Employee experience: optimaliseer de ervaring van  professionals Cover

Employee experience: optimaliseer de ervaring van professionals

De manier waarop je als werkgever bekendstaat, doet ertoe. Helemaal in een krappe arbeidsmarkt. Een positieve employee experience versterkt namelijk je employer brand en daarmee de wervingspositie van je organisatie. Optimaliseer daarom de employee experience van je professionals.

Op deze pagina: 

Wat is employee experience?

De employee experience van een medewerker is de optelsom van alle ervaringen die die een professional opdoet bij een werkgever. Denk hierbij aan recruitment, onboarding, training en het exit-proces, maar ook de werkzaamheden zelf. 

Laat employee experience voor je werken in een krappe arbeidsmarkt

In de huidige krappe arbeidsmarkt is het vinden van de juiste professionals uitdagender is dan ooit. Het is daarom cruciaal om je organisatie te profileren als aantrekkelijke werkgever. Versterk je employer brand door te investeren in de employee experience van je professionals. Professionals die jou als een prettige werkgever ervaren, dragen dit namelijk uit naar de buitenwereld. Zo versterk je je wervingspositie en trek je sneller nieuw talent aan.

Bovendien blijven tevreden professionals langer bij je organisatie. Zo draagt een goede employee experience ook bij aan duurzaam werkgeverschap.

3 redenen om de employee experience in je organisatie te optimaliseren

Naast het versterken van je employer brand en het behouden van professionals in je organisatie, brengt een goede employee experience ook andere voordelen met zich mee:

  1. Betere customer experience
  2. Hogere productiviteit
  3. Meer betrokkenheid

1. Betere customer experience

Uit de Employee Engagement Benchmark Study blijkt dat een goede employee experience verband houdt met een goede customer experience: hoe beter de employee experience, hoe beter de customer experience. Dat is niet zo gek, want tevreden professionals stralen dit uit naar hun klanten toe. 

2. Hogere productiviteit

Een goede employee experience zorgt voor meer tevreden werknemers en daarmee voor een hogere productiviteit. Op die manier haal je het maximale resultaat uit je werknemers en verhoog je de opbrengst in je organisatie.

3. Meer betrokkenheid

Professionals die een goede employee experience hebben, zijn meer betrokken bij de organisatie: zij denken mee en hebben hart voor de zaak.

Optimaliseer employee experience

De employee experience van een professional wordt beïnvloed door zowel organisatiebrede als individuele factoren. Investeer in beide om de employee experience van professionals te optimaliseren.

Organisatiebreed

  1. Bedrijfscultuur
  2. Vitaliteitsmanagement
  3. Amplitie

1. Bedrijfscultuur

Professionals hechten steeds meer waarde aan de organisatiecultuur. Is er bijvoorbeeld een veilige, open cultuur? En staat werk altijd op nummer één of wordt er rekening gehouden met het privéleven van professionals? Vooral de jongste generatie op de arbeidsmarkt vindt overwerken om een vast contract of promotie te krijgen, niet meer van deze tijd. Bovendien heeft die generatie een andere mindset: niet leven om te werken, maar werken om te leven. Speel hierop in en verbeter de employee experience door de werk-privébalans van professionals te verbeteren. Bijvoorbeeld door de mogelijkheid te bieden tot hybride werken. Lees hier hoe je je organisatiecultuur verandert. 

2. Vitaliteitsmanagement

Vitaliteitsmanagement is cruciaal om duurzame inzetbaarheid van professionals te vergroten en optimale prestaties te realiseren. Denk daarbij aan maatregelen voor gezond eten en bewegen, maar ook aan secundaire arbeidsvoorwaarden, loopbaanplanning en scholing. Lees hier hoe je de vitaliteit van je professionals vergroot.

3. Amplitie

Om duurzame inzetbaarheid te realiseren, werkt een amplitief beleid zeer effectief. Amplitie draait om het vergroten van alle positieve aspecten binnen je organisatie. Zo worden werknemers volledig in hun kracht gezet. Lees hier hoe je start met amplitief werken.

Individueel

De individuele touchpoints van professionals met een organisatie - ook wel de employee journey - zijn weergegeven in het employee life cycle model. Gebruik dit model om inzicht te krijgen in de employee journey die een professional doorloopt en zo de employee experience binnen je organisatie te verbeteren.

Bekijk het employee life cycle model

Maak impact als futureproof HR-professional Banner

Maak impact als futureproof HR-professional

De markt en de organisaties waarin HR-professionals zich bewegen is volop in ontwikkeling. Download de paper Futurizing HR om up-to-date te zijn van de laatste ontwikkelingen, innovaties en uitdagingen.

Download de paper

Veelgestelde vragen over employee experience

Wat is employee experience?

De employee experience van een medewerker is de optelsom van alle ervaringen die die een professional opdoet bij een werkgever. Denk hierbij aan recruitment, onboarding, training en het exit-proces, maar ook aan de werkzaamheden zelf. Een goede employee experience versterkt je employer brand en daarmee de wervingspositie van je organisatie. Lees hier hoe je de employee experience optimaliseert.

Hoe verbeter je de employee experience?

Om de employee experience van je professionals naar een hoger level te tillen, verbeter je de belangrijke touchpoints in de employee journey. Denk daarbij aan het recruitmentproces, de onboarding, de looptijd in de organisatie en de exitfase. Lees hier hoe je die touchpoints optimaliseert.