Artikel

Technologische ontwikkelingen maken automotivewereld tot een snoepwinkel

12 augustus 2021 - 4 min.

Header image

De wereld op wielen boeit de jonge Yacht-professionals Elric Thieme en Guy van Kempen al van kinds af aan. Na hun universitaire studie zijn ze nu beiden werkzaam voor DAF en zitten ze midden in de wereld van automotive, die bol staat van de technologische ontwikkelingen. Een verhaal van twee talentvolle en gedreven techneuten, die zich in ‘een snoepwinkel’ wanen. “Door alle innovaties zal dit vakgebied altijd uitdagend blijven.”

Verbeelding en praktijk

Met hun neus in de boter gevallen, dat zijn Guy van Kempen en Elric Thieme bij de product-development-divisie van DAF in Eindhoven. Binnen tal van gespecialiseerde afdelingen vindt daar research and development (R&D) plaats met het oog op de ontwikkeling van de trucks van de toekomst. Voor beide Yacht-professionals is het na hun studie de eerste opdrachtgever, in de richting die ze zich wensen. Beiden waren als klein kind al gefascineerd door de automotivewereld.

En nu zien ze de verbeelding van toen en de praktijk van nu samenkomen. Zo vertelt Guy vol enthousiasme over de recente lancering van een volledig nieuwe serie DAF-trucks, niet alleen wat design betreft uniek maar ook op het vlak van technologie, aerodynamica en veiligheid. Als testengineer heeft Guy sinds september 2019 een rol gespeeld in de ontwikkeling.

Testen in allerlei situaties

Guy licht zijn bijdrage toe, eerst met de nodige vaktermen en aansluitend met een concreet praktijkvoorbeeld. “Binnen product-development werk ik bij de groep component testing. We houden ons onder meer bezig met RLDA, voluit road load data acquisition, en met NVH, wat staat voor noise vibration harshness. RLDA legt zich toe op het meten van de respons van een truck in de praktijk onder verschillende gebruiksomstandigheden, zowel op voertuig- als componentniveau. NVH komt op hetzelfde neer, maar dan met de focus op geluid, trillingen en comfort.”

“Ik ben betrokken geweest bij onder meer de ontwikkeling van een nieuw type achteras. Nadat een prototype in een wagen is ingebouwd komen wij als testengineers om de hoek kijken. Hoe functioneert de as in de praktijk? Hoe is de vervorming als gevolg van verschillende manoeuvers? Hoe groot zijn de optredende materiaalspanningen en is het materiaal ook op dit vlak sterk en duurzaam genoeg? Samen met de constructeur wil je elk facet nauwkeurig onderzoeken in het kader van de gewenste kwaliteit. Kortom: voldoet het onderdeel in de praktijk aan de verwachtingen? Het zijn geen testen achter de computer, maar reallife, op de openbare wegen en op het eigen testterrein van DAF. We hebben een groot terrein met allerlei verschillende wegdekken en obstakels, waar een grote diversiteit aan manoeuvres mogelijk is. Je onderzoekt normale gebruiksomstandigheden, maar ook ongebruikelijke situaties. Technisch inzicht is hierbij noodzakelijk. Je moet zorgen voor de juiste omstandigheden zodat ook daadwerkelijk wordt onderzocht wat je wilt.” 

Creativiteit en samenwerking

Enerzijds zijn het vastomlijnde testen, bepaald door geldende wet- en regelgeving. Maar er zijn ook volop zaken die je als fabrikant wilt weten, maar waarvoor nog geen test ontwikkeld is, geeft Guy aan. “Als testengineer moet je dan goed bepalen wat je precies wilt weten en vervolgens bedenken hoe je dat kunt meten. Dat vraagt om de nodige creativiteit en samenwerking met in eerste instantie de constructeurs en ontwerpers. Voor hen voer ik immers de testen uit. Vervolgens werk ik samen met de operators, die ik bijvoorbeeld aanstuur bij het inbouwen van de te testen onderdelen en de daarvoor benodigde meetapparatuur.”

Superveel voldoening

Alle data worden verzameld door middel van de speciale apparatuur. Daaruit wordt dan duidelijk of het onderdeel oké is of nog verder moet worden ontwikkeld. Met interesse luistert Elric naar het verhaal van Guy. Hij is bij R&D als functioneel designer actief binnen de groep integratie en validatie. Eerst geeft hij aan hoe trots hij is op het werken bij DAF. “Alles wat wielen heeft en rijdt interesseert mij. Als klein kind was ik al gek van auto’s. Ik mag het gerust mijn passie noemen. En als ik nu ’s morgens vroeg op mijn fiets over het DAF-terrein ga, op weg naar mijn werkplek, dan geeft het superveel voldoening al die nieuwe trucks te zien die net van de productieafdeling komen. Ik kan dat niet in woorden uitleggen, het is gewoon een gevoel.” 

Eerste tastbare resultaat

Sinds begin dit jaar is Elric bij DAF aan de slag. “Mijn werkzaamheden zijn niet het programmeren, maar het exact aangeven wat met software moet worden gerealiseerd. Ik maak het ontwerp voor de motorsoftware-functionaliteiten. Hoeveel brandstof mag onder bepaalde omstandigheden worden verbruikt? Wat zijn de emissiewaarden? Op dat soort vragen richt ik me”, vertelt Elric, die trots is op zijn eerste tastbare resultaat. “Het is een functionaliteit die voorkomt dat de motor in bepaalde situaties afslaat. Of deze ook bij de onlangs gelanceerde nieuwe range van DAF-trucks is ingebracht? Dat durf ik niet met honderd procent zekerheid te stellen, maar daar ga ik wel vanuit.”

Meerdere soft skills heel belangrijk

Elric studeerde werktuigbouwkunde aan de universiteit van Enschede, met als richting thermodynamica en stromingsleer. “Op de opleiding heb ik een duidelijke basis meegekregen voor meerdere soft skills die nu in mijn werk heel belangrijk zijn. Ik moet meerdere stakeholders gedurende de trajecten aangesloten houden en sommigen in bepaalde fases. In het begin bespreek je wat er moet worden gemaakt, onder meer om draagvlak te creëren. En tijdens een traject bespreek je de voortgang. Je moet dan goed kunnen omgaan met feedback, je moet zelf feedback kunnen geven, en er wordt verwacht dat je zaken presenteert en beargumenteert. Allemaal skills waarmee ik tijdens de opleiding kennis heb gemaakt en die ik nu op de werkvloer verder ontwikkel.” 

Idee achter een formule

Ook Guy ervaart in de praktijk veel voordeel van zijn opleiding. Hij studeerde mechanical engineering aan de Technische Universiteit Eindhoven, met als specialisatie dynamics and control & automotive engineering sciences. “Een van de professoren zei eens tegen mij: wij vullen nu de gereedschapskist met abstracte tools die straks nodig zijn om in de praktijk problemen op te lossen. Die woorden kloppen in mijn ogen helemaal. Op de universiteit krijg je inzicht in de achtergrond van berekeningen en het idee achter een formule. Je leert een bepaalde manier van denken, een wijze van hoe een probleem beet te pakken. Daarvan heb ik nu veel plezier.”

Automotive blijft uitdagend

Plezier beleeft sowieso volop aan zijn werk. En, zo stelt hij met overtuiging, dat zal niet snel veranderen. “Het mooie is dat er altijd volop ontwikkelingen en veranderingen plaatsvinden in onze leefomgeving en in de maatschappij. Denk bijvoorbeeld aan alles wat met duurzaamheid te maken heeft. Voor een bedrijf als DAF vanzelfsprekend ook een heel actueel thema. Van diesel moeten de vrachtwagens naar elektrisch, op waterstof of een hybride vorm. Dat vraagt om een andere aandrijving. En dan zijn er weer nieuwe technieken aan de orde. Dat lijkt me heel interessant. Op dat vlak zal ik ook weer skills moeten ontwikkelen, denk aan kennis en vaardigheden die bij hoogvermogen-elektronica om de hoek komen kijken. Met andere woorden: ik kan hier nog prima vooruit.”

Woorden van gelijke strekking komen uit de mond van Elric. “We hebben te maken met tal van innovaties. En dan heb ik het niet alleen over ontwikkelingen op het terrein van vrachtwagens die elektrisch of op waterstof gaan rijden, maar ook over stappen die moeten worden gezet op het vlak van diesel. Dat geeft weer andere uitdagingen, zoals het verminderen van emissies. De wereld van automotive is en blijft uitdagend.”

Wil jij ook aan de slag als Automotive Engineer?Check ons Young Professional Program Automotive!

Gerelateerde artikelen & blogs