Thought leadership: word een autoriteit in je werkveld met je expertise Cover

Thought leadership: word een autoriteit in je werkveld met je expertise

Dankzij jouw expertise en ervaring heb jij een intelligente kijk op je vakgebied en werkveld. Als thought leader deel jij deze visie met anderen ter inspiratie, verbinding en om jezelf zichtbaar te maken. Thought leadership is jezelf tijdens je carrière specialiseren en je kennis delen binnen je organisatie en daarbuiten. Jouw expertise wordt opgepikt door anderen, waardoor jij wordt gezien als een autoriteit binnen je vakgebied.

Op deze pagina

Als thought leader moet je tegendraads zijn en je moet gelijk hebbenReid Hoffman, oprichter LinkedIn. 

Wat is thought leadership? 

Een thought leader is dé autoriteit in zijn of haar vakgebied. Dat bepaal je niet zelf, maar zo word je gezien door professionals in je werkveld. Zo’n ‘inhoudelijk leider’ positioneert zichzelf naar de buitenwereld als trendsetter en visionair door kennis te delen met zijn netwerk. Thought leaders profileren zichzelf voornamelijk op LinkedIn, maar ook tijdens presentaties waarvoor ze worden gevraagd. 

Is een thought leader hetzelfde als een expert? 

Nee, expertise is een voorwaarde voor thought leadership. Een expert blinkt uit in zijn of haar werk en kan een boegbeeld binnen een organisatie zijn. “Maar de next step is om dat ook naar buiten toe uit te dragen”, vertelt Misja Bouma, Business Development Manager Finance bij Yacht. Pas als jij jouw kennis en visie zichtbaar maakt aan de buitenwereld, kun je een thought leader en autoriteit worden. 

Best practices om een thought leader te worden 

Thought leadership gaat om veel meer dan het positioneren van jezelf als dé expert op een bepaald thema. Je moet jouw visie en expertise waarmaken en anderen moeten deze herkennen, vertelt Misja. “Erkennen andere professionals binnen en buiten jouw organisatie je kennis en vragen zij jou om over vraagstukken mee te denken?”

Daarnaast is het belangrijk dat je goed werkt aan je storytelling in je presentatie om jouw unieke visie kenbaar te maken. Als thought leader moet je mensen meenemen in jouw verhaal, hen inspireren en overtuigen van jouw inzicht.

Waarom thought leadership jou vooruit helpt

Met thought leadership creëer je niet alleen kansen voor jezelf, maar help je ook anderen vooruit. Thought leadership heeft als voordeel, dat: 

  1. Jij jouw collega’s helpt: “Jij neemt collega’s mee in jouw ervaring en visie en zij nemen dat mee in hun werk”, vertelt Misja. Mensen vragen om jouw coaching als ze even niet weten wat ze moeten doen of welke volgende stap ze moeten zetten.
  2. Jij anderen inspireert: Professionals zien jou als voorbeeld en bepalen zo voor zichzelf waar hun eigen expertise en toekomst ligt. Jij helpt mensen groeien en dat geeft veel voldoening.
  3. Het je nieuwe kansen biedt: Jij wordt erkent als een autoriteit in je vakgebied met specifieke kennis en inzichten. Jouw expertise wordt daarom vaak gezocht bij vraagstukken, ook als het vraagstuk buiten jouw rol ligt. Zo weet jij binnen te komen bij klanten, heb jij veel contact met verschillende professionals en breid jij jouw netwerk in no time uit. 

Het heeft minder effect als jij jouw expertise alleen maar in je eigen organisatie houdt. Dat is bijna zonde van je talent, toch? Misja Bouma, Business Development Manager Finance bij Yacht. 

Strategie: hoe groei je uit tot een thought leader? 

Met thought leadership zet je de lijnen uit en breng je vernieuwende inzichten voor ambitieuze professionals in je vakgebied. Als jij jouw thought leadership-strategie succesvol uitzet, motiveer en inspireer jij anderen. Deze 5 stappen helpen je daarbij: 

  1. Verken het veld
  2. Duik de diepte in
  3. Ontwikkel een visie
  4. Laat zien wat je kan
  5. Lever bewijs

1. Verken het veld

Ga na welke thema’s en behoeftes leven binnen jouw organisatie en bij vakgenoten daarbuiten. Breng vervolgens in kaart welke thought leaders er nog meer bekend zijn binnen jouw werkveld. Zo positioneer je jezelf in een unieke rol. 

2. Duik de diepte in

Ga helemaal op in het onderwerp dat jij kiest. Lees artikelen, verdiep je in de geschiedenis en maatschappelijke context en vraag onderzoeken op. Zoek uit welke frustraties er leven, waarom deze er zijn en in welke richting de oplossing gevonden moet worden. 

3. Ontwikkel een visie

Formuleer een innovatieve en creatieve visie. Vergeet modellen, vakboeken en whitepapers, maar denk out of the box. Ga uit van jouw eigen expertise en creëer een unieke visie die jij 100% kunt uitdragen. 

4. Laat zien wat je kan

Deel jouw kennis en expertise. Dit doe je door veel mensen te spreken en waardevolle bijdragen te delen als LinkedIn influencer op een authentieke manier, die past binnen jouw personal branding. Zo bouw jij een reputatie als betrouwbare autoriteit op. Hoe meer jouw kennis inspeelt op de behoefte van anderen, hoe meer je bewijst dat jij weet waar je het over hebt.

5. Lever bewijs

Link jouw visie aan behaalde resultaten. Door dit soort voorbeelden te geven van jouw werk in de praktijk, maar ook door het delen van artikelen die jouw denkwijze ondersteunen, bewijs je dat jouw ideeën daadwerkelijk impact maken. 

Als je altijd maar gewoon je werk doet, pak je niet de kans om aan thought leadership te doen. Misja Bouma, Business Development Manager Finance bij Yacht. 

Zo maak jij jouw expertise kenbaar 

Jij toont thought leadership door je expertise, inzichten en ideeën met anderen te delen. Dit doe je op 3 verschillende manieren en via verschillende kanalen. Zowel intern als extern: 

  1. Heeft jouw organisatie Intranet, Google Currents of een ander kennisdelingsplatform? Zet dit interne communicatiemiddel dan in om jouw kennis met je collega’s op te delen. Deel jouw kennis door berichtjes te plaatsen of interessante artikelen te delen. 
  2. Geef presentaties over jouw werkveld. Houd niet alleen presentaties voor eigen collega’s, maar ook voor externe partijen. Zoals op events en webinars, aan klanten of aan andere professionals via communities.
  3. Gebruik LinkedIn om jouw kennis en visie met de buitenwereld te delen. Schrijf zelf artikelen over inzichten, trends of ontwikkelingen in jouw vakgebied en deel deze met jouw netwerk. Deel jouw kijk op zaken onder berichten van andere professionals uit jouw werkveld. Misja: “Het is niet erg als er andere meningen zijn. Dat verrijkt de discussie alleen maar.”

Voorbeelden van thought leaders volgens Misja

Ben je op zoek naar inspirerende thought leaders? Beperk je dan niet alleen tot je eigen vakgebied. Trek het breder, net als Misja. Haar voorbeelden op het gebied van thought leadership laten zien dat je uit elke richting inspiratie kunt halen: 

  • Barbara Baarsma, econoom bij Rabobank. “Voor mij is zij echt een thought leader in mijn vakgebied. Wat ik zo goed vind, is dat zij haar kennis zo weet te vertalen dat iedereen begrijpt wat er in de wereld gebeurd. ”
  • Madonna, zangeres. “Deze is misschien een beetje gek, maar zij weet zich elke keer weer te veranderen en haar muziek voor elke generatie interessant te maken. Echt boeiend! Er zijn niet veel artiesten die dat heel goed kunnen.”
  • Paul Iske, hoogleraar Open Innovation & Business Venturing aan de Universiteit Maastricht. “Een thought leader op het gebied van innovatie in relatie tot (briljante) mislukkingen. Van je fouten leer je het meest. Dat moet je niet voor jezelf houden, maar juist delen zodat je elkaar verder helpt. Een mooie inspirator.” 
Klaar voor de next step in je carrière? Banner

Klaar voor de next step in je carrière?

Vind de opdracht of vaste baan bij topwerkgevers waarin jij impact kunt maken.

Bekijk alle vacatures