De uitnodiging van Yacht voor de rondetafelsessie Innoveren binnen HR schepte hoge verwachtingen. En terecht, want dankzij de sprekende en levendige bijdragen van gastsprekers Marlous Nieuwkoop en Renée van Schaik kwamen alle deelnemers aan hun trekken. Hoe bied ik als HR-professional de krapte op de arbeidsmarkt het hoofd? Een verslag over het Goede Gesprek, performance management 2.0, cocreaties, groeimodellen én … Qucee.
Andere benadering van talent
Dat Renée van Schaik en Marlous Nieuwkoop volop gehoor krijgen, is natuurlijk niet vreemd.
Ze zijn immers respectievelijk HR Transformation Lead en director HR journey Join en Next
step bij KPN. Het contact met alle aanwezige HR-professionals, op deze maandagmiddag in
april bij Yacht in Utrecht, is vanaf het allereerste moment inspirerend en interactief te
noemen. De rode draad? Een andere benadering van talent.
Het Goede Gesprek
Drie actuele praktijkcases die bij KPN spelen vormen het fundament van de
rondetafelsessie. Renée van Schaik vertelt uitgebreid over KPN GROEI, een gestructureerde
aanpak waarbij het ‘Goede Gesprek’ de boventoon voert. Renée van Schaik: “De aspecten
welzijn, resultaten, ontwikkeling, erkenning en impact staan centraal in deze aanpak.
Persoonlijke SMART-doelen vormen de start van KPN GROEI. Dit zijn doelen die enerzijds
gaan over resultaten en anderzijds over effectief gedrag dat gelinkt is aan de kernwaarden
en het leiderschapsprofiel van KPN.”
Bijstellen groeimodel
Van medewerkers wordt verwacht dat zij het initiatief nemen. “Zelfreflectie en feedback zijn
daarbij belangrijke facetten. De managers zijn in hun team eindverantwoordelijk voor de
uitvoering van KPN GROEI, dat in het MijnHR systeem binnen de organisatie een
geformaliseerd proces is”, zo legt Renée van Schaik uit.
KPN GROEI wordt goed ontvangen binnen de organisatie. Het maakt Renée van Schaik
trots: “Een groot deel van onze tienduizend medewerkers heeft doelen aangemaakt in
MijnHR. Intern onderzoek laat ook zien dat een groot percentage tevreden of neutraal is over
de vernieuwde aanpak.” En: “De aanpak zorgt ervoor dat je prestaties worden gezien en
gewaardeerd. Het maakt duidelijk wat we van elkaar verwachten en geeft je werk daarmee
richting, zonder welzijn en gezondheid uit het oog te verliezen.”
Betrekken van medewerkers
Marlous Nieuwkoop boeit het HR-gezelschap deze middag in Utrecht zeker ook met haar
praktijkvoorbeelden. Ze heeft er twee, met voorop de aanpak van cocreatie bij een
organisatieverandering. De organisatie experimenteert naast de traditionele manier van
reorganiseren met een vernieuwd model. “Bij cocreatie wordt de medewerker samen met de
OR door de bestuurder en HR betrokken vanaf het eerste moment dat de aanleiding voor de
verandering is gedefinieerd en de kaders zijn geschetst. De medewerker krijgt de tijd en de
ruimte om ook mee te denken over de stappen die moeten worden gezet op weg naar de
nieuwe situatie.”
Marlous Nieuwkoop heeft het over veranderbereidheid en verandervermogen. Ze vervolgt
met: “Door medewerkers zelf al vroeg in het verandertraject te betrekken in plaats van achteraf, investeer je aan het begin meer tijd en energie, maar het levert aan het eind veel
meer winst en minder weerstand op. Samen met je medewerkers, OR en bestuurders
werken aan de invulling van de verandering zorgt voor draagvlak en kwalitatief beter
vormgeven verandering. Betrokken worden vanaf het begin legt de basis voor duurzaam
veranderen.”
Aantrekkelijke werkgever
Inspirerend is zeker ook de tweede praktijkcase van Marlous Nieuwkoop, gestoeld op de
doelgerichte Employee Value Proposition (EVP) van KPN. Ze vertelt onder meer over EVP’s
die speciaal zijn ontwikkeld voor bijvoorbeeld de doelgroepen 45+, vrouw en student.
Marlous Nieuwkoop: “De EVP’s zijn uitgewerkt op primaire en secundaire
arbeidsvoorwaarden, werkomgeving, carrièremogelijkheden en cultuur. Doel is om KPN te
profileren als een aantrekkelijke werkgever, waardoor de doelgroepen verleid worden om te
kiezen voor KPN en er graag willen blijven werken.”
Youtuber en rapper
De doelgroepgerichte EVP’s spelen een belangrijke rol in de wervingsstrategie, de
arbeidsmarktcommunicatie en het retentiebeleid. Met succes. Marlous Nieuwkoop moet
lachen als ze denkt aan bijvoorbeeld de invulling voor de monteurswerving, die heel veel
respons oplevert. “Daarbij vervult de Nederlandse youtuber en rapper Qucee een prominente
rol. Ik had nog nooit van hem gehoord. Toen ik aan mijn dochter van veertien vroeg of zij
Qucee kende, moest ze lachen. Ongelooflijk, dat haar moeder Qucee niet kende van social
media … Je verdiepen in je doelgroep: daar begint het uiteindelijke succes.”
Als professional én als mens
Verandering is een constante: daarover valt niet te twisten volgens Marlous Nieuwkoop en
Renée van Schaik. De vraag óf je moet innoveren komt dan ook niet op tafel, alleen het hóe.
Begrippen als duurzaam, organisch en samen worden daarbij met regelmaat in één adem
genoemd. Duidelijk is ook dat een andere kijk op performance management essentieel is.
Renée van Schaik: “Performance management is een continu proces, waarbij het zaak is om
altijd ‘in goed gesprek’ te blijven met elkaar, in elke fase. Met alle aandacht voor de
medewerker, als professional én als mens. Inclusief het definiëren van doelen, prestaties, het
openstaan voor en het geven van feedback en het uitstippelen van de ontwikkeling op elk
vlak.”
Vertrouwensrelatie
“Doe het samen, zorg voor commitment!”, benadrukt Renée van Schaik dan ook. Belangrijk
is ook het koppelen van de verandering aan het grotere geheel, zo stelt ze. “Het moet
passen binnen de algehele strategie. Zorg voor commitment vanuit de top, en maak de why
helder.” Plus: “De grootste valkuil is dat de verandering wordt beleefd als oude wijn in nieuwe
zakken, of als extra werk. Maak duidelijk wat alle stappen die je zet opleveren.” Marlous
Nieuwkoop besluit met woorden van gelijke strekking: “Durf meer organisch te veranderen,
bouw aan een vertrouwensrelatie met alle betrokken partijen. Samen doe je het beter!”