Het werkveld van onze Marketing & Communications Interim Professionals is volop in beweging. Dag in dag uit dragen onze interim professionals (IP’ers) bij aan het ondersteunen van diverse opdrachtgevers bij het oplossen van uiteenlopende vraagstukken. In de artikelreeks ‘De ambitie van’ vertelt één van onze IP’ers uitgebreid over zijn of haar huidige opdracht en ambitie. In deze editie is Martin Vermeulen aan het woord.
Martin, kan je iets vertellen over je huidige opdracht?
Momenteel werk ik als senior communicatieadviseur en woordvoerder voor de gemeente Stichtse Vecht. Alweer mijn 4e opdracht in een jaar tijd. Dat is best wel veel, maar die afwisselende opdrachten zijn precies wat voor mij het werk als interim professional bij Yacht zo leuk maakt. Ik heb het nodig om steeds weer in een nieuwe klus te duiken met nieuwe mensen en dossiers.
Bij de gemeente Stichtse Vecht ben ik gekoppeld aan de wethouder ruimtelijke ordening en volkshuisvesting. Wekelijks zit ik samen met de afdelingsmanagers bij hem aan tafel en bespreken we de stukken die in de collegevergadering komen en andere actuele onderwerpen. Dit gaat bijvoorbeeld om gebiedsontwikkelingen en woningbouw. Maar ook om een dakopbouw of het omvormen van een agrarisch bedrijf naar een woning. Soms ogenschijnlijk kleine zaken die voor bewoners heel belangrijk zijn. En bovendien behoorlijk ingewikkeld door allerlei procedures.
Ook ben ik bij een aantal grote projecten betrokken, zoals de transformatie van een kantoorlocatie naar 2000 woningen en de uitbreiding van een winkelgebied inclusief verbetering van het omliggende openbare gebied. Hierbij werk ik nauw samen met de gebiedsregisseurs van deze projecten. Samen met hen pak ik de communicatie op, waarbij ik vooral vanuit het perspectief van het bestuur meekijk.
Ik zie het als mijn grootste uitdaging om ingewikkelde procedures, die voor buitenstaanders vaak bureaucratisch lijken, via communicatie zo begrijpelijk mogelijk te maken. En dat is niet altijd makkelijk. Zo zie ik dat in de communicatie met de gemeenteraad veel jargon wordt gebruikt. De raadsleden snappen dit over het algemeen wel. Maar wat de raadsleden krijgen, ligt tegenwoordig ook vaak direct bij de pers en bewoners. Ik pleit er dan ook voor om gewoon altijd zo begrijpelijk mogelijk te communiceren.
Hoe heb je bijgedragen aan het succes van de Gemeente Stichtse Vecht?
Er is soms sprake van weerstand bij projecten. Met communicatie probeer ik er vanuit mijn rol aan bij te dragen dat bewoners en ondernemers zich gehoord voelen, goed snappen waar het om gaat en waarom iets nodig is. Naarmate je als gemeente zaken beter voor het voetlicht weet te brengen, merk je dat bewoners en ondernemers eerder begrip hebben en eerder meewerken aan plannen. Ik probeer daarom de juiste vragen te stellen om een goed beeld te krijgen van wat er speelt. Daarbij gebruik ik mijn gezonde verstand: zo lang ik het zelf niet begrijp, kan ik het ook niet goed uitleggen.
Wat zegt je opdrachtgever over jou?
Jacqueline Hartogs, communicatiestrateeg bij Stichtse Vecht, “Ik ken Martin uit de tijd dat we samen voor de gemeente Utrecht werkten. Toen wij zaten te springen om een senior communicatieadviseur met flink wat ervaring in de overheid, moest ik spontaan aan hem denken. Ik wist dat hij voor Yacht werkte en zag hem zo nu en dan langskomen op LinkedIn. Het oude contact was snel opgepakt. Ik ben blij met zijn aanwezigheid in het team. Zijn rustige en vriendelijke benadering zijn echt van toegevoegde waarde.”
Wat is je ideale volgende opdracht?
Er is zoveel dat ik interessant vind… Ik zou nog wel eens een keer in de culturele hoek willen werken, voor bijvoorbeeld een theater. Of voor een sportbond of betaald voetbalorganisatie. Bijvoorbeeld voor Feyenoord, maar dan voor de sociaal-maatschappelijke activiteiten die zij doen.
Ik sta ook open voor organisaties die ik niet zo goed ken. Voordat ik met mijn opdracht bij de omgevingsdienst begon, wist ik niet goed wat ze deden. Dit bleek verrassend interessant, denk aan stikstofdossiers, ziekenhuisafval, etc.
Ik zou ook wel meer met interne communicatie aan de slag willen gaan. Interne communicatie wordt snel vergeten; daar mag meer aandacht voor zijn. Intern beschik je als organisatie over allemaal ambassadeurs. Als je daarin investeert hoef je aan externe communicatie minder te doen.
Bij mijn huidige opdrachtgever ben ik ook aan de slag gegaan met interne communicatie. Ik ben echt uit mijn comfortzone gestapt door medewerkersbijeenkomsten te presenteren. Dit had ik nog niet eerder gedaan. Het begon met vooraf opgenomen interviews met collega’s en een directeur tijdens coronatijd. Hierna volgde live online bijeenkomsten waarin ik de gemeentesecretaris en andere collega’s heb geïnterviewd. Best spannend, maar het ging goed en werd goed gewaardeerd.