Het gros van de ondernemers wordt door de coronacrisis keihard getroffen. Onze regering komt met diverse maatregelen om het leed te verzachten. Treffend voorbeeld is de zogeheten Tegemoetkoming ondernemers getroffen sectoren (TOGS), beter bekend als de 4.000 euro-regeling. IT-professional Marjon Mulder geeft een heldere inkijk in wat er achter de schermen om de hoek kwam kijken om de aanvraag voor ondernemers mogelijk te maken.
Van ‘normaal gesproken’ geen sprake meer
Niet alleen de vitale beroepen zijn in deze coronatijden vol aan de slag, op meerdere werkplekken is het nu doorpakken. Neem de medewerkers van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO), waaronder Yacht-professional Marjon Mulder. Marjon en haar collega’s zijn de voorbije weken druk met het operationeel mogelijk maken van meerdere corona-gerelateerde maatregelen.
“Ik zit bij het RVO normaal gesproken als functioneel beheerder eLoket binnen de afdeling Informatie Management en Procesontwerp. Ik heb het prima naar mijn zin en ik leer veel. Enerzijds van mijn collega’s, anderzijds weet ik me ook op het gebied van informatiemanagement te ontwikkelen door het Business Information Management Programma”, vertelt Marjon. Maar plots is van haar ‘normaal gesproken’ geen sprake meer. Het coronavirus doemt op. Noodgedwongen sluitingen, inperkingen van bijeenkomsten, veel ondernemers worden geraakt door de kabinetsmaatregelen naar aanleiding van het coronavirus.
Het zogenaamde Noodloket-team
Marjon wordt toegevoegd aan het zogenaamde Noodloket-team, dat vooral te maken krijgt met de regeling Tegemoetkoming ondernemers getroffen sectoren (TOGS). Marjon: “Met en vanuit de informatie die ook gepubliceerd wordt in de Staatscourant gaan we aan de slag om de requirements op te stellen. Eigenlijk lijkt het werk dat ik doe erg op het maken van een logigram. Ik noem het in feite een puzzel waarbij je met behulp van allerlei informatie en aanwijzingen moet achterhalen wat er aan de hand is. Door het combineren van data krijg je duidelijk wat wel en wat niet klopt. Je krijgt een volledig beeld van de situatie.”
Inbouwen van geautomatiseerde controle
“Bij het bouwen van de regeling, het opstellen van de functionele requirements, moet rekening worden gehouden met diverse voorwaarden. Zoals ook met een aantal verklaringen waarmee de aanvrager aangeeft dat zijn of haar onderneming voor de regeling in aanmerking komt. Hetzelfde geldt voor het inbouwen van een geautomatiseerde controle tijdens het invullen, bij het indienen en na indiening. Dit ter voorkoming van aanvragen die niet in aanmerking komen.”
“Normaal gesproken zorg ik ervoor dat het functioneel ontwerp geheel gereed en gevalideerd is door alle stakeholders, alvorens het naar de ontwikkelaar gaat. Maar bij deze noodmaatregeling betrekken we de ontwikkelaar direct. Tijdens het opstellen van de relevante requirements worden de eerste bouwstenen al gelegd”, zo maakt Marjon duidelijk met welke snelheid wordt gehandeld.
Vanaf wanneer kunnen de getroffen ondernemers hun aanvragen indienen? Iedereen is nieuwsgierig naar de livegang. De druk is duidelijk voelbaar aanwezig.
Nog een nieuwe aanvulling …
In de landelijke pers is ondertussen ook volop aandacht voor de 4.000 euro-regeling. Vanaf wanneer kunnen de getroffen ondernemers hun aanvragen indienen? Wie komen er in aanmerking? Iedereen is nieuwsgierig naar de livegang. De druk is duidelijk voelbaar aanwezig. We zijn aan de slag gegaan op basis van een van de eerste concepten van de regeling en gaandeweg kwamen er steeds aanpassingen op de concepten. Dus weer verder met nieuwe voorwaarden inbouwen, de aangepaste wensen verwerken, functioneel en in ontwerp. En vervolgens weer met z’n allen volop testen”, vertelt Marjon, waarbij ze benadrukt dat hoe hoog de (werk)druk ook was zij en haar collega’s ‘bleven lachen’.
Een belangrijke stap vooraf aan de livegang is de GebruikersAcceptatieTesten. Marjon: “Er waren volop collega’s die als testaanvrager dienst wilden doen. De bevindingen verzamelde ik. De bugs werden direct opgepakt, de look&feel-zaken aansluitend. Echter: leek de witte rook aanstaande, dan kwam weer een nieuwe aanvulling om de hoek kijken. Opnieuw aanpassen, opnieuw testen, opnieuw alles checken!”
De site live! “Wat heb ik toch leuk werk
En dan, vrijdagmiddag 27 maart. Om 16.30 uur gaat de site live! “Alle betrokkenen achter de schermen zijn ontzettend blij. Vanaf mijn zolderkamer zwaai ik naar mijn collega’s in het westen, noorden en zuiden en we juichen samen. Binnen een uur zijn er al meer dan 600 aanvragen. En dat is nog maar het begin. Er komen er nog 119.400, zo verwachten we. Wij zijn blij dat we een bijdrage hebben kunnen leveren in deze coronatijd. Een tijd waarin het draait om iedereen. Nooit geweten dat er zoveel mensen in hetzelfde schuitje passen”, zo geeft Marjon haar gevoel weer, om vervolgens af te sluiten met: “Ik ga verder met mijn volgende logigram; wat heb ik toch leuk werk …”
Werk dat ertoe doet. Wil jij dat ook?Sluit je aan bij het netwerk van Yacht