De schakel tussen Finance en de techneuten. Dat is volgens Aram Tomasoa de rol van het Change Team. Even later in het gesprek typeert de Yacht-professional zich als een spin in het web. En wat uit alles blijkt: Aram voelt zich als een vis in het water bij het verbeter- en veranderteam van Yacht. Zijn kracht? Inlevingsvermogen en tweetaligheid.
Ondersteunen van financiële operatie
Het vakgebied Finance en Yacht kunnen in een adem worden genoemd, zo weet Aram als geen ander. Het Change Team, waartoe hij behoort, neemt daarbij een speciale plek in. “We zijn niet bezig met de financiële operatie, maar wel met de systemen die de operatie ondersteunen”, zo begint hij zijn verhaal. “FinTech is de benaming van de dienst die wij met het Change Team leveren. We zijn bij verbeter- en verandertrajecten voor bedrijven de schakel tussen Finance en de techneuten.”
Requirements en user stories
Aram noemt zich als businessanalist ‘de vertaler van behoeften bij de business naar technische specificaties voor IT’. “Ik spreek de taal van beide. Ik kan me goed inleven in de business. Begrijp ook wat er speelt en wat er moet spelen. Met de stakeholders bespreek ik wat ze exact willen. Ik ga in feite op zoek naar de vraag achter de vraag. Gestructureerd breng ik de behoeften in beeld en ik vertaal die naar input voor de IT’ers die het daadwerkelijke programmeerwerk verzorgen. In ons jargon heet dit de business requirements ophalen en vertalen naar userstory’s.”
Zijn collega-professionals bij het Change Team hebben allen een financiële achtergrond. “We zijn allemaal thuis in de wereld van Finance, maar we vervullen geen specifieke financiële functie. Dat geldt voor mij als senior businessanalist, maar bijvoorbeeld ook voor de scrum-masters, product-owners en projectleiders.”
Doorgroeimogelijkheden
De financiële achtergrond van Aram ligt in de bankenwereld. Bij Deutsche Bank was hij actief op het vlak van aandelen en obligaties. Hij lacht: “Veel mensen denken dan meteen aan het geschreeuw op een beursvloer, maar ik werkte achter de schermen. In rollen als accountmanager en relatiebeheerder. Op een gegeven moment ontbraken voor mij de doorgroeimogelijkheden en vond ik het tijd worden om mijn loopbaan elders voort te zetten.”
Community van professionals
Aram komt bij Yacht terecht. De klik is er meteen, onder meer omdat hij proeft in een omgeving beland te zijn waar persoonlijke en vakinhoudelijke ontwikkeling volop de aandacht hebben. En de community die de Finance-professionals bij Yacht vormen, spreekt Aram ook vanaf het begin aan. “Het is een groot netwerk van professionals die ervaringen en expertise delen. We zitten bij verschillende opdrachtgevers en tegelijkertijd staan we allemaal voor soortgelijke uitdagingen. We komen elkaar tegen op bijeenkomsten, maar weten elkaar ook te vinden op andere momenten. Loop je bijvoorbeeld vast tijdens een opdracht, dan is er binnen de community altijd wel iemand met kennis op dat vlak. Zo help je elkaar vooruit.”
De huidige opdrachtgever van Aram is Bol.com. “Ik ben betrokken bij een FinTech project, dat gaat over het proces dat alle uitgaande en inkomende facturen matcht met alle betalingen. Dat is natuurlijk volledig geautomatiseerd, maar op dit moment nog uitbesteed aan een externe partij. Bol.com zet nu de stappen om dit in eigen huis te doen. Voor mij betekent het: me inleven in alle wensen en mogelijkheden, communiceren met alle betrokkenen en draagvlak creëren. Net als in mijn banen bij de Deutsche Bank kun je me gerust de spin in het web noemen op de werkvloer.”
Stip aan de horizon
De aanpak van het Change Team en dus ook van Aram vraagt om een helder beeld van de stip aan de horizon, de door de business gewenste situatie. Met als vertrekpunt de actuele situatie wordt vervolgens het verander- en/of verbetertraject afgelegd. “Op hoofdlijnen weet je al hoe het eindresultaat eruit moet zien. Maar nog niet in detail. Het is als bij het bouwen van een huis: je weet dat er dakpannen op moeten, maar gaandeweg kom je tot de juiste uitvoering en kleur. Software programmeren is ook een echt bouwproces. Zoals bij een huis is het de ene bouwsteen op de andere leggen. En vanzelfsprekend doen we dat door middel van de agile manier van werken, zodat tussentijds de gezette stappen telkens kunnen worden gecontroleerd en er voor de stakeholders de tijd en ruimte is om feedback te geven. Zo kan indien nodig tijdig worden bijgestuurd en voorkom je op het eind een grote lijst van verbeterpunten. Het is de efficiëntste weg naar een goed resultaat.”