Brand manager Cover

Brand manager

Ben jij de specialist die een merk naar een hoger niveau brengt? Zet dan jouw skills in als brand manager. Jij bent de expert voor vooruitstrevende bedrijven die sterke merken creëren. Nieuwsgierig? Check dan al onze brand manager vacatures en lees meer over de verantwoordelijkheden, uitdagingen en het salaris van een brand manager.

Interessante brand manager vacatures

Werken als brand manager

Als brand manager zet jij je in om een bestaand merk op de markt te versterken of een nieuw merk aan de man te brengen. Door positieve aandacht op het merk te vestigen, versterk jij de marktpositie van de organisatie. Consumenten herkennen het merk en hebben er een positieve associatie bij. Ze zien het merk als betrouwbaar en kopen graag producten van de organisatie waar je werkzaam bent. Dit alles komt door jouw daadkracht, deskundigheid, drive en unieke inzicht in de markt.

Bekijk onze brand manager vacatures

Wat doet een brand manager?

Een brand manager is verantwoordelijk voor het beheren en bevorderen van het imago en de identiteit van een merk of product. Daarnaast word jij ingeschakeld wanneer er een nieuw product wordt gelanceerd. Jij bent verantwoordelijk voor de visie achter het merk en werkt deze visie succesvol uit om zo je doelgroep optimaal te bereiken en enthousiasmeren. Jij coördineert een team dat onder andere uit copywriters en marketeers bestaat. Samen brengen jullie ieder project tot een succes. 

Wat is het takenpakket van een brand manager?

Het takenpakket van een brand manager omvat vele verantwoordelijkheden en activiteiten die gericht zijn op het beheren en bevorderen van het imago en de identiteit van een merk. Als brand manager ben je verantwoordelijk voor de volgende taken:

  • Het ontwikkelen van een duidelijke merkstrategie; 
  • Het bewaken en handhaven van de consistentie van het merk in alle marketing- en communicatie-uitingen; 
  • Het identificeren en begrijpen van de doelgroepen van het merk; 
  • Het uitvoeren van marktonderzoek om trends, concurrentie en kansen in de markt te analyseren en inzicht te krijgen in consumentengedrag;
  • Het plannen, ontwikkelen en uitvoeren van marketingcampagnes om de bekendheid van het merk te vergroten en de verkoop te stimuleren; 
  • Het beheren van reclamecampagnes, media-aankopen, public relations en andere promotionele activiteiten om de zichtbaarheid van het merk te vergroten; 
  • Het beheren van het marketingbudget en ervoor zorgen dat middelen effectief worden toegewezen aan de marketinginitiatieven; 
  • Het identificeren en beheren van mogelijke risico's voor het merk, zoals reputatieschade of concurrentiebedreigingen; 
  • Samenwerken met externe partners, zoals reclamebureaus, ontwerpbureaus en mediakanalen, om marketingactiviteiten uit te voeren; 
  • Het communiceren van merkprestaties en marketingresultaten.

Wat zijn de uitdagingen van een brand manager?

Als brand manager ben je daadkrachtig en vastberaden. Je hebt een sterke drive om doelen te realiseren en je organisatie, merk of product vooruit te helpen. Met die vaardigheden pak je uitdagingen op en los je ook problemen op.  Als brand manager heb je te maken met uitdagingen op het gebied van concurrentie, consistente merkidentiteit, digitale marketing, crisismanagement en budgetbeheer. De dynamiek van brand management is een aspect dat jouw functie interessant houdt. Visie en een toekomstgerichte blik zijn must-haves voor deze functie.

Als brand manager ben je een teamplayer. Je werkt samen met veel professionals van verschillende disciplines. Daarnaast heb je te maken met diverse stakeholders. Ambities combineren en expertises samenbrengen is ook een uitdaging. Met jouw hard skills en communicatieve vaardigheden breng je echt zaken in beweging. 

Wat is het gemiddelde salaris van een brand manager?

Het salaris van een brand manager ligt gemiddeld tussen de €2.500 en €5.000,- bruto per maand. Hoeveel je precies verdient, is bovendien afhankelijk van je ervaring. Als junior brand manager verdien je meer richting de €2.500,- en als senior professional ligt jouw salaris rond de €5.000 of zelfs hoger. Bij welk bedrijf je werkzaam bent, heeft ook invloed op jouw salaris. Ben je werkzaam bij een grote, bekende organisatie waar je een merk managet dat we allemaal kennen? Dan verdien je zeker meer dan wanneer je een productlancering voor een startup begeleidt.

Opleidingen en doorgroeimogelijkheden

Welke opleidingen heb je nodig?

Er zijn vele opleidingen beschikbaar die een goede start geven aan jouw carrière als brand manager. Volg een hbo-opleiding of een universitaire opleiding in een commerciële richting. Denk hierbij aan een hbo-opleiding Commerciële Economie, Brand Management of Bedrijfskunde. Op wo-niveau is de opleiding Marketing Management en Bedrijfskunde een goede optie. 

Een relevante opleiding is belangrijk, maar vaak wordt er ook naar werkervaring gevraagd in vacatures. Zo kan je eerst aan de slag gaan als marketeer in een relevante branche voordat je hogerop gaat als brand manager. Daarnaast is ervaring in een leidinggevende rol een pre.

Hoe kan je je omscholen of bijscholen tot brand manager?

Je kunt je omscholen of bijscholen tot een brand manager door een combinatie van educatieve stappen, praktijkervaring en professionele ontwikkeling te volgen. Om uit te groeien tot een succesvolle brand manager is het essentieel om een relevante masteropleiding van een jaar te volgen. Daarnaast zijn er diverse (online) cursussen die je kunt volgen om jouw carrière naar een hoger niveau te tillen. Denk daarbij aan een training marketingcommunicatie, conceptontwikkeling of merkmanagement.

Check onze opleidingen in marketing-communicatie

Van ambitie naar succesvolle carrière Banner

Van ambitie naar succesvolle carrière

Hoe bepaal je de volgende stap in je ambitieuze carrière? Welke keuzes maak je en wanneer is je loopbaan succesvol? Zet de next step in je carrière!

Let's go & bouw aan je carrière

Welke vaardigheden heb je nodig als brand manager?

Als brand manager beschik je over de onderstaande vaardigheden die essentieel zijn voor succes in je carrière:

  • Merkstrategie: Je weet een duidelijke merkstrategie te ontwikkelen en uit te voeren; 
  • Marketingkennis: Kennis van marketingprincipes en -technieken is cruciaal. Je bent op de hoogte van online als offline marketing, merkpromotie, en marketingkanalen;
  • Creativiteit: Creativiteit is essentieel om originele en effectieve marketing- en brandingcampagnes te ontwikkelen. Je weet innovatieve ideeën te bedenken en creatieve oplossingen te vinden voor merkuitdagingen;
  • Communicatievaardigheden: Uitstekende mondelinge en schriftelijke communicatievaardigheden zijn essentieel om effectief te kunnen communiceren met teamleden en stakeholders. Je weet merkboodschappen helder overtuigend over te brengen; 
  • Projectmanagement: Je bent verantwoordelijk voor het beheren van complexe projecten, waaronder marketingcampagnes en lanceringen van nieuwe producten. Goede projectmanagementvaardigheden zijn daarom cruciaal; 
  • Analytisch denken: Het vermogen om gegevens te analyseren en resultaten te interpreteren is belangrijk voor het meten van de effectiviteit van marketingcampagnes en het aanpassen van de strategieën; 
  • Teamwork: Je werkt vaak samen met diverse teams, waaronder marketing, ontwerp, sales en productontwikkeling. Je werkt  effectief  samen in teamverband om anderen te motiveren;
  • Kritisch denken: Je bent in staat om kritisch te denken en problemen op te lossen. Het gaat hier om het identificeren van uitdagingen en het bedenken van strategieën om deze te overwinnen.
  • Klantgerichtheid: Op basis van behoeften en wensen van de doelgroep ga je relevante merkboodschappen creëren en klantloyaliteit opbouwen; 
  • Flexibiliteit en aanpassingsvermogen: De marketing- en brandingwereld verandert continu, daarom moet je flexibel zijn en snel kunnen reageren op veranderende omstandigheden en trends.

Welke carrièremogelijkheden heeft een brand manager?

Een brand manager heeft vele carrièremogelijkheden in marketing en communicatie, afhankelijk van jouw ervaring, skills en doelen. Als brand manager kan jij je verder ontwikkelen tot senior brand manager. Je hebt dan meer verantwoordelijkheid en je leidt grotere projecten. Vervolgens kan je doorgroeien naar brand director. Dan heb je een bredere verantwoordelijkheid, ontwikkel je overkoepelende merkstrategieën en beheer je meerdere merken in de organisatie. Daarnaast kan je ook carrière maken als marketingmanager, productmanager of marketingdirecteur. Tenslotte is het essentieel om voortdurend te blijven leren en je skills verder uit te bouwen om in dit dynamische vakgebied succesvol te blijven en je carrière te laten groeien.

Waar werkt een brand manager?

Brand managers werken op de marketingafdeling bij toonaangevende organisaties in verschillende sectoren. Zo kom je ze tegen bij e-commerce bedrijven, webshops, multinationale ondernemingen en overheidsinstanties. Veel brand managers werken in de levensmiddelenindustrie. Wanneer je naar de supermarkt gaat, zie je veel verschillende verpakkingen. Al deze verpakkingen zijn bedacht onder het toeziend oog van een brand manager.

Met wie werk je samen als brand manager?

Als brand manager ben je onderdeel van een multidisciplinair team. Je werkt dus samen met vele andere experts. Welke experts je dagelijks tegenkomt, is deels afhankelijk van de organisatie waarin je werkt en het project waaraan je werkt. Over het algemeen werk je als brand manager samen met functioneel ontwerpers, UX designers, online marketeers, software engineers, copywriters en experts werkzaam bij een reclamebureau.

Voordelen van werken als brand manager via Yacht

Wanneer je werkt via Yacht heb je de volgende voordelen:

  • Uitdagende opdrachten bij de voornaamste opdrachtgevers. Door onze nauwe samenwerking bieden we je de vacatures als eerste aan; 
  • Goede ontwikkelmogelijkheden waarbij we het 70/20/10-principe hanteren. Je leert 70% zelf, tijdens je opdracht 20% peer-to-peer review en 10% aan opleidingen en trainingen;
  • Goed salaris, bonusregeling en mogelijk een leaseauto;
  • HR-begeleiding op maat om te blijven werken aan jouw carrière;
  • Onderdeel van ons netwerk & je krijgt ook een NIMA-membership.

Bekijk onze brand manager vacatures

Veelgestelde vragen over brand managers

Wat is het verschil tussen een brand manager en een marketing manager?

Een brand manager heeft als taak een merk meer bekendheid te geven en zo het imago van het merk of de organisatie te verbeteren. Een marketing manager richt zich direct op het verhogen van de verkoop van producten. Hoewel hun doelen dus deels overlappen, heeft iedere professional zijn eigen taak.

Wat verdient een brand manager?

Afhankelijk van je ervaring en opleiding verdien je als brand manager een salaris dat tussen de €2.500 en €5.000 in ligt. Hoeveel je precies verdient, is tevens afhankelijk van de organisatie waar je werkzaam bent. Het gemiddelde salaris kan per provincie en zelfs per stad verschillen.

Hoe word je brand manager?

Om brand manager te worden, volg je het beste een relevante opleiding. Denk hierbij aan een opleiding Bedrijfskunde op hbo-niveau of universitair niveau. Vaak wordt er ook minimaal vijf jaar aan relevante werkervaring geëist voor je aangenomen wordt als brand manager.

Welke competenties zijn belangrijk voor brand managers?

Een goede brand manager is assertief en creatief. Daarnaast is hij een goede planner en heeft hij uitstekende communicatievaardigheden.

Hoe vind ik een baan als brand manager?

Check onze vacatures voor brand manager of neem contact op.