Het aantal internationale professionals (kennismigranten) in Nederlandse organisaties neemt toe. Deze internationalisering van de arbeidsmarkt biedt organisaties voordelen: het vergroot je wervingsgebied, tilt de diversiteit binnen je organisatie naar een hoger niveau en maakt je organisatie meer wendbaar. Lees hier hoe je internationals aantrekt én behoudt.
Internationals die de Nederlandse arbeidsmarkt opstromen zijn op te delen in twee groepen: internationale studenten die na het afronden van hun studie in Nederland blijven werken en kennismigranten. Kennismigranten zijn hoog opgeleide professionals die in Nederland komen wonen en werken.
Het aantal internationale studenten in Nederland neemt de afgelopen jaren gestaag toe.
Verreweg de meeste internationale studenten komen uit Duitsland en andere Europese landen. Daarna komen de meeste internationale studenten uit Azië.
Onder internationale hbo-studenten zijn opleidingen op het gebied van recht, administratie, handel en zakelijke dienstverlening het populairst. Daarnaast volgen de opleidingen in de vormgeving, kunst en talen.
Onder universitaire internationale studenten zijn opleidingen in de richting journalistiek en gedrag en maatschappij het meest populair. Daarnaast zijn opleidingen op het gebied van recht, administratie, handel en zakelijke dienstverlening populair.
Kennismigranten zijn hoogopgeleide arbeidsmigranten: in het buitenland geboren professionals die voor carrièredoeleinden naar Nederland verhuizen.
Kennismigranten van buiten de EU in Nederland naar geslacht
Kennismigranten van buiten de EU in Nederland naar leeftijd
Kennismigranten van buiten de EU in Nederland naar nationaliteit
Kennismigranten van buiten de EU in Nederland naar bedrijfstak
Een kennismigrant uit de EU of Zwitserland heeft geen visum, verblijfsvergunning of werkvergunning nodig om in Nederland te werken. Daarom zijn voor deze specifieke doelgroep kennismigranten uit de EU minder data beschikbaar.
Door internationale professionals in je organisatie te verwelkomen, wordt de organisatie diverser en stijgt de organisatie naar een hoger niveau. Uit onderzoek van McKinsey blijkt namelijk dat organisaties met professionals met verschillende achtergronden beter presteren en een grotere kans hebben om een winst te behalen boven de landelijke mediaan. Dat komt door de volgende vijf voordelen van internationalisering:
Internationaal werven vergroot je wervingsgebied, dat is voordelig in de krappe arbeidsmarkt;
Mensen met verschillende nationaliteiten kijken op verschillende manieren tegen problemen aan, waardoor er meer creativiteit en innovatie ontstaat;
Vanwege de hoge mate van creativiteit en innovatie binnen diverse teams, is het aanpassingsvermogen hoger;
Diverse teams doen het beter op de markt, omdat zij zich vaak beter kunnen inleven in de verschillende behoeften van hun klantgroepen;
Diverse organisaties hebben meer tevreden en loyale werknemers.
Om internationale professionals aan te trekken en te binden, moet je zorgen dat zij zich welkom voelen binnen de organisatie. Toon daarom duurzaam werkgeverschap door een inclusieve organisatiecultuur te creëren aan de hand van de volgende aandachtspunten. Deel deze ook met je Nederlandse professionals.
Om een inclusieve organisatiecultuur te realiseren, is bewustzijn van de Nederlandse werkcultuur essentieel. Door je bewust te zijn van typisch Nederlandse gewoontes, kun je hier rekening mee houden in de omgang met internationals.
Taal
Stap één om internationals te verwelkomen is taal. Zorg dat er zoveel mogelijk en altijd wanneer er een international bij is, Engels wordt gesproken binnen je organisatie. Zorg ook dat alle communicatie, zoals vacatures, de website en social media in het Engels is.
Expliciete communicatie
Wees je bewust van de expliciete communicatie die Nederlanders gewend zijn. In andere landen gebeurt communiceren vaak impliciet: de boodschap moet uit de context worden gehaald. Als Nederlander ben je daarom al snel te direct tegen een international. Houd daar rekening mee door je boodschap af te stemmen op de ontvanger.
Informele sfeer
Op Nederlandse werkvloeren is de sfeer relatief informeel. In veel andere culturen worden bijvoorbeeld persoonlijke problemen niet besproken op de werkvloer. Het stellen van persoonlijke vragen kan internationals daarom afschrikken.
Taken buiten eigen functie
In Nederland verwachten we proactiviteit van onze medewerkers. Daarmee bedoelen vaak ook het oppakken van taken die buiten de eigen functie liggen. In andere landen is dat minder gebruikelijk. Daarom bestaat de kans dat een international minder proactief overkomt.
Teambuildingactiviteiten
In Nederland worden werkuitjes vaak ingevuld als borrels. In veel andere culturen is dat niet gebruikelijk en wordt er ook geen alcohol gedronken. Zorg daarom dat je (ook) teambuildingactiviteiten organiseert die voor iedereen toegankelijk zijn. Dat kan door tijdens een borrel een lekker alcoholvrij drankje te maken of door regelmatig andere soorten activiteiten te organiseren.
Om je in te leven in de belevingswereld van een ander is kennis van iemands achtergrond cruciaal. Stel je daarom nieuwsgierig op ten opzichte van je internationale collega’s. Vraag bijvoorbeeld waar diegene hiervoor heeft gewerkt, hoe de organisatiecultuur daar was en hoe je internationale collega de Nederlandse organisatiecultuur ervaart.
Houd bovendien rekening met tradities. Bied professionals de mogelijkheid om tijdens cultuurgebonden feestdagen vrij te nemen. Bijvoorbeeld tijdens Eid-al-fitr, Keti Koti of Chanoeka.
Wanneer je je eigen cultuur en die van de ander scherp hebt, ga dan op zoek naar overeenkomsten. Herkenning verbindt. Als sport bijvoorbeeld in alle aanwezige culturen belangrijk is, organiseer dan een sportgerelateerde teambuildingactiviteit.
Door niet alleen een inclusieve organisatiecultuur te creëren, maar ook praktisch gezien voor iedereen toegankelijk te zijn, betrek je meer internationals bij de organisatie. Zorg bijvoorbeeld dat de organisatie zich in een stad bevindt waar internationals graag in de buurt wonen of waar een vliegveld in de buurt is. Dat draagt bij aan de werk-privébalans van je medewerkers.
Maak je organisatie ook online toegankelijk. Geef je internationale professionals de mogelijkheid om, indien gewenst, een deel van de tijd of volledig remote te werken. Op die manier hoeven zij niet (altijd) in Nederland te zijn om voor de organisatie te werken. Op zoek naar remote professionals? Contracteer zorgeloos internationaal talent via Yacht Crossboarder Desk.
Internationalisering van de arbeidsmarkt betekent dat steeds meer professionals in Nederland werken met een niet-Nederlandse achtergrond. Denk hierbij aan internationale studenten die na hun studie in Nederland blijven werken of professionals die voor hun werk (tijdelijk) naar Nederland komen. Ontdek hier de 5 redenen om internationals binnen jouw organisatie te verwelkomen.
Door internationale professionals in je organisatie te verwelkomen, wordt de organisatie diverser en til je de kwaliteit naar een hoger niveau. Uit onderzoek blijkt namelijk dat organisaties met professionals met verschillende achtergronden beter presteren en meer kans hebben om een winst te behalen boven de landelijke mediaan. Lees op deze pagina hoe je het maximale uit internationaal talent haalt met een inclusieve organisatiecultuur.