Blog

Een ervaring van een nieuwe BIMer

Author Image

Jeroen Koning

BIM-er

28 juni 2019

Header image

Ken je dat gevoel? Het werk dat je doet vind je erg leuk, je werkt in een interessante omgeving met veel leuke klanten en leveranciers. Toch zegt iets in jou dat je toe bent aan iets nieuws. Ik ken dat gevoel en ik sta nu aan de start van een nieuwe uitdaging als BIMer en dit is mijn ervaring. Wil je weten hoe ik hier gekomen ben? Lees dan verder en dan neem ik je mee in mijn ervaring.

Hier kom ik vandaan

Ik ben nu bijna zeven jaar werkzaam bij mijn eerste werkgever in de logistieke sector en ooit begonnen als helpdeskmedewerker. Door de jaren heen ben ik doorgegroeid tot informatiebeheerder. Had je mij zeven jaar geleden gevraagd waar ik nu zou staan dan had ik waarschijnlijk iets heel anders gezegd. Een studie, een coaching traject, werkervaringen en andere ontwikkelingen hebben mij gebracht tot waar ik nu ben. En niet te vergeten alle collega’s die mij hebben ondersteund en die dit voor mij mede mogelijk hebben gemaakt. 

Informatiebeheerder in de logistieke sector

Als informatiebeheerder in de logistieke sector ondersteun ik mijn werkgever met het zo goed en efficiënt mogelijk inzamelen en recyclen van afval. Hiervoor worden veel systemen gebruikt en al deze systemen registreren een snel groeiende hoeveelheid aan data. Aan mij de taak om invulling te geven aan een uiteenlopende informatiebehoefte die niet alleen betrekking heeft op statistieken of business intelligence-gerelateerde onderwerpen, maar ook gaan over het anders of beter ondersteunen of vereenvoudigen van processen. 

Hiervoor beheer ik een datawarehouse omgeving in combinatie met Qlikview als rapportage tool. Het werken met data is een complexe aangelegenheid door de verschillende systemen, de grote hoeveelheid aan data en de veranderingen die steeds frequenter voorkomen. De technische kant van mijn functie als informatiebeheerder lijkt soms één grote puzzel. Er zijn stukjes die niet altijd passen of zijn zoals ik zou hopen of verwachten, maar juist dat aspect samen met het bedenken van creatieve waarde- toevoegende oplossingen maakt mijn werk uitdagend en leuk.

Het inzicht is niet het doel

Mijn collega is controller en we komen samen vaak tot de conclusie dat alles begint met inzicht. De afgelopen jaren heb ik geleerd dat dit inzicht op zichzelf niet altijd het doel is. Een prachtig inzicht heeft geen toegevoegde waarde als het vervolgens niet wordt gebruikt. Ik heb het hier over de medewerker en de mens in het verhaal. Een transformatie van een bedrijf door automatisering heeft altijd het doel om meer waarde toe te voegen of om mee te kunnen groeien in een vluchtige wereld. Degenen die de grootste transformatie doormaken zijn naar mijn mening vaak degenen die dagelijks werken met alle systemen die worden aangepast.

Ik ervaar dat er een grote uitdaging zit in de adoptie van een bepaalde verandering en dat het werk van een informatiebeheerder niet alleen draait om het realiseren van het nieuwe systeem of het nieuwe inzicht, maar ook steeds meer in het ondersteunen van de medewerker die mee moeten veranderen met deze transformatie. Dat betekent dat ik veel te maken heb met medewerkers die een verandering makkelijk omarmen maar ook medewerkers die daar hulp bij nodig hebben. De sociale vaardigheden en de overtuigingskracht van de informatiebeheerder van vandaag en van de toekomst zijn daarom denk ik steeds belangrijker en dat maakt voor mij het vak extra leuk en interessant. 

De nieuwe ervaring

Ik ben de mensenkant van mijn vak steeds meer gaan waarderen en mijn gevoel zei: “tijd voor een nieuwe uitdaging”. Alsof het zo had moeten zijn kreeg ik via LinkedIn een oproep van Yacht of ik geïnteresseerd was in een tweejarig business information management programma en de mogelijkheid om voor meerdere interessante werkgevers te werken. Met een open gedachte ben ik meerdere malen in gesprek gegaan en uiteindelijk heb ik de keuze gemaakt om de “vertrouwde bekende weg” in te ruilen voor deze nieuwe kans met veel verschillende manieren om mijzelf uit te dagen. Dat betekent dat ik mijn kennis en vaardigheden per 1 september 2019 mag gaan inzetten voor een nieuwe opdrachtgever die zich dagelijks inzet voor het redden van mensenlevens en ik mag dat doel gaan ondersteunen. Met veel energie kijk ik uit naar deze nieuwe uitdaging. Tot die tijd werk ik aan de overdracht, het afronden van lopende projecten en het inwerken van mijn vervanger.

Gerelateerde artikelen & blogs

Gerelateerde evenementen