Professionals die design thinking inzetten, innoveren sneller en succesvoller. Je begrijpt de klant beter en ontwerpt oplossingen die de doelgroep écht verder helpen. Zo boek je succes, breng je snelheid binnen de organisatie en maak je impact. Design thinking brengt je carrière vooruit!
Design thinking is altijd net een stap verder kijken Rozemarijn Klein Heerenbrink, UX-designer bij Technische Unie vanuit Yacht
Alleen met de juiste mindset kun je innoveren. In design thinking staat, net als in het hele agile-denken, optimisme centraal. Het verloop van een proces valt niet te voorspellen, dus moet je flexibel zijn en iedere keer weer inspelen op wat er op jouw pad komt.
Daarnaast is het belangrijk om kritisch en nieuwsgierig te zijn. Je gaat niet meteen met het eerste idee aan de slag, maar zoekt altijd door tot je de juiste fit hebt gevonden.
Rozemarijn Klein Heerenbrink is UX-designer en zit namens Yacht bij de Technische Unie. “Ik zit aan de fuzzy front end, maar dat maakt design thinking leuk. Ik begin aan een avontuur zonder te weten waar het eindigt, maar het levert altijd iets moois op. Meebewegen en anticiperen zijn skills die je altijd verder kunt ontwikkelen. Ieder project is leerzaam. ”
Je moet een beetje kunnen zwemmen, zonder te weten waar je uitkomt Rozemarijn Klein Heerenbrink
Een compleet team bestaat uit professionals uit verschillende hoeken die ieder vanuit hun eigen expertise naar de probleemstelling kijken.
Een facilitator geeft richting. Hij of zij helpt bij het definiëren van de probleemstelling en zorgt ervoor dat het team out of the box denkt.
Tijdens de ‘define fase’, ontstaat de probleemstelling. Het is belangrijk om de stakeholders te betrekken, zodat zij een go kunnen geven.
Tijdens het brainstormen is het de kunst om vrij te denken, zonder belemmeringen te zien in budget of tijd. In de testfase komen de stakeholders weer aan tafel, omdat het belangrijk is dat zij de testresultaten kennen.
Je hebt alleen een open mindset als je blanco begint Rozemarijn Klein Heerenbrink
Design thinking bestaat uit 5 stappen:
De prototype- en testfase worden vaak te grondig aangepakt. Het hoeft niet duur, groot en mooi te zijn; het moet functioneel zijn. Teams willen het vaak groot aanpakken terwijl je ook kan testen door iets aan een paar mensen te laten zien.
“Low fidelity prototypes zijn de beste manier om data te verzamelen. Een schets op papier kan al genoeg zijn om te testen hoe een idee in de markt valt”, zegt Rozemarijn.
Low-fidelity prototypes zijn simpel uitgewerkte ideeën. Een schets om duidelijk te maken waar het eindproduct heengaat. In tegenstelling tot high-fidelity prototypes. Deze zijn digitaal en lijken al sterk op het eindproduct.
Opdrachtgevers of eindverantwoordelijken zijn soms beschermend over hun eindgebruikers, terwijl dit voor jou en jouw team juist een hele belangrijke groep is om mee aan tafel te zitten. Alleen door de eindgebruiker te spreken, weet je waar de behoeftes liggen.
Rozemarijn: “Ik probeer onze klanten te overtuigen om met de eindgebruiker in gesprek te gaan door prikkelende vragen te stellen zoals: ‘Weet je in welke context iemand zit als hij jouw service gebruikt?’ Vaak doen klanten aannames over hun eindgebruikers.”
Je kunt oneindig veel lezen, maar je leert design thinking pas echt door het vaak te doen. Pas als je begint, kun jij jezelf verbeteren. Rek je comfortzone op en wees niet bang om van richting te veranderen. Design thinking is een iteratief proces; je werkt niet van a naar b maar je gaat heen en weer. Niet bang zijn om van richting te veranderen.
Design thinking kost tijd. In het begin moeten organisaties iets meer investeren om aan het eind een goed resultaat te boeken. Rozemarijn: “In het begin is het lastig uit te leggen wat deze aanpak gaat opleveren. Bij het brainstormen pak je niet meteen de eerste oplossing, maar je kunt niet garanderen dat verder denken de beste oplossing oplevert.”
Als iedereen eigenaarschap toont en aan boord is, zal achteraf blijken dat deze aanpak de beste en meest duurzame resultaten geeft.
Design Thinking is oplossingsgericht een vraagstuk aanpakken. De methode geeft handvatten om (complexe) vragen op te lossen en inzichtelijk te maken. Naast het uitdenken, ga je snel over naar het ‘doen’ waardoor je sneller vooruit kan en eerder resultaat haalt.
Als de doelgroep een betere of nieuwe ervaring wilt, is design thinking de meest effectieve werkwijze. Het gaat dus niet zozeer om het ontwerpen van een product of het bedenken van een dienst. Design thinking pas je toe op complexe problemen. Als de oplossing dichtbij is hoef je niet te beginnen aan deze methode.
Yacht zorgt dat jij op posities en opdrachten komt waar je met design thinking aan de slag kunt. Daarnaast faciliteren we ook trainingen.