“Ik ben snel gegroeid door steeds in het diepe te springen”

 

MARKETING & COMMUNICATIONS
MELISSA VALK
INTERIM COMMUNICATIEADVISEUR BIJ DE GEMEENTE DEN HAAG
 

Wat is voor jou werk dat ertoe doet? Werk waar je trots op bent? Werk dat je gelukkig maakt? Vraag het aan acht professionals en je krijgt acht totaal verschillende antwoorden. Lees hier het verhaal van Melissa Valk, interim communicatieadviseur bij de gemeente Den Haag.

Een stad is nooit af en voortdurend in beweging. Maar de laatste jaren lijken grote, impactvolle thema’s in een stroomversnelling te raken: van digitalisering en klimaatverandering tot een steeds veranderende bevolkingssamenstelling. “Voor de gemeente Den Haag denk ik mee over de toekomst van de stad”, vertelt Melissa. “Het gaat om landelijke en zelfs wereldwijde thema’s die nog heel ver weg lijken, maar nu al om actie vragen. Mijn taak is het om als communicatieadviseur deze thema’s op de kaart te zetten, met elkaar te verbinden en een communicatieplan op te zetten en uit te voeren. Want als je als organisatie wilt versnellen, moet je wel in beweging komen.”

Anderen inspireren
Die grote veranderingen die op ons afkomen, betekenen iets voor de gemeente zelf én voor de medewerkers, vertelt Melissa. “Goede interne communicatie helpt mensen te verbinden. De gemeente heeft verschillende programma’s en proposities opgezet onder de paraplu van Stad in Transitie. Van stevige opgaves op het vlak van energietransitie, zoals elk jaar 10.000 huishoudens ontkoppelen van het gasnet, tot opgaves die weer onder een andere paraplu vallen. Het vervangen van bruggen en 24 kilometer aan kademuren in de stad, bijvoorbeeld. Dat betekent dat je ver vooruit moet kijken. Niet alleen omdat straten en kades lange tijd open liggen, maar ook omdat je nu al moet inspelen op ander gebruik van de kades en meer wateroverlast door klimaatverandering. Door mensen samen te brengen en echt te laten nadenken over dit soort belangrijke veranderingen ontstaat er de juiste mindset. Dat is mijn taak. Ik wil anderen inspireren om ook toekomstgericht te denken en te werken. Zo blijft Den Haag een leefbare en duurzame stad, waar mensen goed en veilig kunnen wonen, werken en recreëren.”

Breed ontwikkeld
De omgeving waarin ze werkt vindt Melissa heel belangrijk. En sinds 2012 is ze via Yacht al bij verschillende opdrachtgevers aan de slag gegaan met uiteenlopende communicatievraagstukken. “De laatste jaren draait het in mijn opdrachten vooral om innovatie. Want elke organisatie, zowel profit als non-profit, worstelt met versnelde ontwikkelingen en daaraan gekoppeld lange termijn toekomstperspectieven. Om het verschil te maken neem ik alle kennis van eerdere opdrachten mee in mijn rugzak. Bijvoorbeeld mijn ervaring op overheidsvlak en binnen de financiële dienstverlening. Zo was ik bij het Innovation Centre van ABN AMRO op interim basis verantwoordelijk voor interne en externe communicatie op het gebied van innovatie, en heb ik bijgedragen aan de organisatie van de eerste hackathon. Dat je elke keer op een nieuwe plek komt, andere mensen ontmoet en van verschillende bedrijfsculturen kunt proeven, vind ik het allerleukst.”

Interessante contacten
Steeds een nieuwe sprong in het diepe maken. Juist door dat te doen is Melissa snel gegroeid in haar vak. “Dat vind ik het grote voordeel van werken als interim professional bij Yacht. Net als het netwerk erachter. Zo heb ik een Agile-training gevolgd voor marketing en communicatie, en elke week geef ik advies aan Yacht-collega’s, bijvoorbeeld via kennissessies. Sinds kort ben ik ook betrokken bij een mentorprogramma om nieuwe collega’s verder te helpen. Heel fijn dat je bij Yacht een netwerk van mensen om je heen hebt om interessante contacten op te bouwen en kennis met elkaar te delen.”

Wil jij net als Melissa het verschil maken bij opdrachtgevers in het vakgebied Marketing & Communications? Ontdek ook de kracht van ons netwerk.