Artikel

Crisistijd vraagt om hechte samenwerking

25 maart 2020

Header image

Een goede samenwerking is van groot belang, zeker in tijden van crisis. “Dit is een bijzondere tijd om te laten zien dat we echt connected zijn”, zegt Jordi Mulders, Recruitment Consultant bij Yacht. Want ook in crisistijd gaat het werk door.

Volgens Frank Weelen, Sales Consultant bij Yacht, moet je nu meer gebruikmaken van je creativiteit en de technologie. “Je kijkt elkaar nu via Skype in de ogen”, zegt hij. Of via Facetime in het geval van de gemeente Tilburg. De gemeente is sinds een week een nieuwe projectleider stedelijke ontwikkeling rijker. Een knap staaltje samenwerking van Frank en Jordi, waarbij ze snel moesten schakelen met zowel klant als kandidaat. “Supermooi dat dit gerealiseerd is”, zegt Jordi. En ook Frank is zoals altijd trots op deze nieuwe plaatsing. “Wel heel gaaf dat de gesprekken ook nu kunnen doorgaan.”

Heldere taakverdeling

Begin maart krijgt Frank van de gemeente Tilburg de vraag om te zoeken naar een projectleider. De vacature wordt opgepakt zoals iedere andere vacature, want de coronacrisis is op dat moment nog niet in volle hevigheid losgebarsten. Frank betrekt Jordi erbij en Jordi zoekt naar de beste kandidaat. De taakverdeling tussen de heren is helder en de samenwerking verloopt zoals altijd soepel. Jordi zegt daarover: “Frank en ik zijn vier handen op één buik.” En Frank beaamt dat: “Ik vaar blind op Jordi.” 

Communicatiestijl 

Als snel worden passende kandidaten voorgesteld en gesprekken ingepland. “Geen vuiltje aan de lucht”, zegt Frank. Maar dat verandert al snel. Want de gesprekken zijn nog maar net bevestigd of er worden strenge maatregelen afgekondigd. Dat betekent nauw contact. Jordi: “De communicatiestijl tussen mij en Frank is altijd goed, we bellen constant en nemen elkaar altijd op als de mogelijkheid er is.” Frank en Jordi staan voor helder en transparant communiceren, richting elkaar en richting de klant. Voor hen is dat heel normaal met het oog op tevreden klanten en kandidaten.

Volgens Frank is veel te scharen onder het containerbegrip kwaliteit: “Doe de simpele dingen goed, dat is één, zorg dat de basis goed is en voor de rest: communiceer duidelijk richting professional en klant. Wees daar transparant in. Wat kun je verwachten. Wij zijn in ons werk een open boek en dat wordt gewaardeerd.” 

Facetime

Op zondagavond – de avond voorafgaand aan de gesprekken – besluit de gemeente Tilburg om toch af te zien van een persoonlijke kennismaking met de voorgestelde kandidaten. Frank en Jordi schakelen snel en organiseren binnen no time een digitale ontmoeting. Waarbij Jordi het contact onderhoudt met de professionals en Frank met de gemeente Tilburg. En Jordi blijft scherp. “Ook nu moet je in verband met de AVG vragen of je contactgegevens wel door mag geven.”

De twee kandidaten spreken via Facetime met drie gesprekspartners. Ondanks dat het misschien een beetje onwennig is, komt één van de kandidaten online zeer goed uit de verf. Een digitale kennismaking kent ook zo zijn voordelen. Jordi somt er een paar op: 

  • Je kunt in alle rust je verhaal vertellen, want interrumperen is geen optie. Dat zorgt voor te veel ruis
  • Je bespaart reistijd, want zowel de voorgesprekken als de kennismaking zijn digitaal
  • Je bespaart effectieve tijd, want een digitaal gesprek verloopt vlotter dan een gesprek in real life. 

Vooralsnog start de gekozen kandidaat 7 april op de afdeling, mocht het virus ons land langer in zijn greep houden, dan worden ook hier in samenspraak digitale oplossingen voor gevonden. 

Frank en Jordi werken vanuit huis
Crisistijd vraagt om hechte samenwerking

Contact

Ondanks de onzekerheid die deze tijd met zich meebrengt, willen Jordi en Frank ook kansen zien voor zzp’ers. Daarom leggen ze nieuwe contacten en onderhouden ze de bestaande. 
Voor allebei geldt dat ze klaar willen staan voor hun klant, nu en straks. Frank: “Je probeert de klant zo goed mogelijk te helpen.” En ook al gaan ze het liefst persoonlijk bij klanten en professionals langs om iedereen een hart onder de riem te steken, dat kan nu niet. Daarom zoeken ze voorlopig contact via alle andere kanalen. Waarbij Frank meer nog dan mailen en appen de voorkeur geeft aan zien en spreken: “Emotie hoor je gelukkig ook in een telefoongesprek.” 

Gerelateerde artikelen & blogs

Uitdagende opdrachten Banner

Uitdagende opdrachten

Wil je het verschil maken? Je kunt op verschillende manieren via ons werken. Interim, vast, als trainee of als zzp’er.

Bekijk de beschikbare vacatures