Hybride werken: zo faciliteer je een optimaal beleid Cover

Hybride werken: zo faciliteer je een optimaal beleid

Als werkgever is het essentieel om hybride werken aan te bieden. Waarom? De populariteit van hybride werken onder werknemers is de afgelopen jaren enorm gestegen. Met een goed opgesteld thuiswerkbeleid ben je als werkgever aantrekkelijker voor nieuw talent, wat je een voorsprong geeft op de krappe arbeidsmarkt. Lees hier welke voordelen hybride werken biedt en hoe je een optimaal thuiswerkbeleid opstelt.

Op deze pagina:

Wat is hybride werken

Hybride werken is een manier van werken waarbij professionals zowel op kantoor als op afstand, zoals thuis, werken. Hybride werken focust zich op de maximale productiviteit van professionals. Deze stijgt wanneer ze kiezen voor een manier van werken die bij hun persoonlijke situatie past.

Voordelen van hybride werken voor je organisatie

Hybride werken maakte een flinke sprong tijdens de pandemie: werknemers zijn tegenwoordig meer tevreden over hun werk wanneer hybride werken mogelijk is. Deze voordelen laten zien waarom:

1. Verbeterde werk-privébalans

Eén van de grootste en meest zichtbare voordelen van hybride werken is de verbetering van de werk-privébalans. Bij veel professionals vermindert de reistijd aanzienlijk wanneer thuiswerken mogelijk is. Ook zijn professionals flexibeler om hun werk in te delen naar hun persoonlijke voorkeuren. Een goede werk-privébalans draagt zo bij aan de mentale en fysieke vitaliteit van werknemers en heeft een positief effect op het verzuimpercentage. Dit vergroot de duurzame inzetbaarheid van professionals.

2. Hogere productiviteit van werknemers

Uit onderzoek blijkt dat professionals thuis vaak productiever zijn, zeker als het gaat over taken waar veel concentratie bij nodig is. Bijvoorbeeld omdat ze minder gestoord worden door collega's of meer privacy hebben. Daarnaast ervaren professionals meer autonomie, doordat ze hun werk kunnen indelen op een manier die voor hen het beste werkt. Hierdoor stijgt de productiviteit en leveren werknemers betere prestaties.

3. Verbeterde aantrekkelijkheid als werkgever

Het faciliteren van hybride werken maakt je aantrekkelijker als werkgever voor nieuw talent: cruciaal in deze krappe arbeidsmarkt. Wees je hiervan als werkgever bewust en draag dit specifiek uit in je employer branding. Hiermee ben je concurrenten op de arbeidsmarkt een stap voor.

4. Lagere kantoorkosten

Doordat minder mensen (op hetzelfde moment) naar kantoor komen, zijn er minder werkplekken nodig. Hierdoor is verhuizen naar een kleinere locatie vaak mogelijk, waardoor de kantoor-, energie- en verwarmingskosten dalen.

In 4 stappen een optimaal beleid voor hybride werken

Hybride werken is een essentieel onderdeel van duurzaam werkgeverschap. Nu, en in de toekomst. Hoe ontwikkel je een goed opgesteld thuiswerkbeleid? Volg dit stappenplan:

1. Creëer inzicht in de situatie

Hybride werken begint met het creëren van inzicht in de huidige situatie. Ga met professionals in gesprek en luister naar hun wensen. Waar krijgen professionals energie van? Wat is voor hen een goede manier van hybride werken? Maak vervolgens duidelijke afspraken: zo ontstaat er geen verwarring over de kaders en mogelijkheden. Bijvoorbeeld over de werkwijze, richtlijnen voor werktijden en de manier van communicatie met collega’s en klanten.

2. Zorg voor de juiste technologie

Goede internetverbinding, hardware en software zijn essentieel om hybride werken te laten slagen. Hiernaast is het cruciaal dat je als organisatie cloud-based werkt. Hierdoor zijn documenten voor iedereen op elk moment toegankelijk.

Naast de juiste programma’s met een goede IT-infrastructuur is ook beveiliging van vertrouwelijke informatie belangrijk. Voorkom hacking of virussen met beveiligingsprogramma’s en bescherm hiermee de privacy van je organisatie, werknemers en klanten.

3. Richt je kantoor optimaal in

Wanneer steeds meer werknemers deels thuiswerken, verandert de vraag binnen een kantoorruimte. Professionals komen samen met een andere intentie: vergaderruimtes, creatieve ruimtes en informele ontmoetingsplekken worden belangrijker. Hiernaast zullen minder mensen tegelijkertijd op kantoor aanwezig zijn, waardoor werkplekken onbezet blijven. Kijk dus kritisch naar de optimale inrichting van jouw kantoorruimte en sluit deze aan op de behoeften van professionals.

4. Zorg voor een arbo-proof thuiswerkplek

Een goede werkhouding is cruciaal, zowel op kantoor als thuis. Werken aan een te laag bureau, of een slecht ondersteunende eetkamerstoel? Dit komt regelmatig voor. Met fysieke klachten als schouder-, rug- en nekklachten als gevolg.

Faciliteer je werknemers daarom met materiaal dat ergonomie en comfort biedt. Goede bureaustoelen, een zit-stabureau, een toetsenbord. Informeer je werknemers ook over wat nu een ergonomische werkhouding is en het belang van bewegen tussen het werk door.

Maak impact als futureproof HR-professional Banner

Maak impact als futureproof HR-professional

De markt en de organisaties waarin HR-professionals zich bewegen is volop in ontwikkeling. Download de paper Futurizing HR om up-to-date te zijn van de laatste ontwikkelingen, innovaties en uitdagingen.

Download de paper

Veelgestelde vragen over hybride werken

Wat is hybride werken?

Hybride werken is een manier van werken waarbij professionals zowel op kantoor als op afstand, zoals thuis, werken. Hybride werken focust zich op de maximale productiviteit van professionals. Deze stijgt wanneer ze kiezen voor een manier van werken die bij hun persoonlijke situatie past.

Waarom hybride werken?

Hybride werken heeft een hoop voordelen voor je organisatie. Zo verbetert dit de werk-privébalans van werknemers, stimuleert het duurzame inzetbaarheid van professionals, vermindert het verzuim, verhoogt het productiviteit van professionals en versterkt het je employer brand.