Blog

Zo kan het ook!

Werken in de 1.5 meter economie

Author Image

Patricia Rous

HR Businesspartner

12 mei 2020

Header image

Door de verlenging van de Corona-maatregelen dienen veel medewerkers het thuiswerken te continueren. Dit geeft organisaties de mogelijkheid om de kantoren 1.5m-proof in te richten. Hoe gaan de kantoren er straks uitzien? Wat kun je als werkgever doen om de medewerkers te faciliteren in een 1.5m economie? In deze blog lees je praktische tips per ‘risico-ruimte’ voor de inrichting van het kantoor, opgesteld door 5 HRM professionals van Yacht. Handig te gebruiken als checklist voor jouw werkplek!

'Het-nieuwe-normaal'

Tijdens de meest recente persconferentie praatte Rutte ons bij over de maatregelen voor de komende tijd. Voorlopig blijft de thuiswerksituatie van kracht maar mogelijk komt daar na 20 mei verandering in. Kunnen we dan weer naar kantoor en zo ja, hoe gaan we dat dan doen? In de vorige persconferentie gaf Rutte aan dat Nederland langzaam weer ‘open’ zal gaan, maar wat is ‘open’ en wat is ‘langzaam’? Ook wordt er in de media gesproken over ‘de 1,5-meter-samenleving’ of ‘het-nieuwe-normaal’. Wat wordt daarmee bedoeld en welke invulling gaat het krijgen? Deze vragen maken duidelijk dat het vervolg op de huidige thuiswerksituatie ons een stuk minder heldere kaders biedt. 

Flowchart: 1.5m-proof kantoor 

In deze blog richten we ons op praktische zaken voor een 1,5m-proof kantoor. Het openen van kantoordeuren betekent dat mensen weer bij elkaar komen. De vraag die rijst is: ‘hoe houden we binnen de muren 1,5 meter afstand?’ Niet alleen tussen bureaus maar ook in de coffee corner, de lift en in de toiletruimte. We hebben een flowchart ontwikkeld vol tips per ‘risico-ruimte’. 

Download hier de Flowchart - 1.5m proof kantoor

Goed is om naast de tips na te denken over hoe we samen bewust blijven van de situatie wanneer we weer als vanouds vergaderen en samen lunchen met collega’s, die we wekenlang gemist hebben? Als HRM professionals houden wij ons onder andere bezig met de gezondheid, betrokkenheid, prestaties en het verandervermogen van medewerkers. 

Nieuwe manier van werken omarmen

Naast onze praktische tips over de invulling en inrichting van het kantoor, willen we dan ook benadrukken dat interne communicatie over de nieuwe werksituatie noodzakelijk is om elkaar bewust te maken en te houden van de extra uit te voeren hygiëne handelingen, nieuwe looproutes en fysieke afstand e.d.. Alleen wanneer we de nieuwe manier van werken met z’n allen vanaf de eerste dag terug op kantoor goed uitvoeren zullen we voorlopig niet meer 24/7 thuis hoeven zijn. Hoewel af en toe een dagje thuiswerken, in je weekendkloffie natuurlijk niet verkeerd is. 

 

Blogreeks - ‘Vooruitlopen in een stilstaande economie’

We willen vanuit ons HR vakgebied door middel van een reeks blogs vooruitlopen op de nieuwe werksituatie. Deze blog over het inrichten van een 1,5m-proof kantoor is de eerste in de reeks. Naast praktische zaken passend bij het ‘wat’ en ‘hoe’, zullen we in de komende blogs aandacht besteden aan de vraag welke ervaringen de afgelopen thuiswerkperiode ons heeft opgeleverd. Ons als professional, maar ook als samenleving. 

Tot de volgende blog!

The Inspirators van Yacht HRM
Charlotte Holzmann, Rianne Hidding, Nona Hoekstra, Richard van Vliet en Patricia Rous

Wil je advies over het 1.5m-proof maken van jouw kantoor?Neem contact op met HR professional Patricia Rous

Gerelateerde artikelen & blogs