Verwachtingen zijn uitgestelde teleurstellingen, wordt weleens gezegd. Gelukkig niet in het verhaal van Sanquin en Yacht Externen Management (YEM), alhoewel snel na de start van de samenwerking bleek dat de realiteit weerbarstiger was dan de verwachtingen. Het dilemma? “We hebben gekozen voor een renovatie, terwijl we beter een nieuw huis hadden kunnen bouwen.”
Dat nieuwe huis is er alsnog gekomen. Op maandag 12 juni is de Sanquin Uitzenddesk van start gegaan. Tot stand gekomen met de hulp van Yacht Externen Management (YEM), terwijl deze verandering voor YEM een omzetderving van 25% betekent. En daarmee grofweg eenzelfde besparing voor Sanquin oplevert. Waarom heeft YEM dit dan toch geïnitieerd? Omdat de situatie bij beide partijen tot ontevredenheid leidde. Sanquin kreeg niet wat het wilde en de specialisten van YEM konden niet uitblinken in hun expertise.
“We waren gewend aan de dienstverlening van Brunel,” begint manager HR Talent Acquisition Cornelie de Boer haar betoog. “Zij gingen echter met hun dienstverlening een andere richting op, waardoor wij op zoek zijn gegaan naar een nieuwe partij.” YEM won de tender op 1 juni 2021 en op 1 augustus begon de daadwerkelijke samenwerking. Waar Sanquin had gehoopt op een kopie van Brunel, dat zowel de broker-dienstverlening voor professionals als voor uitzendkrachten inregelde, bleek dat YEM niet ideaal is ingericht voor dat laatste. Cornelie: “Als je het vergelijkt met de aanschaf van een huis, hadden wij het idee dat renoveren wijsheid was, terwijl we eigenlijk een nieuw huis hadden moeten bouwen. En dat is precies wat we nu samen hebben gedaan.”
Klantbezoek als referentiekader
Aanzet voor deze metamorfose was het advies om Athora te bezoeken, een YEM-klant die weleens de oplossing in huis zou kunnen hebben. De verzekeraar gebruikt namelijk een eigen inhuurdesk voor uitzendkrachten en zet YEM in voor de inhuur van professionals vanaf schaal 7. “De HR manager van Athora was extreem behulpzaam. Hij heeft precies uitgelegd hoe het werkt en heel eerlijk de plussen en minnen in beeld gebracht.” Voor Cornelie en de overige stakeholders binnen Sanquin gaf dit referentiebezoek de doorslag.
Het resultaat is een inhuurdesk die door één persoon bemensd kan worden. De kosten hiervan vallen in het niet bij de besparing van €1,50 per uur die YEM rekent, wetende dat de helft van de gecontracteerden uitzendkracht is. Al met al een knap staaltje samenwerken, dat Cornelie niet onderschat: “YEM in de persoon van Minke was in dit proces enorm positief, steunend, meedenkend en faciliterend. Er is een kennissessie uitzenden georganiseerd en tijdens de opstartfase krijgen we ondersteuning om de Sanquin Uitzenddesk goed te laten landen. We zijn ontzettend te spreken over de inzet die YEM in dit traject heeft getoond. En daar mogen gerust uitroeptekens achter!!”
Resultaten reguliere dienstverlening
Samen omdenken is de sleutel tot bovenstaande aanpak geweest. Geen genoegen nemen met de bestaande situatie, vertrouwen hebben in de samenwerking en vanuit daar actie ondernemen. De daaruit geboren Sanquin Uitzenddesk heeft pas recent het levenslicht gezien en we hebben zeker de juiste stappen gezet, maar de broker dienstverlening van Yacht Externen Management loopt natuurlijk ook gewoon door. Een aantal resultaten van de afgelopen twaalf maanden:
- Aantal aanvragen > 60;
- Aantal aanvragen volledig compliant verwerkt > 100%;
- Aantal inhurende managers met wie we samenwerken > 25;
- Gemiddeld rapportcijfer dienstverlening > 8,4.
Wil jij ook 100% grip op je inhuur?Lees meer over Yacht Externen Management