Het is 2046. Ruben Speelman gaat met de hyperloop een weekendje naar Parijs. Een halfuur na vertrek stapt hij uit aan de voet van de Eiffeltoren. Anno 2019 klinkt dit voor velen wellicht nog als een sprookje. Maar Ruben – en met hem de andere studenten van de TU Delft die deel uitmaken van Delft Hyperloop – heeft er alle vertrouwen in dat deze vacuümtrein het transportmiddel van de toekomst is. Tijdens een tussenjaar van zijn studie civiele techniek werkt hij aan de ontwikkeling van de luchtdrukbuis en de capsule die daar straks doorheen gaat.
Of ik de hyperloop zie als het vervoermiddel van de toekomst? Ja, maar het zal wel even duren voordat het door iedereen wordt geaccepteerd
De student heeft net zijn bachelor afgerond. Voordat hij volgend collegejaar aan zijn master begint, wil hij praktijkervaring opdoen. “In theorie weet ik precies hoe alles moet, maar nu is het tijd om mijn kennis in de praktijk te brengen. Omdat het team van Delft Hyperloop uit studenten van verschillende opleidingen binnen de TU Delft bestaat, leer ik ook heel veel over andere vakgebieden, bijvoorbeeld elektrotechniek. Deelname aan dit project is een mooie aanvulling op mijn studie en goed voor mijn ontwikkeling. Ik heb veel contact met bedrijven en kan een kijkje in hun keukens nemen. Andersom leren bedrijven mij kennen en hebben ze straks een gezicht bij mijn naam. Ook praten we veel met professoren van de TU Delft. Zij hebben enorme wetenschappelijke kennis en willen ons graag helpen. We kunnen bij hen ook toetsen of wat wij bedacht hebben ook klopt.”
“Deelnemen aan Delft Hyperloop is een mooie aanvulling op mijn studie én goed voor mijn eigen ontwikkeling.”
Duurzaam alternatief
De infrastructuur. Dat is de grootste uitdaging binnen Rubens vakgebied, de civiele techniek. “De hyperloop bestaat naast een capsule, die de personen of goederen vervoert, uit een enorm netwerk van buizen. Om de capsule van a naar b te kunnen laten gaan, heb je heel veel buizen nodig. Buizen met een diameter van 3,5 meter die tegen alle weersomstandigheden bestand zijn en waarin geen vacuümlek ontstaat. Dat is kostbaar. Wij onderzoeken hoe we de bouw van de hyperloop betaalbaarder kunnen maken en kijken daarbij naar verschillende materiaalsoorten.” Duurzaamheid speelt een belangrijke rol. “Voor de buizen denken we nu aan staal. Dat is goed recyclebaar. De buizen plaatsen we op pilaren van beton – dat ook steeds meer wordt gerecycled. Om het hele systeem duurzamer te maken, leggen we zonnepanelen op de buizen.”
Testopstelling
De hyperloop wordt gezien als alternatief voor vluchten naar Europese bestemmingen. Maar betekent dit dat er straks een alternatieve ‘luchthaven’ komt voor dit transportmiddel? Ruben: “Er komen aparte hyperloopstations die veel gaan lijken op een treinstation. De grootste verschillen zijn de securitychecks, en de luchtsluizen om passagiers veilig in en uit te laten stappen.” Dat laatste is volgens de student nog wel een uitdaging. “Om vacuümverlies in de hyperloop te voorkomen, zijn er verschillende opties. Onze voorkeur gaat uit naar het maken van een sluis bij de stations, waarmee we de capsule dus uit het vacuüm halen. Deze optie zijn we nu aan het testen. Wat gebeurt er met de lucht in zo’n buis? En wat voor effect heeft een lek? Hierover is nog niet zoveel bekend en daarom proberen we met een testopstelling antwoord te krijgen op deze en andere vragen.”
Nieuwe manier van transport
Hoewel er nog heel wat hordes te nemen zijn voordat de hyperloop in gebruik wordt genomen, heeft Ruben er alle vertrouwen in dat dit voertuig in de toekomst vliegtuigen gaat vervangen. “Het systeem heeft veel potentie. Uiteindelijk zal het nog wel een jaar of twintig duren voordat het eerste netwerk is aangelegd.” Ook is er nog veel werk te verzetten om de hyperloop als vervoermiddel geaccepteerd te krijgen. “Het is een hele nieuwe manier van transport. Dan kunnen we het nog zo veilig maken, maar de reizigers moeten deze manier van transport ook gaan gebruiken. Bij de introductie van het eerste vliegtuig waren mensen in het begin ook terughoudend en nu weten we niet beter meer.”
Yacht is partner van Delft Hyperloop en ondersteunt young professionals bij het werken aan innovatieve en duurzame projecten.
In 30 minuten van Amsterdam naar Parijs
Ingenieur Elon Musk presenteerde in 2012 het concept voor een vacuümtrein, de hyperloop. Dit transportsysteem maakt gebruik van een luchtdrukbuis waarin een capsule wordt geplaatst die mensen en goederen vervoert. De maximumsnelheid ligt rond de 1.200 kilometer per uur. Sinds de presentatie vijf jaar geleden, werkt een gezamenlijk team van Musks bedrijven Tesla, SpaceX en The Boring Company aan de ontwikkeling van dit nieuwe vervoermiddel. In 2015 heeft SpaceX de Hyperloop Pod Competition in het leven geroepen. Studententeams en bedrijven bouwen hun eigen pod (capsule). Wie de hoogste snelheid haalt op een baan met een lengte van 1,2 kilometer wint. Delft Hyperloop is een team van veertig gemotiveerde studenten van de TU Delft die gedurende een jaar de haalbaarheid van het hyperloopsysteem onderzoeken en een pod bouwen voor de competitie.