Neem initiatief & zet de stap naar een succesvolle carrière Cover

Neem initiatief & zet de stap naar een succesvolle carrière

Door initiatief te nemen op de werkvloer laat je zien dat je moeite steekt in hetgeen dat je doet. Je creëert kansen en neemt direct actie om verder te groeien als professional in jouw vakgebied. Deze eigenschap blijft niet onopgemerkt en zorgt voor een positief beeld van jou als professional. Je bent zichtbaarder en je benut sneller jouw professionele kansen als je het heft in eigen hand neemt. Blijf jezelf ontwikkelen en wees ambitieus. Zo zet je telkens een stap vooruit in je carrière.

Op deze pagina:

Zo toon je initiatief

Wanneer je initiatief toont, onderneem je actie vanuit je intrinsieke motivatie. Je wacht niet af totdat er iets gebeurt, want jij bent degene die het balletje laat rollen. Tijdens vergaderingen ben jij bijvoorbeeld iemand die voorstellen en oplossingen maar wat graag deelt. En is er een project dat stil ligt? Dan neem jij actie om het weer in gang te zetten. Zo zorg je continu voor progressie in een project.

Waarom is initiatief tonen cruciaal?

Ambitieuze professionals die initiatief nemen, ontwikkelen zich sneller dan anderen die dit niet doen. Het is onderdeel van een growth mindset. Je toont eigenaarschap op de werkvloer, creëert je eigen kansen en groeit sneller door in je carrière. Voor organisaties is dit intrapreneurship cruciaal voor succes. Je geeft namelijk nét dat beetje extra. 

En als er niemand binnen een organisatie initiatief neemt, gebeurt er niks en is er geen vooruitgang. Neem dus initiatief op de juiste momenten en maak het verschil!

Meer initiatief nemen: 4 tips om initiatiefrijk te zijn

  1. Stel vragen
  2. Durf je uit te spreken
  3. Ga langs bij een collega
  4. Gewoon doen

1. Stel vragen

Het is niet direct nodig om allerlei vooruitstrevende ideeën te delen met iedereen. Een goede start is om vragen te stellen aan collega’s. Bijvoorbeeld of je iemand kunt helpen of te vragen of er nog iets ligt dat ‘opgepakt moet worden’. Of zie je dat er nog iets opgelost moet worden en weet jij hoe? Doe dit dan uit jezelf en laat dit je collega’s weten. Dan hoor je vanzelf of dat gewenst is of niet!

2. Durf je uit te spreken

Vind je het moeilijk om het voortouw te nemen, omdat je denkt dat je bazig overkomt? Dit is waarschijnlijk het laatste waar je je zorgen over hoeft te maken. Heb je ideeën over hoe iets efficiënter kan? Of denk je de perfecte oplossing te hebben? Deel dit met je collega’s. Door samen je ideeën te bespreken, word je vanzelf een stuk zelfverzekerder. 

3. Ga langs bij een collega

Ken je een collega die vaker proactief te werk gaat en wil je dit ook? Vraag hoe hij of zij dit aanpakt. Hulp vragen aan een collega is ook een vorm van initiatief nemen.

4. Gewoon doen

Soms moet je er gewoon voor gaan. Met de juiste growth mindset dwing je jezelf ideeën te delen met anderen. Blijf hiermee oefenen en ga resultaatgericht te werk. Je merkt uiteindelijk dat dit vanzelf gaat.

De beste momenten om proactief te zijn

Er zijn genoeg momenten om proactief te zijn en initiatief te tonen. Om een daadkrachtige indruk achter te laten binnen de organisatie waar je werkt, zijn de volgende momenten perfect om het voortouw in te nemen:

  1. Tijdens vergaderingen
  2. In een sollicitatiegesprek

1. Tijdens vergaderingen

Binnen elke organisatie worden er vergaderingen gepland om belangrijke zaken te bespreken. Worden er onderwerpen aangehaald waarbij om input wordt gevraagd? Dan is dit de perfecte kans om initiatief te tonen en impact te maken. Noem de ideeën op die je hebt en deel je mening als je het ergens mee eens bent, maar ook wanneer je het ergens niet mee eens bent. Overtuig je collega’s met je proactieve houding en argumenten.

2. In een sollicitatiegesprek

Is er een functie waar je op wilt solliciteren, maar staat er geen vacature online? Schrijf dan een open sollicitatie en neem het heft in eigen handen. De meeste organisaties respecteren dit waardoor je al een streepje voor hebt en je je in een betere positie bevindt. 

3. In een onderhandeling

Onderhandel je over een budget met een klant? Wees dan alert en strategisch tijdens deze gesprekken. Er is vast een bepaald onderdeel dat jij terug wilt zien in de voorwaarden. Neem het initiatief om een creatieve oplossing te bedenken waarmee zowel jij als je klant tevreden zijn. Stel bijvoorbeeld een compromis voor.  

Het verschil tussen assertiviteit en initiatief tonen

Initiatief tonen is niet hetzelfde als assertief zijn, maar ze overlappen wel. Als jij je assertief opstelt, kom je voor jezelf op en vertel je eerlijk wat je van iets vindt of denkt. Je brengt je eigen overtuiging naar voren en toont lef. Wanneer je initiatief toont, deel je vanuit jezelf je mening en ideeën met anderen. Samenvattend, staat assertiviteit meer voor het opkomen voor jezelf en initiatief nemen voor het uitvoeren van taken zonder dat iemand dit je vraagt. 

Je persoonlijk leiderschap versterken? Banner

Je persoonlijk leiderschap versterken?

Met sterk persoonlijk leiderschap haal jij het beste uit jezelf, overtuig jij anderen succesvol van jouw visie en krijg je zaken écht in beweging. Leer hoe jij jezelf efficiënt aanstuurt, draagvlak creëert en conventies doorbreekt.

Download de paper

Veelgestelde vragen over initiatief tonen

Wat is initiatief tonen?

Initiatief tonen is actie ondernemen vanuit intrinsieke motivatie. Je wacht niet af totdat er iets gebeurt, omdat jij juist degene bent die het balletje laat rollen.  In vergaderingen ben jij bijvoorbeeld degene die voorstellen en ideeën uitspreekt.

Kun je leren initiatief te nemen?

Ja, je kunt zeker leren om initiatief te nemen. Begin klein en voer taken uit die niet per se van je worden gevraagd. Doe dit in een setting waarin je je comfortabel voelt. Of spar samen met collega’s die vaker initiatief tonen en leer van hen.