De kracht van betekenisvol werk voor persoonlijke en zakelijke groei Cover

De kracht van betekenisvol werk voor persoonlijke en zakelijke groei

Werk draait om meer dan zakelijke successen. Steeds meer ambitieuze professionals maken daarom de stap van money naar purpose. Dat geeft je werk betekenis en zorgt ervoor dat je voldoening uit je rol haalt. Zo levert jouw rol zakelijk succes, persoonlijk geluk op en vaak draag je iets bij aan de maatschappij.

Op deze pagina

Voor mij is betekenisvol werk een combinatie van de wetenschap en technologie om een bijdrage te leveren aan het versnellen van duurzame ontwikkelingsdoelen Lisa Smits, Engineering-trainee bij Yacht

Wanneer is werk betekenisvol voor jou?

Betekenisvol werk is voor iedereen anders. Toch zijn er bepaalde factoren die bepalen hoeveel voldoening je uit je werk haalt. Denk hierbij aan:

  • Werken aan een product of dienst wat voor jou echt van waarde is;
  • Ruimte voor persoonlijke ontwikkeling;
  • De purpose van je organisatie;
  • Het werkveld waarin je actief bent;
  • Aandacht en betrokkenheid van leidinggevenden;
  • Waardering van buitenaf;
  • Prettig samenwerken.

Als je weet wat jij zinvol werk vindt, groei je snel in je persoonlijke en professionele ontwikkeling. Je bent trots op je werk en draagt bij aan het grotere geheel. Dit gevoel levert voldoening en daardoor meer werkgeluk op. Zodra jij gelukkig bent op je werk, presteer je beter! 

Hoe maak jij jouw werk betekenisvol?

Jouw werkgever bepaalt grotendeels of je werk voor jou betekenisvol is. Wat zijn de gemeenschappelijke values binnen de organisatie, welke purpose streeft het na en sta je achter het nut van de producten of diensten? Wanneer jij achter de bedrijfsdoelen staat, is je werk zinvol voor jou. 

Een andere pijler voor meer voldoening in je werk is eigenaarschap. Kan jij autonoom te werk gaan en kan jij je visie kwijt in je werkzaamheden? Dan krijgt werk meer betekenis voor je. 

Als jij nog niet helemaal scherp hebt, wanneer je voldoening uit je werk haalt, is het verstandig om met zelfreflectie aan de slag te gaan. Door jezelf eens goed in de spiegel te kijken, ontdek je waar je energie van krijgt. Bespreek dit met je leidinggevende of andere professionals en vraag waar zij betekenis in vinden op werk.

3 trends waarin betekenisvol werk de hoofdrol speelt

  1. Waarde toevoegen wordt essentieel
  2. Je ziet het overal
  3. Laat je inspireren

1. Waarde toevoegen wordt essentieel

Jonge professionals willen steeds vaker deel uitmaken van ‘het grotere geheel’. Zij werken het liefst bij een organisatie die waarde toevoegt aan de wereld of maatschappij. Daarom zetten veel organisaties in op Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO).

2. Je ziet het overal

Zelfs functieomschrijvingen laten zien wat voor betekenis iemand toevoegt. Een controller was voorheen iemand die ‘zorgt dat de cijfers van een organisatie kloppen’, nu is dat vaak ‘het financieel geweten en sparringpartner van het management’.

3. Laat je inspireren

Ambitieuze professionals hebben de mindset om betekenisvol werk te doen. Er zijn ontzettend veel manieren om je te laten inspireren. Laat je inspireren door succesvolle LinkedIn influencers, zoals Simon Sinek of Harvard Business Review, of duik in de boeken om tot nieuwe inzichten te komen. 

Professionals van Yacht hebben zich tijdens Corona ingezet voor Unicef. Zo had ook ik het gevoel dat ik betekenisvol werk deedDaniel de Vries, IT-trainee bij Yacht gespecialiseerd in SCRUM

Naast jouw werk betekenisvol maken zijn er nog meer manieren om je carrièreswitch succesvol aan te pakken

Hoe herken je purpose-driven organisaties?

Ambitieuze professionals begrijpen dat de wereldproblematiek groeit als bedrijven zich alleen op winst focussen. Daarom vragen consumenten, stakeholders en werknemers steeds vaker aan organisaties om duurzaam en maatschappelijk verantwoord te ondernemen. 

Geld verdienen is soms ook onderdeel van de purpose. Tony Chocolonely heeft in de bedrijfsfilosofie bijvoorbeeld zijn purpose (chocola 100% slaafvrij maken) voorop gezet. De winst die ze hiermee maken wordt gebruikt om deze missie waar te maken.

Dat vraagt om een andere manier van denken dan bij traditionele bedrijven. Er is commitment nodig van de werknemer en de marketing verloopt vaak via pr en mond-op-mondreclame in plaats van grote campagnes.

Voorbeelden van organisaties die purpose-driven zijn:

  • Ocean Cleanup Project
  • Dopper
  • Triodos Bank
  • Kromkommer
  • Fairphone

Bedrijven die bewust bezig zijn met Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) voelen zich verantwoordelijk voor de maatschappij: van klimaatverandering tot vergrijzing en arbeidsomstandigheden. Dat zie je terug in de bedrijfsvoering en kernactiviteiten. 

Hoe kom ik meer te weten over betekenisvol werk?

Wil jij je verdiepen in (het vinden van) betekenisvol werk? Deze boeken zijn een must voor iedere ambitieuze professional:

Happyholics -  Itamar Sharon

Je werkt niet om te concurreren met collega's, maar om te inspireren. Je wilt groeien, impact maken en betekenisvol zijn. Maar hoe realiseer je dat? Je leest het in dit boek.

Is dit het nou? - Mark Siegenbeek van Heukelom

Lees hoe jij meer uit jouw carrière haalt, door succes los te koppelen van salaris. Hierdoor krijg je werk een nieuwe, veel persoonlijkere betekenis.

Plezier in je werk - Bruce Daisley (European Vice-President van Twitter)

In korte hoofdstukken leer jij jouw werk om te buigen naar een betekenisvolle carrière. Het boek geeft inspiratie, inzicht en praktische en down-to-earth antwoorden.

Veelgestelde vragen over betekenisvol werk

Wat betekent betekenisvol werk?

Betekenisvol werk wordt vaak geassocieerd met werk dat om meer draait dan alleen zoveel mogelijk winst maken met een product of dienst. Het draait dat om een maatschappelijk belang van het bedrijf. Draagt de organisatie ook bij aan grote problemen als voedselverspilling, klimaatverandering of werkloosheid?  

Werk kan ook zinvol zijn wanneer jij je als professional kan ontwikkelen in een omgeving die het maximale in je naar boven haalt. Hoe je als individu voldoening uit je werkzaamheden haalt, is dus voor iedereen anders. 

Wat is maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO)?

Veel bedrijven willen meer betekenis (purpose) aan hun organisatie geven door middel van Maatschappelijk verantwoord ondernemen. Dit wordt ook wel duurzaam ondernemen of maatschappelijk ondernemen genoemd. Dit is een vorm van ondernemen dat zich richt op economische prestaties met de triple-P-benadering als uitgangspunt: People Planet Prosperity.

Klaar voor de next step in je carrière? Banner

Klaar voor de next step in je carrière?

Vind de opdracht of vaste baan bij topwerkgevers waarin jij impact kunt maken.

Bekijk alle vacatures