Je studie een jaar on hold zetten om te werken aan een innovatief project: het vervoermiddel van de toekomst. Een kans die Lanke Yin, student industrieel ontwerpen aan de TU Delft, met beide handen aanpakte. “Deel uitmaken van Delft Hyperloop is de perfecte manier om de kennis die ik de eerste twee jaar van mijn studie heb opgedaan in de praktijk te brengen én om ervaring op te doen in een professionele werkomgeving. Het maakt mijn studie waardevoller.”
Samen met een kleine veertig andere studenten van verschillende opleidingen bij de TU Delft werkt Lanke aan de hyperloop, het vervoermiddel van de toekomst. “We kijken hierbij verder dan het voertuig zelf – de capsule die zich door een luchtdrukbuis verplaatst.” Naast het onderzoeken van de technische haalbaarheid wordt ook het menselijke aspect meegenomen. “Een technologische innovatie dient de mens. Het heeft dus geen zin om een voertuig te bouwen dat vervolgens niet wordt gebruikt. Of dat bij de hyperloop gaat gebeuren? Dat is moeilijk te voorspellen. Soms kan iets technisch veelbelovend zijn, maar duurt het een tijd voordat mensen het accepteren. Om een voorbeeld te noemen: bij de mobiele telefoon ging de acceptatie heel snel, terwijl Google Glass niet echt van de grond is gekomen.”
Werken aan technologische innovaties binnen de transportwereld, dat zie ik mezelf in de toekomst wel doen
Duurzaam alternatief
De hyperloop wordt gezien als een duurzaam alternatief voor vliegen. Lanke: “Duurzaamheid is voor mij een heel belangrijk thema. Dat begon in mijn jeugd door minder lang te douchen en een trui aan te trekken in plaats van de thermostaat een graadje hoger te draaien. Naarmate ik ouder werd, realiseerde ik me dat ik op individueel niveau het verschil niet ging maken. Daarom is het ook zo mooi dat duurzaamheid een belangrijk onderdeel is van mijn studie. Zo kan ik duurzame ontwerpen maken en actiever bijdragen aan een beter milieu. Tegelijkertijd kom ik ook achter de ‘lelijke dingen’. Wat ik daarmee bedoel? Dat we niet zo duurzaam zijn als we denken, en dat het labeltje ‘duurzaam’ puur een marketingtool is. Voor mij is dit des te meer reden om me in te zetten voor het milieu.” Om het thema duurzaamheid kunnen we volgens de studente niet meer heen. Dat is ook een belangrijke reden waarom zij zich voor de hyperloop inzet. “Iedereen uit het team heeft dezelfde visie: we willen meewerken aan een schoner vervoermiddel.”
Al tijdens je studie zoveel praktijkkennis opdoen is een goede investering in mijn carrière
Kennis delen
Het opdoen van een heleboel technische ervaring en werken aan persoonlijke vaardigheden; hyperloop brengt Lanke veel. “Voor de Hyperloop Pod Competition – de wedstrijd waarbij je met een voertuig een zo hoog mogelijke snelheid wilt halen - werk ik aan de aerodynamische kap van het voertuig. Bij de ontwikkeling komen verschillende expertises samen. Ik heb kennis van ontwerpen, anderen meer van de aerodynamica. Samen denken we na over technieken en materialen die we kunnen toepassen. Ik leer draaien en frezen, werken met carbonfiber, maar ook analyses maken op basis waarvan ik gestructureerd en objectief beslissingen kan maken, en werken in teamverband.” Iedere dag werkt ze aan haar groei. “Ik doe zo ontzettend veel praktische ervaring op. Als ik straks weer verder ga met mijn studie, hoop ik de theorie effectiever op te nemen waardoor ik kan uitgroeien tot een betere engineer.”
Investeren in de toekomst
Impact creëren met de duurzame producten en diensten die ze ontwerpt. Dat vindt Lanke belangrijk als toekomstig engineer. “Ik merk dat de technische kant me trekt en zie mezelf wel werken aan technologische innovaties binnen de transportwereld. Elektrisch rijden, autonoom rijden; allemaal heel interessant om me verder in te verdiepen. Delft Hyperloop is een goede investering in mijn carrière. Hoe gaaf is het om te bouwen aan een heel cool voertuig, mee te denken over het transportmiddel van de toekomst en al tijdens je studie zoveel praktijkkennis op te kunnen doen?”
In 30 minuten van Amsterdam naar Parijs
Ingenieur Elon Musk presenteerde in 2012 het concept voor een vacuümtrein, de hyperloop. Dit transportsysteem maakt gebruik van een luchtdrukbuis waarin een capsule wordt geplaatst die mensen en goederen vervoert. De maximumsnelheid ligt rond de 1.200 kilometer per uur. Sinds de presentatie vijf jaar geleden, werkt een gezamenlijk team van Musks bedrijven Tesla, SpaceX en The Boring Company aan de ontwikkeling van dit nieuwe vervoermiddel. In 2015 heeft SpaceX de Hyperloop Pod Competition in het leven geroepen. Studententeams en bedrijven bouwen hun eigen pod (capsule). Wie de hoogste snelheid haalt op een baan met een lengte van 1,2 kilometer wint. Delft Hyperloop is een team van veertig gemotiveerde studenten van de TU Delft die gedurende een jaar de haalbaarheid van het hyperloopsysteem onderzoeken en een pod bouwen voor de competitie.