Wie het eerst komt, het eerst maalt. Een uitdrukking nog ouder dan De Amsterdam uit 1854, waarvan nu de replica statig ligt te schitteren in de Rotterdamse haven. Het enige doel van deze clipper destijds? Snelheid. In zo min mogelijk tijd naar de Oost op en neer om als eerste haar lading thee in Nederland te lossen tegen de gunstigste prijs. Een connectie met de opvarenden van vandaag is snel gelegd. Een kleine honderd leveranciers die zich dagelijks voor Yacht Inhouse Services (YIS) en Yacht Externen Management (YEM) in het zweet werken om zo snel mogelijk tegen zo gunstig mogelijke financiële voorwaarden hoogwaardige professionals te bemiddelen.
Vandaag zet Yacht deze toppers letterlijk en figuurlijk in het zonnetje: het kwik tikt de 30 graden aan. Gelukkig zijn de gasten het zweten gewend. De appeltaart die de crew bij binnenkomst serveert vindt weinig aftrek, de koele drankjes des te gretiger. Al voor afvaart leggen de gasten contact met elkaar, wisselen kennis en ervaringen uit en bewonderen de driemaster die na deze week minstens twee jaar de wereldzeeën zal bevaren. Dan verschijnt op het bovendek operationeel directeur Jan van Helden voor het openingswoord, waarin hij snelheid aan samenwerking koppelt. “Laatst mocht ik tijdens de Grand Prix van Zandvoort een kijkje nemen in de garage van AlphaTauri. Fascinerend hoe daar tientallen mensen kriskras door elkaar liepen en toch precies wisten wat ze deden. Elke dag werken daar honderd specialisten samen om die ene coureur zo snel en succesvol mogelijk te maken. Zo zie ik onze samenwerking ook. Wij vanuit YIS en YEM als de teamleiders en jullie als onze onvolprezen financiële, commerciële en technische teams met het grote talent. En wie het talent heeft, heeft de markt. We zijn jullie zoveel verschuldigd!”
Tevredenheid en ambitie
Die kunnen de aanwezigen vast in hun zak steken. Een welgemeend compliment richting de ruggengraat van onze dienstverlening. Mkb’ers zoals Licht, waarvan eigenaren Stefanie Kollen en Maartje van Mackelenburg jaarlijks enkele tientallen professionals leveren voor de programma’s Drechtsteden, Banenplein Limburg, Bizob, Helmond, Hogeschool Utrecht, Swinkels en Zuid-Holland Zuid. Een tevreden leverancier die vaak dezelfde aanvragen via Harvey Nash en Headfirst ontvangt, maar toch altijd voor YIS kiest. “Het is de persoonlijke benadering die de doorslag geeft, in combinatie met het lage verloop van jullie consultants met wie we al jaren samenwerken op basis van gelijkheid en wederzijds respect. Er wordt ook echt naar ons geluisterd.” Valt er dan nog wat te wensen? “Vandaag niet, we wanen ons op Ibiza of in Saint-Tropez!” Of misschien toch: “Het zou onze matches ten goede komen als we proactief wat meer info zouden krijgen bij functieprofielen. Bijvoorbeeld over de teamcultuur, de achterliggende reden van de aanvraag of de specifieke projecten die een professional gaat uitvoeren.” Nuttige feedback, waarmee we aan de slag gaan.
Net als met de woorden van een flink aantal andere leveranciers, zoals Viresh Totasingh van Levy Professionals (“Wij zijn echte ambassadeurs, de samenwerking met Anna en Ceandra is top!”), Ilyasse Oauhoud van Allegis Group (Wij staan 100% achter onze samenwerking! Mooi om hier vandaag wat meer contacten te leggen.”), Daan van Gerwen van Expleo (“Bij Athlon werkt al tien jaar een test-consultant in vaste dienst via ons. Zij wil niet anders, Athlon is blij met haar en wij zijn blij met de continuïteit.”) en Maya Seur van Etage 0 (“We hebben hier aan boord helemaal geen concurrentie-gevoel, wat we wel hadden verwacht. Het is juist heel gemoedelijk.”). De grootste wens van deze vier ondernemers? Meer samenwerking met meer opdrachtgevers. Zo komt de naam Signify regelmatig voorbij. Toine Deen (ook van Etage 0) heeft een wat uitgebreidere wensenlijst: “We leveren nu alleen bij Rabo, maar zijn er klaar voor om ook aan KPN, Booking, Aegon, Philips én Adidas te leveren.”
QR-code om te verbinden
Hoe mooi dat we juist op deze behoefte hebben geanticipeerd op de verschillende stands die her en der aan boord staan verspreid. Op elke statafel - waar ook vertegenwoordiging van YEM of YIS staat - zit een middeleeuwse landkaart geplakt, met daarop de namen van al onze opdrachtgevers, verdeeld in YIS/YEM en profit/non-profit. Waar zonder uitzondering iedereen laaiend enthousiast over is, zijn de vier QR-codes, die toegang geven tot ons hele netwerk van programma’s, inclusief contactpersonen. Jullie willen meer samenwerking en uitbreiding van de dienstverlening bij onze programma’s? Heel graag, dat juichen we alleen maar toe, dus bij deze.
Verhaal gaat verder onder de foto
Vlindergamba’s en natuurlijk bitterballen
Nu ontstaan mooie gesprekken over uitbreiding van de samenwerking, terwijl het schip op een grootzeil door de Maas glijdt. Op de achtergrond vragen de trekpleisters van de stad, zoals de Euromast en de Erasmusbrug, tevergeefs om aandacht. Er is hier teveel te ontdekken, beleven en proeven. Geroosterde pompoensoep, bruschetta met humus, vlindergamba’s, tonijn met wakame, vegetarische dumplings en natuurlijk bitterballen. Ook de driekoppige barcrew draait verhitte overuren, aangezien iedereen dorst heeft in deze tropische hitte. De voorplecht is wat dat betreft de beste plek, omdat daar een stevige, verkoelende bries waait. Toch staan en zitten overal op het schip plukjes mensen. Connecties ontstaan, plannen worden gesmeed.
Nieuwe horizonten
Jeroen Beijdorff, oprichter van Brainboss Associates (levert aan ABN en Rabo), vindt het fantastisch om hier te zijn. “Wij werken al zeker zeven jaar met YEM, maar zien elkaar zelden live. Daarom is dit zo mooi. Hier op het water, in de zon met een drankje erbij iedereen in het wild zien.” Jeroen prijst de samenwerking: “We leven in een tijd waarin we kunnen kiezen, maar we kiezen altijd weer voor YEM. Vanwege de onboarding, de wekelijkse facturatie, de probleemloze betaling en natuurlijk het team.” Ook hij geeft aan dat Brainboss de ambitie heeft om verder te groeien, om aan meer opdrachtgevers te gaan leveren en om nog meer als partner met elkaar op te trekken. Of hij in dat kader de QR-codes al heeft gezien? QR-codes? Zo’n buitenkansje laat geen enkele ondernemer schieten. Spoorslags verdwijnt Jeroen de menigte in, op weg naar nieuwe horizonten.
Wil jij ook aansluiten bij ons leveranciersnetwerk?Check alle voordelen van samenwerken