Goed zijn met cijfers is niet genoeg om als financial toegevoegde waarde te hebben. Het gaat ook om het ontwikkelen van ondernemerschap. Maar hoe doe je dat?
Financial wordt businesspartner
“Bedrijven hebben steeds meer behoefte aan financials die vooruitkijken, meedenken en als ondernemer en businesspartner optreden.” Dat zegt Matthijs van der Bijl, ondernemer, trainer en mede-initiatiefnemer van het Future Finance Change Program: ons opleidingsprogramma voor futureproof financials.
Drive, lef en ondernemerschap
Van der Bijl: “Ik weet dat ik chargeer, maar financials zijn van nature vaak risicomijdend en hebben nogal eens de neiging om op de rem te staan bij nieuwe initiatieven. Ze zijn vooral goed in cijfers controleren en in zaken op een rijtje zetten. Maar daarmee kom je er tegenwoordig niet meer. Een futureproof financial is een inspirerende, zelfbewuste professional met drive, lef en gevoel voor ondernemerschap. Hij kijkt vooruit en creëert kansen.”
Met hun unieke kennis en expertise zijn ondernemende financials onmisbaar voor bedrijven
Prachtige kansen voor financials
De wereld van finance is enorm in ontwikkeling, en de innovatie gaat razendsnel. Van der Bijl: “Vijf jaar geleden werden echt andere dingen gevraagd van een financial dan tegenwoordig. En over vijf jaar ziet de wereld er weer anders uit. Die dynamiek biedt financials prachtige kansen. Het is een fantastische tijd om binnen finance te werken. Met hun unieke kennis en expertise zijn ondernemende financials onmisbaar voor bedrijven. Ze kunnen hun bedrijf helpen excelleren. Maar juist vanwege hun vaak voorzichtige houding, hebben financials de nodige moeite met het ontwikkelen van krachtig ondernemerschap.”
Ondernemerschap, 4 tips
Vandaar 4 kernadviezen hoe je als financial ondernemend en future proof bent:
- Wees proactief & zelf-startend, wacht niet tot iemand je vraagt
- Focus: steek je energie alleen in dingen waar je invloed op hebt
- Toon lef en ontwikkel je overtuigingskracht
- Bouw voort op je financiële expertise
1: Wees proactief & zelf-startend, wacht niet tot iemand je vraagt
Ondernemerschap is voor een belangrijk deel een kwestie van instelling en mentaliteit, zegt Van der Bijl. “Ik weet dat ik wat overdrijf, maar over het algemeen zijn financials niet zo snel geneigd om het initiatief te nemen en zichzelf op de voorgrond te plaatsen. Ze zijn eerder bedachtzaam en bescheiden. Vaak komen ze ook pas in beeld als de plannen al zijn gemaakt en de boel alleen nog moet worden doorgerekend. Of wanneer helemaal aan het einde van een project moet worden bepaald of er winst is gemaakt.”
En dat is jammer, zegt Van der Bijl. “Als financial heb je grote meerwaarde wanneer je al vanaf de start van een project aan tafel zit. Er zijn steeds meer bedrijven die hun financiële mensen die meedenkende rol geven. Maar het is ook van belang dat je als professional zélf zegt: goh, ik hoor dat dit speelt, zal ik even meedenken? Die proactieve en ‘zelf-startende’ houding is een essentieel onderdeel van ondernemerschap.”
2: Focus: steek je energie alleen in dingen waar je invloed op hebt
Een effectieve ondernemer is een ondernemer die zijn energie vooral steekt in zaken waaraan hij wat kan veranderen. Van der Bijl: “Dat vergt een zekere mate van strategisch inzicht. Verspil je energie niet aan onderwerpen waar je tóch niets aan kunt veranderen, maar richt je op de dingen die binnen je eigen invloedssfeer liggen. Focus. Pick your battles.”
3: Toon lef en ontwikkel je overtuigingskracht
Ondernemerschap is verantwoordelijkheid nemen, zegt Van der Bijl. “Met lef en kracht durven te staan voor de dingen die van belang zijn. Financials hebben daar nog weleens moeite mee. Dat merken we ook in de trainingen tijdens het Future Finance Change Program. Maar lef tonen en initiatief nemen kun je leren, daar ben ik van overtuigd. Binnen het programma spelen we situaties na met acteurs. Het is een aanpak waarmee deelnemers hun eigen stevigheid en overtuigingskracht ontwikkelen. En met succes.”
Het programma duurt een jaar, vertelt Van der Bijl. “Deelnemers verschijnen soms wat schuchter en onzeker aan de start, maar aan het einde van het opleidingsjaar stáán ze er gewoon. En zeggen ze met overtuiging: dit is wat ik te bieden heb, dit is mijn inhoudelijke expertise, en op deze manier kan ik mijn kennis optimaal inzetten voor het bedrijf. De schroom is er vanaf gevallen. Dat is erg mooi om te zien.”
4: Bouw voort op je financiële expertise
Dat de rol van de financial razendsnel verandert, betekent niet dat finance professionals andere mensen hoeven te worden, waarschuwt Van der Bijl. “De basis van je toevoegde waarde is nog steeds je inhoudelijke expertise. Het gaat er alleen om dat je die op een nieuwe manier inzet: vroegtijdig, krachtig, dynamisch, overtuigend en op eigen initiatief.”
Want, concludeert Van der Bijl: “Eigen initiatief nemen en kansen benutten is de kern van ondernemerschap. Een professional die dát voor elkaar krijgt, is niet alleen van toegevoegde waarde voor zijn bedrijf. Hij vergroot ook zijn eigen houdbaarheid en aantrekkelijkheid als werknemer. En ik geloof zelfs dat het erg bevorderlijk is voor het werkgeluk.”
Lees meer over de competenties van de toekomst
3 lessen over ondernemerschap van Coolblue
Wat kun je als financial leren van andere ondernemers? Drie lessen over ondernemerschap van Coolblue-baas Pieter Zwart:
1. Kleine stappen zijn beter dan grote klappen
“Eerst formuleer ik een doel. Dan maak ik een plan om daar te komen”, vertelde Zwart aan nlgroeit.nl. “En vervolgens hak ik dat plan in zo klein mogelijke stukjes. Het handige van kleine stapjes is a) dat je precies weet wat je vandaag moet doen en b) dat je nooit iets heel erg verkeerd kunt doen.”
2. Samen is beter dan alleen
“Het leven is een teamsport en er is altijd iemand die iets beter kan dan jij”, zei Zwart tegen nlgroeit.nl. “Het is zaak om diegene te vinden en naast je te zetten.”
3. Wees echt flexibel
Volgens Zwart is flexibiliteit “misschien wel de belangrijkste cultuurwaarde als je een snel groeiend bedrijf wilt zijn. Het is een term die je makkelijk opschrijft en een eigenschap waarvan veel mensen vinden dat ze ‘m hebben. Maar in de praktijk zijn mensen gewoon gewoontedieren, die vaak helemaal niet flexibel zijn. Flexibiliteit is juist de wil om elke dag te veranderen.” Zeker bij een snelgroeiend bedrijf is dat een noodzaak, volgens Zwart.