Het werkveld van onze Marketing & Communications Interim Professionals is volop in beweging. Dag in dag uit dragen onze interim professionals (IP’ers) bij aan het ondersteunen van diverse opdrachtgevers bij het oplossen van uiteenlopende vraagstukken. In de artikelreeks ‘De ambitie van’ vertelt één van onze IP’ers uitgebreid over zijn of haar huidige opdracht en ambitie. In deze editie is Skye van Gooswilligen aan het woord.
Skye, kan je iets vertellen over je huidige opdracht?
Ik ben omgevingsanalist, maar bij mijn huidige opdrachtgever Rijkswaterstaat (RWS) is mijn officiële functietitel adviseur online monitoring. Mijn rol bestaat uit drie facetten, namelijk analyseren, adviseren en faciliteren.
Een omgevingsanalyse is een overzicht van de vragen, geruchten, percepties en gedragingen over een organisatie, persoon of gebeurtenis. Zo'n omgevingsanalyse wordt gemaakt om een communicatieadvies- of aanpak op te baseren. Door het maken van een omgevingsanalyse wordt duidelijker wat de communicatiebehoefte is (lees: de behoefte van klanten, publiek, stakeholders, gebruikers en zelfs medewerkers). Team Online Monitoring is hier bij RWS verantwoordelijk voor. We checken o.a. in Coosto en wat er op sociale nieuwsmedia en andere openbare bronnen gebeurt in ons werkveld en waar we genoemd worden door media, stakeholders en publiek. Deze omgevingsanalyses zijn de basis van communicatiestrategie, -beleid en -actie.
We analyseren op verschillende manieren, bijvoorbeeld voor onze dagelijkse Corporate Newsroom, waar we in 20 minuten overleggen met verschillende communicatiedisciplines. Vanuit Online Monitoring delen we hier dagelijks een korte omgevingsanalyse en op basis daarvan worden besluiten voor de communicatieaanpak gemaakt. Daarnaast maken we ook omgevingsanalyses rondom issues. Die zijn wat uitgebreider en diepgaander en maken we vaak voor projecten of aankomende campagnes. De meest bekende manier van omgevingsanalyses maken is incidenteel, namelijk tijdens een incident of crisis. Dan is een omgevingsanalyse vaak maar één of twee A4'tjes, met een advies ten behoeve van crisiscommunicatie.
Omdat er een hoop lokaal of regionaal gebeurt in het werkveld van RWS, faciliteren we de landelijke en regionale disciplines ook om omgevingsanalyse in hun eigen (regionale) newsrooms te implementeren. Dit doen we door het opleiden van mensen en hen regelmatig te laten oefenen met de materie. Ook staan we standby wanneer er grote issues of crises spelen. Ten slotte zijn we ook sparringpartner voor de verschillende communicatiedisciplines en adviseren wij op basis van die analyses.
Hoe heb je bijgedragen aan het succes van Rijkswaterstaat?
De basis van het online monitoring team was gelegd en het team en ik hebben het doorontwikkeld. Sterker nog: daar zijn we dagelijks mee bezig. We zien wel steeds meer draagvlak ontstaan voor onze werkwijze. Gek eigenlijk, want omgevingsanalyse bestaat al bijna 10 jaar. En met de schat aan data die er te vinden is, wordt het werk van de communicatieprofessional alleen maar makkelijker. Het resultaat? Datagedreven communicatie helpt ons dagelijks, omdat we naast kwalitatief nu ook kwantitatief adviseren. Zoals de collega’s van Finance met cijfers komen en de juristen wetten gebruiken voor hun onderbouwing, gebruiken wij omgevingsanalyses om onze communicatiestrategie en -aanpak te onderbouwen. Communicatie komt bij ons dus niet meer met lege handen aan de (vergader)tafel en wordt steeds minder abstract voor andere specialisten.
Wat zegt je opdrachtgever over jou?
In september is mijn opdracht tot volgend jaar september verlengd. Dat zegt volgens mij genoeg. Ik voel me vrij om te pionieren binnen de organisatie, heb een tof team met gelijkgestemden en bij mij is het ‘what you see, is what you get’.
Hoe blijf je future-proof?
Met omgevingsanalyses is het blijven pionieren in mijn werk. Ik hou niet van achter de meute aanrennen, maar wil graag vooroplopen. Daarnaast is mijn netwerk een grote prioriteit voor me en blijf ik graag in contact met andere professionals. Als laatste moet mijn werk leuk blijven. Als het niet meer leuk is, stop ik er morgen mee en ga ik iets anders doen.
Wat is je ideale volgende opdracht?
Het lijkt me leuk om weer eens bij een commerciële organisatie aan de slag te gaan. Ook lijkt het me tof om iets met bedrijfsjournalistiek te doen, liefst in podcastvorm. En verder zou ik, hoe verrassend, de crisiscommunicatie willen opzetten en onderhouden binnen een organisatie.