Artikel

Hoe ga je succesvol uit de startblokken bij nieuwe opdrachtgever tijdens de coronacrisis?

8 praktische tips voor onboarding op afstand

19 mei 2020

Header image

De coronacrisis houdt ons al meerdere maanden in de greep. Onze Yacht-professionals hebben dan ook inmiddels de nodige ervaring opgedaan in hoe om te gaan met alle aanpassingen. Ook als het gaat over onboarding. Hoe ga je ‘op afstand’ het beste uit de startblokken? Hoe bereid je je voor? Ervaringsdeskundigen onder de Yacht-collega’s geven acht praktische tips.

1. Ga en sta voor zelfdiscipine

Wereldkampioen windsurfen Kiran Badloe benadrukt het in een exclusief interview voor Yacht-professionals, maar ook onze eigen ervaring leert: thuiswerken vraagt om zelfdiscipline. Op menig vlak. Start de dag met de routine zoals je tijdens de normale kantoordagen gewend bent, inclusief aankleden en ontbijten. 

2. Sla je kop koffie niet over

Ben je gewend tijdens de dagen op kantoor te beginnen met een kop koffie, doe dat dan ook op de dagen van thuiswerken. Zo’n koffiemoment kun je mooi gebruiken voor informele contacten met directe collega’s. Ook in de huidige situatie heel belangrijk! Over die contacten met je collega’s komen we dadelijk verder te spreken, eerst nog wat meer over de zelfdiscipline die wordt gevraagd.

Neem bij voorkeur op vaste tijden je pauzes. Onze tip: zet je pauzemomenten in je agenda. Dat voorkomt ook dat je niet snel diverse vergaderingen en gesprekken achter elkaar hebt. Maak een agenda zoals je dat op kantoor zou doen, inclusief administratieve momenten en het beantwoorden van mails. Afsluitend op het vlak van discipline: plan eveneens einde werktijd en stop dan ook echt; houd een juiste balans tussen werk en privé.  

3. Maak kennis en ga voor duidelijkheid

Corona of geen corona, kennismaking met je leidinggevende(n) en duidelijkheid in wat van je wordt verwacht is bij de start van een nieuwe opdracht essentieel. Ongetwijfeld is hiervoor al een gesprek ingepland. Maar mocht dat niet het geval zijn: neem daartoe dan op één van de eerste dagen zelf het initiatief. Hetzelfde geldt voor een evaluatiegesprek in de derde of vierde week van je nieuwe opdracht over de gang en voortgang van zaken.

4. Informeer naar bedrijfsspecifieke coronamaatregelen

Ongetwijfeld heeft je leidinggevende ook antwoord op de vraag welke specifieke coronamaatregelen bij je nieuwe opdrachtgever gelden. Vraag er in ieder geval naar, zodat je bij je (eerste) bezoek aan kantoor bent voorbereid. Denk gelijktijdig aan zaken als huisregels en toegangspas/code. Een goede voorbereiding is zeker ook voor een Yacht-professional het halve werk.  

5. Toon interesse voor organisatie en afdeling

Onveranderd in deze tijden blijft je interesse voor de organisatie in het algemeen en je afdeling in het bijzonder. Enerzijds op het niveau van missie, visie, ambitie, strategie en doelstellingen. Maar anderzijds ook op het niveau van wat er operationeel op de afdeling speelt, inclusief activiteiten die bijdragen aan het teamgevoel. Plan om die reden meteen vanaf je eerste weken videogesprekken in met je directe collega’s, met op de agenda zowel werkinhoudelijke als persoonlijke punten. Zo kom je veel over elkaar te weten en dat draagt bij aan het samen tot resultaten komen.

6. Stel vragen en zorg voor buddy

Over video(werk)gesprekken gesproken: stel vragen! Op kantoor klop je makkelijk aan bij een collega als je een vraag over een lopende zaak of probleem hebt. Op afstand werkt dat voor velen anders. De neiging om het zelf uit te pluizen is vaak groter. En dat kost niet zelden onnodig veel tijd. Onze tip: zorg voor een buddy, bij voorkeur iemand van de afdeling. Verzamel je vragen en spreek vaste momenten op de dag af om ze voor te leggen. Dat werkt ook tijdens de coronacrisis het meest effectief.

7. Laat je collega’s excelleren

Zoals collega’s jou helpen groeien, laat jij met jouw kennis en kunde hen ongetwijfeld excelleren. Als Yacht-professional is dat immers een van je doelen. Neem daar waar mogelijk initiatief, laat je op dit vlak niet beperken door het werken op afstand. Benut de mogelijkheden van beeldbellen optimaal. Waaraan kun je hierbij denken? Haperde jouw inwerk- en overdrachtprogramma, kom bij je leidinggevende met verbeterpunten. De volgende nieuweling doet daarmee zijn of haar voordeel. Merk je dat informatie niet bij de juiste personen komt, of dat processen onduidelijk en ineffectief zijn, bespreek met collega’s jouw tips en adviezen. Samen zet je de juiste vervolgstappen.

8. Deel kennis

Deel sowieso je kennis. Als praktijkvoorbeeld: stel dat jij helemaal thuisbent in de digitale wereld en je merkt dat de applicatie waarmee wordt gevideobeld niet optimaal functioneert, kom met alternatieven! Of ervaar je dat niet alle mogelijkheden van de applicatie worden benut, school je collega’s bij.  

Tot slot nog een paar losse, maar niet minder belangrijke punten:

  • Voldoet je meubilair op je thuiswerkplek niet aan de eisen, geef dat dan aan bij je opdrachtgever. Voorkom fysieke (RSI)klachten! Ongetwijfeld valt er een andere stoel en/of bureau te regelen.
  • Laat bij het werken met online communicatiemiddelen niets aan het toeval over. Zeker niet bij het voeren van (werk)gesprekken op afstand. Test vooraf of je camera en microfoon werken en zorg er voor dat je op tijd klaar zit voor het betreffende overleg.

Daadkrachtig, initiatiefvol en samenwerkingsgericht

Opgeteld en wel dragen deze punten zeker bij aan het coronaproof zijn van jou als Yacht-professional. Daadkrachtig, initiatiefvol en samenwerkingsgericht geef je zo dagelijks ook in deze coronatijden maximaal invulling aan de taken en verantwoordelijkheden die van jou worden verwacht. Veel werkplezier en succes!

Wil jij sparren over jouw onboarding traject?Neem contact op met HR adviseur Jelle Teitsma

Gerelateerde artikelen & blogs