Copywriter Cover

Copywriter

Als copywriter zet jij je gevoel voor taal en overtuigingsskills in om het doel van je klanten te bereiken. Je bent een tekstschrijver gespecialiseerd in het schrijven van wervende teksten. Of het nu een advertentie of blog betreft, jij weet de boodschap op de juiste manier over te brengen. Precies zoals de klant het graag ziet. Interesse gewekt? Check dan onze vacatures en lees alles wat je moet weten over de functie van copywriter.

Interessante copywriter vacatures

Werken als copywriter

Wat doet een copywriter?

Een copywriter is een ervaren tekstschrijver die gespecialiseerd is in het schrijven van wervende, informerende of instructieve teksten. Met jouw skills en expertise zorg jij als copywriter dat organisatie hun (commerciële) doelen bereiken met heldere, overtuigende content. Of dat nu één zin is voor een advertentie of een verdiepende whitepaper. copywriters worden daarom ook wel content writers of webredacteuren genoemd. Jij verliest het doel, de KPI's en de boodschap niet uit het oog en denkt vanuit de klant

Wat zijn de taken van een copywriter?

Als copywriter denk je na over de invulling van campagne- en/of contentstrategieën en schrijf je de teksten waarmee je de zichtbaarheid voor een merk of organisatie vergroot. Daar komen verschillende aspecten bij kijken:

  • Campagne opzetten:
    Voor je begint met schrijven, is er een raamwerk nodig waarbinnen je schrijft. Je bedenkt in samenwerking met marketeers een campagne met een pakkende naam; 
  • Researchen:
    Zodra je weet waar je een tekst over gaat schrijven, duik je in het onderwerp. Wat zie je bijvoorbeeld als je het onderwerp intypt in Google? Je bepaalt de richting van je tekst op basis van dit onderzoek. 
  • Schrijven:
    Als je voor ogen hebt wat er in je tekst aan bod moet komen, begin je met schrijven. Daarbij houd je de merkidentiteit, doelgroep en het kanaal van je klant in gedachte. Zo sluit de toon en boodschap het best aan bij je klant en hun beoogde doelgroep. 
  • Zoekwoordenonderzoek:
    Als je een blog schrijft, maak je gebruik van een SEO onderzoek, waarbij je op zoek gaat naar termen die mensen online het meest zoeken. Aan de hand van deze analyse bepaal je welke termen je als leidraad gebruikt voor je tekst. 
  • Teksten controleren:
    Ook copywriters maken (taalfouten. Daarom controleer je de teksten van collega-copywriters. En zij controleren die van jou, waarna je de feedback die ze je geven, verwerkt.
  • Bestaande teksten optimaliseren:
    Soms schrijf je een tekst niet helemaal zelf, maar optimaliseer je een bestaande tekst. Daarvoor onderzoek je hoe je de tekst beter online vindbaar, duidelijker en overtuigender kunt maken. 
  • Conversies realiseren:
    Uiteindelijk is het doel van je tekst dat de lezer een conversie doet. Van een aankoop of het inschrijven voor een nieuwsbrief tot het downloaden van een whitepaper; jij zet ze aan tot actie. Je doet onderzoek naar het beste conversiepunt en verwerkt deze in je tekst. 

Wat zijn de functie-eisen voor een copywriter?

Wanneer je als copywriter wilt werken, moet je aan de volgende functie-eisen voldoen:

  • Je bent hbo/wo-opgeleid;
  • Ervaring met copywriting voor het web: e-mail, webpagina’s, social media
  • Up-to-date kennis over communicatie en marketing 
  • Volledige beheersing van de taal waarin je schrijft;
  • Je hebt ervaring met het werken met cms-systemen.

Welke skills heb je nodig als copywriter?

Als copywriter is een vlotte pen het allerbelangrijkst. Daarnaast is het cruciaal om up-to-date te blijven van ontwikkelingen in marketing en communicatie die jouw werk veranderen. Zo zorg je dat je content blijft produceren die de zichtbaarheid van de organisatie het meest vergroot en tot conversie leidt. De volgende skills zijn essentieel als copywriter:

  • Communicatieve skills:
    Je weet hoe je iemands aandacht trekt en die vasthoudt. Je gebruikt bewust bepaalde woorden, waarvan je weet dat die aanslaan. Bovendien schrijf je duidelijk leesbare zinnen;
  • Creativiteit:
    als copywriter ben je creatief met taal. Je weet een boodschap in wel tien verschillende vormen te gieten, zodat deze precies aansluit bij de doelgroep van je klant. Op die manier overtuig jij je lezers om over te gaan tot actie;
  • Hoofd- en bijzaken onderscheiden:
    Je duikt in een onderwerp, struint Google af en pikt de essentiële zaken eruit om in je tekst te verwerken. Zo hoeft je lezer dat zelf niet meer te doen;
  • informatie structureren en overbrengen:
  • Als copywriter structureer je de informatie die je wilt overbrengen zo, dat deze behapbaar is voor de lezers. Dat doe je door een logische opbouw aan de brengen en bovenaan je tekst weer te geven;
  • Timemanagement
    As copywriter werk je vaak aan meerdere campagnes of voor verschillende accounts tegelijk. Daarom is het cruciaal om overzicht te hebben wat je voor welke organisatie of campagne moet doen;
  • Stakeholdermanagement:
    input voor content haal jij zonder problemen op bij stakeholders. Ook betrek je hen bij het creatieproces, houd je hen hiervan op de hoogte en zo tevreden. 

Hoe word je copywriter?

Als copywriter heb je vaak een hbo- of wo-opleiding nodig in de richting van communicatie, journalistiek of taalstudies. Met extra cursussen over SEO, marketing of taal til jij je expertise naar een nog hoger niveau. Als je via Yacht aan de slag wilt, heb je vaak al een paar jaar werkervaring opgedaan.

Waar werken copywriters?

Copywriters werken vrijwel overal waar marketing in een organisatie aanwezig is. Dat maakt de werkplekken van copywriters zeer uiteenlopend, van gespecialiseerde e-commerce bedrijven en startups tot grote multinationals. Via Yacht werken copywriters bijvoorbeeld aan contentopdrachten voor ABN-AMRO, KPN of gemeente Den Haag.

Met wie werk je samen als copywriter?

Als copywriter werkt je samen aan de productie van content of advertenties met online marketeers, project managers, marketing managers, content manager, designers, communicatieadviseurs, webdevelopers, podcast- en videomakers. 

Wat zijn de doorgroeimogelijkheden als copywriter? 

Als copywriter kan je op veel manier doorgroeien. Specialiseer je bijvoorbeeld in een bepaalde richting, zoals SEO-copywriting of scriptschrijver. Of verbreed juist je skills door een contentmaker te worden die naast schrijven ook klantencontact onderhoudt of campagnes uitdenkt. Daarnaast kun je binnen jouw rol als copywriter ook doorgroeien van junior copywriter tot senior copywriter en uiteindelijk leidinggeven aan andere copywriters. 

Ik heb taal altijd een belangrijk onderdeel gevonden van het communicatievak. De letterlijke betekenis van de woorden in een taaluiting is slechts een gedeelte van de communicatieboodschap. Er kan zoveel meer met taal. Met de combinatie taalbeheersing en krachtig projectmanagement kom ik bedrijven graag ondersteunen.

contactperson Image
Madelein Rothuizen communicatieadviseur

Jouw mogelijkheden als copywriter bij Yacht

Werken als copywriter bij Yacht

We zijn altijd op zoek naar talentvolle copywriters. We geloven namelijk dat jouw talent, in combinatie met onze ijzersterke community, resulteert in een carrière vol persoonlijke ontwikkeling! We begeleiden interim-professionals met uiteenlopende niveaus: van junior tot zeer ervaren copywriters. 

Kies je voor Yacht, dan kies je voor een grote kennisnetwerk van 1000+ professionals én vakexperts. We bieden je daarnaast toegang tot uitdagende opdrachten bij toonaangevende opdrachtgevers. Door onze nauwe samenwerking met onze opdrachtgevers krijgen wij opdrachten als eerste binnen en kunnen wij jou deze unieke kansen als eerst bieden. Ons onboarding programma, onze persoonlijke loopbaanbegeleiding en opleidingsmogelijkheden geven jou daarnaast de kickstart die jij nodig hebt om een succesvolle carrière op te bouwen als copywriter. 

In dienst bij Yacht als interim-professional

Ga je bij Yacht aan de slag als interim-professional, dan versnel jij je carrière door om de paar maanden of jaar te wisselen van werkomgeving; zonder je vaste contract te verliezen. Zo verbeter je sneller je skills en vergroot jij je expertise. 

Op basis van jouw ambities vinden wij een passende opdracht in marketing en communicatie bij de top van het bedrijfsleven en andere organisaties, zoals: overheid, start-ups, mkb en non-profit. Wij geloven namelijk in jouw talent en dat we met ons sterke netwerk snel de opdracht vinden die past bij jouw skills, wensen en ambities. Tijdens jouw onboarding, bereiden we je voor op de intakegesprekken bij onze opdrachtgevers. Bijvoorbeeld met een coach en tips & tricks van ervaringsdeskundigen uit het veld. Zo vergroten wij de kans dat jij start bij de opdracht die jij wilt. Wanneer het tijd is voor een nieuwe opdracht, kijken we samen naar een passende vervolgstap. Zo zorgen wij ervoor dat jij jouw persoonlijke doelen bereikt op lange termijn.

Word interimmer

Jouw doorgroeimogelijkheden bij Yacht

Als copywriter via Yacht ben je onderdeel van een community die je scherp houdt. Zo spar je regelmatig met jouw persoonlijke manager over de doorgroeimogelijkheden die aansluiten bij jouw ambities. Op basis hiervan zoeken wij de opdracht die bij jou past. Deze persoonlijke begeleiding in combinatie met onze brede opleidings-en trainingsaanbod en peer to peer intervisie, zorgen dat jij jouw carrière in een stroomversnelling zet. Nieuwsgierig?

Lees meer over leren en ontwikkelen in Marketing en Communicatie

Meer weten?

Neem contact met ons op!

contactperson Image

Marianne van der Velden

Recruitment Consultant Marketing & Communications

Word de beste agile MarCom expert Banner

Word de beste agile MarCom expert

Maakt een agile werkwijze jouw werk in marketing en communicatie effectiever, uitdagender en leuker? Download de paper en laat je inspireren door 5 experts die trends, tips en praktijkcases over agile werken met je delen.

Download de paper