Je leest het steeds vaker: Bedrijven zijn op zoek naar T-shaped marketeers. Maar, wat is een T-shaped marketeer nou eigenlijk? En, hoe word je dat dan? De afgelopen 10 jaar zijn er binnen ons vakgebied steeds meer deelfuncties ontstaan. Nu teams compacter worden en toch dezelfde resultaten behaald moeten worden, wordt het steeds belangrijker dat je als marketeer van meerdere markten thuis bent.
De 6 tips
- Weet wat er speelt
- Bijscholing
- Maak je eigen handleiding
- Kom uit je comfortzone
- Sluit je aan bij projecten en pilots
Als T-shaped marketeer heb je naast een brede basiskennis ook diepgaande kennis van één of meerdere specialisme. Als je dit zou uittekenen, dan krijg je de T-vorm.
Als interim professional van Yacht weet ik als geen ander hoe belangrijk het is, om breed inzetbaar te zijn. Het beeld van de T-shaped marketeer spreekt mij dan ook heel erg aan. Hieronder mijn tips om ook zo’n T-shaped marketeer te worden.
1. Weet wat er speelt
Een open deur misschien, maar neem je hier ook echt de tijd voor? In de waan van de dag, komt het er niet altijd van om interessante artikelen te lezen. Zorg dat je hier minimaal een half uur in de week voor plant. En zie je iets interessants, maar heb je even geen tijd? Door bijvoorbeeld een bookmark toe te voegen kun je later snel weer bij je artikelen komen die je nog wilt lezen. Ook op Linkedin en andere socialmediakanalen kun je heel eenvoudig een artikel of post opslaan en later weer teruglezen. Vaak hoef je alleen op de puntjes te klikken rechts boven een artikel en dan te kiezen voor ‘opslaan’.
2. Bijscholing
Je kunt niet alles weten, maar zorg dat je bijblijft. Ik vind het zelf prettig om de masterclasses van het NIMA te volgen, maar ik heb ook (gratis) online trainingen gevolgd. Na de cursus of training voel je je zelfverzekerder over je kennis. Bovendien verandert alles voortdurend. Zo denk je alles te weten van Google Analytics en zo heeft Google alles weer aangepast.
3. Maak je eigen handleiding
Moet je iets nieuws doen? Online vind je heel veel hulpmiddelen en handleidingen, maar soms moet je heel veel moeite doen, om iets te vinden. Bijvoorbeeld omdat je de verkeerde zoekwoorden gebruikt, of omdat de handleidingen die je vindt niet zo duidelijk zijn. Op moment dat ik start met iets nieuws, maak ik ook vaak een document aan met allerlei tips en tricks. Zo kan ik iets snel weer terugvinden als ik het een tijdje niet heb gebruik.
5. Kom uit je comfortzone
Je wilt graag goed zijn in je werk en door je te specialiseren, ben je vaak de beste binnen je organisatie. Om een T-shaped marketeer te worden, moet je echt uit je comfortzone komen. Probeer eens iets uit. Wees nieuwsgierig en vraag aan specialisten wat ze precies doen en waarom.
6. Sluit je aan bij projecten en pilots
Als interim’er heb ik het voordeel dat ik bij verschillende bedrijven en in verschillende functies aan de slag ga. Daardoor verbreed ik automatisch mijn kennis. Maar ook als je bij één bedrijf wilt blijven werken, kun je je kennis verbreden door bijvoorbeeld aan te sluiten bij een project of een pilot. Vaak zijn er ook tijdelijk extra mensen aangetrokken van wie je ontzettend veel van kan leren.
Tot slot, een T-shaped marketeer ben je niet van de een op de andere dag. Maar met enthousiasme, lef en doorzettingsvermogen heb je de kans om er wel één te worden.
Over Yacht
Ik werk al sinds 2007 met heel veel plezier als interim professional voor Yacht. Als Yacht professional ben je onderdeel van een krachtig en actief netwerk. Je spart met de beste professionals en experts uit je eigen vakgebied: tijdens events en masterclasses, in vakspecifieke communities of via unieke opleidingsprogramma’s. Ik heb al diverse trainingen via o.a. het NIMA gevolgd en heb mijn Agile Advanced certificaat gehaald.