijven wil uitblinken. Lees de visie van een bedrijf en je weet waar de organisatie de komende jaren naar toe streeft.
Daarnaast is een visie marktgericht. De focus ligt bij het formuleren van een bedrijfsvisie dus niet op de organisatie zelf, maar op de wereld eromheen. Wat wil de organisatie de komende 5 of 10 jaar betekenen en bereiken in de maatschappij? Wat maakt het uniek? Die exclusiviteit is een essentieel streven, want dit is vaak een goede graadmeter voor succes. En daar gaan we voor, toch?
Missie | Visie |
---|---|
Hier en nu | Toekomstgericht |
Tijdloos | Voor een bepaalde tijd |
Organisatiegericht | Marktgericht |
Waar staan we voor? | Waar gaan we voor? |
Wie zijn we / wat doen we? | Wat willen we betekenen/bereiken? |
Missie en visie zijn als je linker- en rechterhand. Je hebt ze allebei nodig in het leven. Zonder missie geen visie, en andersom. Hoewel missie en visie vaak in één zin worden genoemd, is het zeer belangrijk het verschil te weten. Missie en visie zijn namelijk twee relevante en vooral verschillende begrippen.
De missie maakt duidelijk welke identiteit een organisatie heeft. Bij het formuleren van een missie ligt de aandacht daarom op de organisatie zelf, terwijl een visie marktgericht is. Om een visie te formuleren, is het verstandig eerst de missie te bepalen. De visie ligt namelijk altijd in lijn van de missie. Van het hier en nu naar de toekomst. Zo ga je vastberaden op je succes af.
Om persoonlijke-, werkveld gerelateerde- of bedrijfsvisies te formuleren, zijn er 2 modellen die je snel op weg helpen: de BHAG en de SWOT.
Wil jij grondig aan de slag met het formuleren van een visie? Dan is de Big Hairy Audacious Goal (het BHAG-model) een uitstekend uitgangspunt. Deze methode laat je groots en gewaagd denken. Een dikke stip op de horizon dus, waar jij of je organisatie over 15 jaar moet staan. Dit model brengt jouw passie, kunde en rendement bij elkaar met als doel om een ‘brutale doelstelling’ te bepalen.
Een BHAG maak je door 3 vragen te beantwoorden:
Hieruit volgt een groot ideaal: jouw visie voor jezelf, je werkveld of je organisatie.
Voorbeelden van een BHAG bij Nederlandse bedrijven:
Een persoonlijke BHAG formuleren is een ideaal vertrekpunt bij het opstellen van een visie. Zie deze vier voorbeelden ter inspiratie:
The good-old SWOT-analyse is een ook slimme methode voor het ontwikkelen van een visie. SWOT staat voor Strengths, Weakness, Opportunities en Threats. Oftewel: definieer de sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen voor je organisatie. Vanuit deze lijst worden je toekomstmogelijkheden van je bedrijf vanzelf duidelijker.
In SWOT-analyse maak je onderscheid tussen interne en externe factoren voor je bedrijfs- of organisatievisie. Schrijf bij elke categorie maximaal 3 aspecten op. Kijk bij sterktes naar aspecten die bij jouw bedrijf beter zijn dan bij een concurrent. Analyseer vervolgens welke omgevingsfactoren kansen (of juist bedreigingen kunnen zijn). Goed om in je achterhoofd te houden: externe factoren zoals politieke en juridische zijn ook mogelijke bedreigingen.
Let bij al deze aspecten op hoe jouw bedrijf het onderscheid maakt of kan maken in de markt. Wees uniek! Zodra je scherp hebt waar jouw sterktes en kansen zitten, is het gemakkelijker om je visie te formuleren.
Sterktes1. Welke middelen, kennis of vaardigheden heeft je bedrijf beter dan gemiddeld? |
Zwaktes1. Welke middelen, kennis of vaardigheden heeft je bedrijf minder dan gemiddeld? |
Kansen1. Zie je veel potentiële klanten voor je organisatie? |
Bedreigingen1. Zie je weinig potentiële klanten voor je organisatie? |
Na een SWOT-analyse heb je goed inzicht waarin jouw bedrijf kan excelleren. De volgende stap is het concreet maken van doelen voor een periode van 5 of 10 jaar om daadwerkelijk successen te boeken. Waar ga jij voor?
Stel jezelf voor het formuleren van een visie de volgende vragen:
Definieer je visie vervolgens in 3 of 4 zinnen. Kort en bondig. Een goede oefening is om je visie eerst een aantal keer aan collega’s of vrienden te vertellen, zo train je jezelf om snel tot de kern te komen.
Een persoonlijke visie ontwikkel je door een stukje zelfreflectie: ‘wat vind ik belangrijk?’ en ‘wat wil ik over 5 jaar bereiken?’. Door dit tijdens je carrière regelmatig te doen, wordt jouw persoonlijke visie steeds preciezer.
Je levens- en werkervaring maakt dat jouw kijk op dingen die je belangrijk vindt of die je wilt bereiken steeds iets worden bijgesteld. Door jezelf regelmatig onderstaande vragen te stellen, zie je snel wat jij wilt bereiken en hoe:
Let op de volgende 2 zaken als jij aan de slag gaat met het ontwikkelen van een persoonlijke visie:
Iemand met ambities kijkt verder dan zijn persoonlijke belang. Daarom is het cruciaal om een visie op je vakgebied te ontwikkelen.
Een goede eerste stap hiervoor is het kijken naar je eigen team. Ga met elkaar het gesprek aan over je vakgebied en formuleer een gezamenlijke visie op jullie rol. Plan een brainstormsessie met je team en stel de volgende vragen:
Wanneer je deze uitkomsten naast jouw eigen kijk op het vakgebied legt, zie je snel wat jij belangrijk vindt in jouw positie. Betrek hier je persoonlijke visie bij en je krijgt al snel een duidelijk beeld over hoe jij de ideale toekomst van jouw vakgebied ziet.
Lees de visie van een bedrijf en weet waar een organisatie de komende jaren naar toe streeft. Een visie is gericht op de toekomst en omvat een bepaalde periode. De visie geeft antwoord op de volgende vraag: Wat wil een organisatie de komende 5 of 10 jaar betekenen en bereiken in de maatschappij?
Elk succesvol bedrijf heeft een duidelijke missie en visie. Om je een indruk te geven, dit zijn de missie en visie van Philips. Missie: ‘Het leven van mensen verbeteren met zinvolle innovaties.’ Visie: ‘Philips streeft ernaar middels innovaties de wereld om ons heen gezonder en duurzamer te maken. Ons doel is om in 2025 de levens van drie miljard mensen te hebben verbeterd. Wij bieden de beste werkomgeving voor mensen die onze passie delen en samen bieden we onze klanten en aandeelhouders ongekende meerwaarde.’
Een duidelijke visie is essentieel voor het succes van een bedrijf. Om een visie te definiëren, zijn er verschillende opties: