Communicatieve vaardigheden: breng je team vooruit door effectieve communicatie Cover

Communicatieve vaardigheden: breng je team vooruit door effectieve communicatie

Uitmuntende communicatieve vaardigheden zijn onmisbaar om vooruitgang te boeken als professional met je team en tijdens je carrière. Door helder te communiceren functioneert jouw team of project optimaal, haal je de informatie op die je nodig hebt en maak je duidelijk welke bijdrage jij levert binnen een samenwerking of project. Dat maakt communicatie vaardigheden cruciaal voor succes.

Op deze pagina:

Waarom zijn communicatieve vaardigheden belangrijk?

Communicatieve vaardigheden zijn belangrijk om:

  • Stappen te zetten in je carrière. Vooruitgang in je carrière realiseer je door duidelijk te communiceren wat jij wilt en hoe jouw bijdrage er concreet uitziet;
  • Relaties aan te gaan. Met nieuwe relaties bouw je aan je netwerk en ben je in staat om beter samen te werken;
  • Overtuigend en assertief over te komen. Zo beïnvloed jij situaties, zodat ze het meeste succes opleveren;
  • Jouw visie over te brengen. Bijvoorbeeld in presentaties of binnen je team. Met goede communicatieve vaardigheden overtuig je anderen van je ideeën en beweeg je hen dezelfde kant op;
  • Te excelleren in leidinggeven. Sterke communicatie helpt je om snel verbinding met anderen in je team te leggen, vergaderingen effectief te leiden en je te ontwikkelen tot de ultieme teamplayer

3 cruciale communicatieve vaardigheden

Voor goede en effectieve communicatie zijn sociale vaardigheden nodig om de interactie met een ander aan te gaan. Dit zijn communicatieve vaardigheden zoals:

  1. Actief luisteren;
  2. Verbale communicatie;
  3. Non-verbale communicatie

1. Actief luisteren

Luisteren is essentieel voor effectieve communicatie. Actief luisteren houdt in dat jij aandacht hebt voor wat een ander zegt en dit ook laat merken. Hierdoor voelt je gesprekspartner zich gehoord en serieus genomen, wat jullie onderlinge communicatie direct naar een hoger niveau tilt. Concreet let je bij actief luisteren op 3 dingen:

  1. Focus op je gesprekspartner:
    Concentreer je op de woorden van degene tegenover je en wees nog niet bezig met wat jij wilt zeggen.
  2. Stel vragen:
    Vraag door totdat je volledig begrijpt wat je gesprekspartner aan jou wilt overbrengen.
  3. Vat samen:
    Als je gesprekspartner klaar is met zijn verhaal en jij antwoord hebt op al je vragen, vat dan kort samen wat jullie hebben besproken. Hierdoor laat je merken dat je goed hebt geluisterd en weet je zeker dat jullie alle belangrijke zaken hebben besproken. 

2. Verbale communicatie

Verbale communicatie draait om de woorden die je gebruikt, zowel geschreven als uitgesproken. Wanneer je zelf aan het woord bent is het belangrijk om je ideeën helder en beknopt over te brengen. Dit zorgt voor een duidelijke boodschap en hierdoor vermijd je misverstanden. Let bij je verbale communicatie op: 

  • Aandachtig spreken:
    Bereid je woorden voor. Neem de tijd om na te denken over je woorden. Hoewel korte stiltes soms best onwennig kunnen voelen, houden ze je gesprek kalm en doordacht. 
  • Assertieve communicatie:
    Houd je ideeën of feedback niet voor je, maar deel deze met anderen. Spreek hierbij altijd vanuit jezelf en gebruik actieve zinnen om daadkrachtiger over te komen.
  • Gesprekstechnieken:
    Breng structuur aan in je gesprek om je boodschap efficiënt over te brengen. Gebruik deze drie technieken om je gesprek goed te laten verlopen:  
    1. Bespreek vooraf de doelen van jullie gesprek en koppel hier tijdens het gesprek op terug. Welke doelen zijn besproken en zijn jullie hier tevreden over? 
    2. Benoem als er misverstanden ontstaan tijdens het gesprek. Neem de tijd om onduidelijkheden te verhelderen en jullie gesprek goed voor te zetten. 
    3. Denk hardop om een vastgelopen gesprek weer op gang te brengen. Het zorgt voor openheid in het gesprek en biedt je gesprekspartner de mogelijkheid om jouw gedachten aan te vullen en jullie samenwerking te versterken. 

3. Non-verbale communicatie

Het grootste deel van je communicatie is non-verbaal. Je houding, gezichtsuitdrukking of stemvolume communiceren ook een boodschap naar je gesprekspartner of tijdens een presentatie. Door stil te staan bij je houding en non-verbale gedrag communiceer je zelfverzekerd en overtuigend. En leer je ook beter anticiperen op je gesprekspartner. 

  • Maak impact met je stemgeluid:
    Door je stemgeluid laag te houden straal je rust en kalmte uit in een gesprek. Door luider te spreken zet je je boodschap kracht bij. Breng je boodschap overtuigend over door langzaam en duidelijk te praten. 
  • Maak indruk met je lichaamstaal en uitstraling:
    Toon interesse en kom zelfverzekerd over door regelmatig oogcontact met je gesprekspartner te maken tijdens een gesprek. Gebruik je handen om kundig over te komen. Glimlach om je vriendelijkheid te tonen. En vergeet niet om je houding open en uitnodigend te houden als je iets van de ander wilt. Let dus op gekruiste armen of te ver achterover leunen in je stoel.
  • Spiegel gedrag:
    Door dezelfde houding of hetzelfde stemgeluid van je gesprekspartner over te nemen communiceer je dat je de gesprekspartner als gelijke ziet. Zo vergroot je de waardering en versterk je jullie onderlinge band.

Communicatieve vaardigheden voor online meetings 

Je boodschap helder overbrengen tijdens online meetings via Teams, Zoom of Meet vraagt om een aanpassing in je manier van communicatie. Houd rekening met deze zaken:  

  • Oogcontact:
    Houd contact en toon interesse door tijdens een online meeting in de camera te kijken. Waak ervoor dat je niet gaat staren, dit doe je namelijk ook niet in een fysiek gesprek. 
  • Lichaamstaal:
    Beweeg niet te veel tijdens de online meeting, dat leidt af. 
  • Stemgeluid:
    Praat rustig en duidelijk. Je wilt voorkomen dat mensen niet horen wat je zegt. Ook als soms de verbinding even wegvalt, voorkom je zo dat iemand te veel informatie mist.
  • Structuur:
    Creëer ruimte om interactie te stimuleren. In een online gesprek kan het soms lastiger zijn om op het juiste moment in te vallen met een vraag. Las daarom korte momenten in om vragen te stellen. 

Veelgestelde vragen over communicatieve vaardigheden

Wat zijn communicatieve vaardigheden?

Communicatieve vaardigheden - ook wel sociale vaardigheden genoemd - zijn vaardigheden die je gebruikt om effectief te communiceren met anderen in professionele werksituaties. 

Waarom zijn communicatieve vaardigheden belangrijk?

Goede communicatieve vaardigheden zijn belangrijk om relatie op te bouwen met anderen,  je visie over te brengen, samen te werken en helpen om je carrière verder te ontwikkelen. 

Hoe verbeter ik mijn communicatie vaardigheden?

Om je communicatieve vaardigheden te verbeteren is het essentieel dat je reflecteert op je huidige communicatiegedrag. Op deze pagina staan voorbeelden van sterke communicatieve vaardigheden. Pas deze bewust toe in jouw communicatie om je skills te verbeteren.