Het is een feit: de wet DBA (Deregulering Beoordeling Arbeidsrelatie) heeft een grote impact op de inhuurmarkt in Nederland. Door de opheffing van het handhavingsmoratorium kan de Belastingdienst vanaf 1 januari as. weer naheffingen gaan opleggen, ook als geen sprake is van handelen te kwader trouw. Maar wat betekent deze wet eigenlijk en wat zijn de gevolgen ervan?
De wet DBA komt reeds uit 2016 en heeft als voornaamste doel schijnzelfstandigheid te bestrijden en ervoor te zorgen dat zzp'ers en hun opdrachtgevers duidelijkheid krijgen over de arbeidsrelatie die ze met elkaar aangaan. Daarbij zijn zowel de opdrachtgever als de opdrachtnemer gezamenlijk verantwoordelijk voor afspraken over - en de juiste kwalificatie van - hun arbeidsrelatie. Het is bedoeld om te voorkomen dat werknemers ten onrechte als zzp'er worden ingezet, terwijl ze eigenlijk in dienst zijn van een organisatie.
Welke indicatoren duiden op een mogelijk dienstverband?
Getoetst wordt aan de elementen van de arbeidsovereenkomst als genoemd in boek 7:610 BW:
- Afhankelijkheid van één opdrachtgever: de zzp'er is voor het grootste deel van zijn inkomsten afhankelijk van één opdrachtgever.
- Gezag van de opdrachtgever: de opdrachtgever bepaalt de manier waarop de zzp'er zijn werk moet doen en heeft veel invloed op de uitvoering van de werkzaamheden.
- Integratie in de organisatie: de zzp'er wordt als werknemer behandeld (bijvoorbeeld door deelname aan teamuitjes of een vaste werkplek).
- Onvoldoende ondernemersrisico: de zzp'er heeft niet voldoende ondernemersrisico. Hij heeft bijvoorbeeld geen eigen klanten of draagt geen financieel risico voor de uitvoering van het werk.
Het is onmiskenbaar dat de komende handhaving van de wet DBA op dit moment tot veel onrust, interpretatieverschillen en risico's voor veel organisaties zorgt. Zij moeten er immers rekening mee houden dat hun huidige zzp‘ers wellicht niet kwalificeren als zelfstandig ondernemer. In een schaarse arbeidsmarkt leidt dit tot een risico op de continuïteit van de dienstverlening. Zeker als de zzp’er mogelijkheden heeft om zijn of haar opdracht elders voort te zetten en geen interesse heeft in een vast dienstverband. Daarnaast leidt het wel doorgaan met deze zzp’ers tot risico’s op naheffingen, zoals de loonheffing, premies volksverzekeringen, bestuurlijke boetes, rente en pensioenpremie.
Voor veel bedrijven is dit een grote uitdaging en daarom zoeken ze naar een betrouwbare partner die hen kan helpen om de impact van deze veranderingen te beheersen. Zij vragen intermediairs om advies om te toetsen of hun zelfstandigen hun opdracht kunnen voortzetten. Echter, deze vraag komt in een geheel ander daglicht te staan als een opdrachtgever weet en/of duidt dat er een groot risico op schijnzelfstandigheid bestaat en de intermediair alleen maar inschakelt om de situatie van schijnzelfstandigheid voort te zetten. Om zodoende het risico te verschuiven naar de intermediair. Dit staat lijnrecht tegenover de maatschappelijke noodzaak en politieke wens om schijnzelfstandigheid aan te pakken. Deze benadering houdt daarbij ook ten onrechte geen rekening met de gevolgen voor de zzp’er zelf. Denk hierbij aan het mogelijk verhalen van de heffingen bij de zzp’er zelf en het verlies van ondernemersfaciliteiten. Ons advies, werk hier als opdrachtgever, intermediair en zzp’er niet aan mee.
Wij zijn voor een gelijk speelveld tussen organisaties. Wij zien de huidige situatie als een kans om de huidige arbeidsmarkt te hervormen. Gezien de enorme vlucht naar ZZP afgelopen 10 jaar - ook na de invoering van de wet DBA en bijbehorend handhavingsmoratorium - kunnen we stellen dat het huidige framework niet meer voldoet. Werkenden zoeken naar flexibiliteit en vrijheid. Nu is het moment om de duurzame arbeidsmarkt van de toekomst vorm te geven. Er is afgelopen jaren veelvuldig over gesproken. Zo ligt er onder andere een SER-MLT advies en heeft daarvoor al de commissie Borstlap adviezen uitgebracht. Het is tijd om in actie te komen. Wij geloven in een arbeidsmarkt waar werk is voor iedereen en waarbij collectief wordt bijdragen aan het sociale stelsel. Waarbij de wetgever, de werkgever én de werkende samen komen tot nieuwe wetten, cao’s en regelingen, die invulling geven aan de behoeften van nu. Waar plek is voor vrijheid, flexibiliteit en autonomie. Laten we in de tussentijd samen zorgen dat essentiële sectoren continuïteit behouden binnen de kaders van de wet.
Randstad Professional | Yacht is een betrouwbare partner die helpt om de uitdagingen van de wet DBA te beheersen en te zorgen voor de continuïteit van de dienstverlening. Zowel voor opdrachtgevers als zzp’ers. Er is veel eenzijdige berichtgeving wat leidt tot verwarring, terwijl het een multidisciplinair vraagstuk is. Wij helpen met gedegen advies over het gehele speelveld, zodat ze zelf hun afweging kunnen maken en bieden hen desgewenst een passende contractvorm.
En daar waar in de praktijk sprake is van schijnzelfstandigheid ondersteunen we met passende oplossingen, zoals werven voor vaste functies bij de opdrachtgever zelf, en als gewenst tijdelijke inzet van capaciteit of expertise. We blijven uiteraard de rol van intermediair vervullen voor zzp’ers die voldoen aan de kwalificaties. En met onze broker / MSP dienstverlening regisseren we de inhuur door samen te werken met andere intermediairs. Altijd binnen de kaders van de wet.
Op zoek naar persoonlijk advies over de wet DBA?Neem contact met ons op