Krachtig pitchen om jezelf & visie overtuigend neer te zetten Cover

Krachtig pitchen om jezelf & visie overtuigend neer te zetten

Pitchen is een cruciale skill voor ambitieuze professionals. Een pitch is een korte presentatie van jezelf, je dienst of product om opdrachtgevers, klanten en andere stakeholders te overtuigen van jouw idee. Om deze decision makers te overtuigen is het belangrijk dat jij, in korte tijd, de andere kant van de tafel overtuigt van jouw aanpak. Een goede voorbereiding is daarbij cruciaal. Met een sterke pitch open jij de deur naar nieuwe carrièrekansen.

Op deze pagina:

Het belang van een overtuigende pitch

Het doel van een pitch is om de opdrachtgever te overtuigen van jouw expertise en visie. Jij als professional brengt verandering. En dat lukt alleen als je in jouw verhaal laat zien wat de mogelijkheden zijn wanneer jouw plan wordt overgenomen. Daarom is het van belang dat een elevator pitch niet gaat over informeren, maar over transformeren.

In 3 stappen een krachtige pitch

Hoe dat transformeren van je publiek met een pitch precies werkt, vertelt Phil Waknell in zijn Ted Talk aan de hand van zijn ‘3 magic ingredients’: 

  1. Stem je pitch af op het publiek en de context. Wat maakt het voor hen relevant?
  2. Vertel waarom jij erom geeft. Deel voorbeelden uit eigen ervaring.
  3. Transformeer het publiek: verander wat je publiek weet, maar ook wat ze geloven, voelen en doen.

Zeker wanneer de opdrachtgever meerdere pitches per dag ziet, is het belangrijk dat jouw korte presentatie aan het einde van de dag nog steeds top of mind is. Zorg dus dat jouw pitch onderscheidend is én opvalt!

Verschil tussen pitch en elevator pitch

Een pitch duurt nooit langer dan een paar minuten. De meeste populaire pitchvorm, de elevator pitch, duurt zelfs maximaal 60 seconden. Ondanks zijn korte duur, zit er in een elevator pitch veel voorbereidingstijd. Je moet in korte tijd imponeren, daarom is het belangrijk dat alles was je in die minuut zegt, hout snijdt. 

De meeste winst haal je uit goed vooronderzoek. Stel jezelf daarom deze vragen:

  • Wie zijn je toehoorders en voor welke uitdaging staan zij?
  • Wat is het doel van de opdracht?
  • Wat is mijn kernkwaliteit waarmee ik het verschil ga maken?
  • Wat overtref ik mijn concurrenten?

Bundel deze punten tot een krachtige pitch en kies voor een innovatieve invalshoek. Zorg dat jouw toehoorders niet om je heen kunnen.

7 tips voor een ijzersterke pitch

Met deze 7 tips zet jij een ijzersterke en overtuigende pitch neer:

  1. Wees voorbereid
  2. Oefen je pitch
  3. Maak je pitch onderscheidend
  4. Pak direct de aandacht
  5. Let op je houding
  6. Ga interactie aan
  7. Zorg voor een knallend einde

1. Wees voorbereid

Een goede voorbereiding is het halve werk. Denk niet: “Die 60 seconden schud ik zo uit mijn mouw.” Juist het vooronderzoek maakt het verschil bij een pitch. Zorg dat je alles van je opdrachtgever af weet en voorkom dat je voor verrassingen komt te staan. Daarnaast ga je zelfverzekerder een pitch in wanneer je weet dat je er alles aan gedaan hebt om je doel te bereiken.

2. Oefen je pitch

Oefening baart kunst. Voorkom dat je vastloopt door je pitch uitgebreid voor te bereiden. Schrijf alles uit en leer de pitch vervolgens uit je hoofd. Dit creëert zelfvertrouwen, iets wat de opdrachtgever direct zal opvallen. Zorg wel dat je op een natuurlijke manier vertelt en je verhaal niet opdreunt.Oefen je pitch voor een spiegel of film jezelf en wees kritisch. Vraag ook je vrienden of collega’s om feedback. 

3. Maak je pitch onderscheidend

Kan alleen jij deze pitch geven of ben jij als spreker inwisselbaar? In dat laatste geval: dan is jouw pitch ook inwisselbaar. When you share, we care is een veelgebruikte regel bij het houden van een pitch en betekent: maak je pitch onderscheidend door er iets persoonlijks aan toe te voegen. Waarom vind jij het zo belangrijk wat je pitcht? Vertel dát aan je publiek! Persoonlijke anekdotes blijven hangen bij de luisteraars.

4. Pak direct de aandacht

Wist je dat wij mensen na gemiddeld 8 seconden luisteren al onze aandacht verliezen? Dit ben je voor door in de eerste paar seconden van je pitch je publiek direct vast te grijpen. Open met een sterke anekdote of oneliner om ervoor te zorgen dat je luisteraar meteen geboeid is. 

5. Let op je houding

Zo’n 93% van onze communicatie uiten we non-verbaal. Wees daarom uiterst bewust van je houding. Zorg voor een open en zelfverzekerde houding die je woorden kracht bijzet. Gebruik geen overdreven handgebaren, maar zet ze juist in waar je de aandacht extra op wilt vestigen. 

6. Ga interactie aan

Betrek je publiek bij je pitch door je verhaal en zinnen kort en bondig te houden, interactie aan te gaan en goed aan je lichaamstaal te werken. Zo houd je de aandacht van je luisteraar vast en voelen zij zich betrokken bij je verhaal. Zorg dat je publiek zich belangrijk voelt, want zij zijn je doelgroep. 

7. Zorg voor een knallend einde

Zorg dat je met minstens dezelfde energie eindigt als dat je begint, het einde zal je publiek namelijk het meeste bijblijven. Voorkom dat je het einde afraffelt omdat je bijvoorbeeld in tijdnood bent. Benoem in het slot de kern van je pitch nogmaals, bedenk hier: “Wat moet mijn publiek zéker onthouden?”.

Voorbeeld van een overtuigende elevator pitch

In de onderstaande video zie je hoe Sam Jones van Gener8 in 2 minuten de vierkoppige jury overtuigt. 

5 valkuilen van pitchen

Pitchen kent 5 valkuilen die je moet ontwijken: 

  1. Te veel willen vertellen
  2. Kies niet voor de makkelijk weg; pas je aan
  3. Wees kalm!
  4. Vermijd afzwak-woorden
  5. Voorkom afleiding

1. Te veel willen vertellen

Het is verleidelijk om al jouw kwaliteiten en diensten meteen op tafel te leggen. Voorkom dit, want hiermee creëer je enkel ruis. Door te veel informatie te delen in zo’n korte tijd, zaai je verwarring bij de opdrachtgever. Focus je op de kern en zorg dat je deze krachtig neerzet. Eventuele andere nuttige informatie deel je in een volgende ronde.

2. Kies niet voor de makkelijk weg; pas je aan

Pitch je regelmatig? Voorkom dan dat je een vast format gebruikt. De kracht van een goede pitch is juist dat hij geheel op de opdrachtgever is afgestemd. Door met een standaard pitch te werken verliest deze zijn charme en kracht. Opdrachtgevers prikken hier direct doorheen. 

3. Wees kalm!

Wat gezonde spanning is goed en houdt je scherp. Voorkom dat je niet uit je woorden komt of belangrijke punten vergeet. Het is belangrijk dat je professionaliteit uitstraalt tijdens een pitch, dit doe je in de eerste plaats door kalm en gecontroleerd te presenteren. Ben je zenuwachtig? Oefen je pitch dan een paar keer extra en vraag bijvoorbeeld vrienden of collega’s om feedback. 

4. Vermijd afzwak-woorden

“Dat zit, zeg maar, ongeveer zo.” Klinkt niet erg overtuigend. Gebruik dit soort afzwakkende woorden niet, ben zeker van je zaak. Sta jij achter de inhoud van je pitch, dan is de kans groot dat je de opdrachtgever overtuigt. 

5. Voorkom afleiding

Non-verbale communicatie is een krachtig middel als je het goed gebruikt. Een overvloed hieraan zorgt voor afleiding. Zet handgebaren enkel in om je woorden kracht bij te zetten. Andere hulpmiddelen of attributen, zoals presentatie slides, zet je alleen in als het jouw verhaal kracht bijzet. Ook hierbij geldt: voorkom een overvloed. De focus moet tenslotte op jouw woorden liggen, niet op bijzaken. 

Alle soorten pitches

Pitches zijn er in veel verschillende vormen. Het is belangrijk om je doel goed voor ogen te houden. Denk dus altijd van tevoren na over het soort pitch dat je geeft:

Sales pitch

ij hebt een dienst of product en wilt dit verkopen aan een potentiële opdrachtgever. Zorg dat je precies weet wie je opdrachtgever is en laat niks aan het toeval over. 

Investeerderspitch

Jij staat compleet achter je dienst of product en hebt al het talent in huis om het tot een succes te maken. Het enige dat ontbreekt is kapitaal. Met een investeerderspitch enthousiasmeer jij potentiële investeerders voor jouw plan én haal je investeringen binnen voor je bedrijf.  

Media pitch

Jouw bedrijf heeft nieuwswaarde en verdient het om in de spotlights te staan. Om dit te bereiken moet je journalisten benaderen en overtuigen van de waarde van jouw dienst of product. Een media pitch gaat vaak telefonisch, zorg dus dat je verbaal extra goed bent voorbereid. 

Netwerkpitch

Een goed netwerk is voor de ondernemende professional cruciaal, daarom woon jij regelmatig een netwerkevent bij. Maar alleen bijwonen zet geen zoden aan de dijk, je wilt opvallen met jouw pitch. Bedenk daarom een sterk én origineel antwoord op de vraag “Wat doe jij eigenlijk?”.

Projectpitch

Deze pitch gebruik je vooral intern. Je hebt een helder idee waar je in gelooft, nu dien je je collega’s en de directie hiervan te overtuigen. Zorg dat zij niet om de feiten heen kunnen door middel van een goed vooronderzoek. 

Videopitch

Ze worden steeds populairder, een pitch in videovorm. Het bespaart een hoop tijd voor de opdrachtgever en je kunt jezelf hierin echt onderscheiden. De interactie valt met een video pitch wel weg, zet dus een ijzersterk verhaal neer. Daarnaast valt of staat een video pitch ook met de kwaliteit, zorg dat deze goed is! Je hebt slechts één kans voor een eerste indruk. 

Veelgestelde vragen over pitchen

Wat is een pitch?

Een pitch is een korte presentatie van jezelf, je dienst of je product. Het doel van de pitch is om potentiële opdrachtgevers, klanten of andere belanghebbenden te overtuigen van jouw idee en zo ervoor te zorgen dat zij met je in zee gaan.

Wat maakt een pitch sterk?

Een pitch valt of staat met een goede voorbereiding. Hiermee zorg je voor een krachtig verhaal en een zelfverzekerde uitstraling. Let daarnaast op je houding en je woordgebruik. Zorg voor een rechte rug, een uitnodigende blik en gebruik geen verkleinwoorden.

Welke pitchvormen zijn er?

De bekendste pitchvorm is de elevator pitch van 30 tot 60 seconden. Daarnaast heb je een:

  • sales-pitch;
  • investeringspitch;
  • media-pitch;
  • netwerkpitch;
  • projectpitch;
  • videopitch. 

Hoe bereid je een pitch voor?

Een pitch bereid je voor met een goed vooronderzoek. Zorg dat je over alle benodigde informatie beschikt en de kern hiervan vertelt. Oefen daarnaast je pitch, voor de spiegel of je collega’s. Zo weet je dat je een goedlopend verhaal vertelt en heb je de mogelijkheid om feedback te vragen.