Yacht Engineering

73% van de marketing- en communicatieprofessionals staat open voor een nieuwe baan

Arbeidsmarkt is volop in beweging

DIEMEN, 22 mei 2015 - De arbeidsmarkt voor marketing- en communicatieprofessionals is volop in beweging. Enerzijds kijken steeds meer professionals er naar uit om op korte termijn van baan te wisselen, anderzijds neemt ook het aantal vacatures binnen het vakgebied in rap tempo toe.

Maar liefst 73% van de marketing- en communicatieprofessionals staat ervoor open op korte termijn te switchen van baan. Van deze groep is 11% actief op zoek. Zij zijn zich doelgericht aan het oriënteren, houden de arbeidsmarkt in de gaten en staan open voor een aanbod. Van dezelfde groep is 62% latent zoekend. Zij willen zich laten verleiden door een carrièrekans, die een duidelijke vooruitgang met zich meebrengt.
De top 5 van redenen van marketing- en communicatieprofessionals om van baan te veranderen:

  1. het geboden salaris;
  2. de functie inhoud;
  3. de werksfeer;
  4. de mate van uitdaging die de nieuwe werkgever biedt;
  5. de mogelijkheid tot flexibel werken.

Regio

Goed nieuws voor deze (latent) zoekende professionals: het aanbod van nieuwe vacatures binnen het vakgebied stijgt in rap tempo. In de regio Amsterdam constateerde Yacht in het eerste kwartaal van dit jaar al een forse groei in het aantal marketing- en communicatievacatures: 19% groei ten opzichte van dezelfde periode in het vorige jaar. Dit is gelijk aan ruim 2300 vacatures. Ook de regio’s Eindhoven (20%), Groningen (20%) en Maastricht (22%) tonen een sterke stijging in het aantal vacatures. Een iets minder spectaculaire toename is te zien in de regio's Utrecht en Rotterdam, met respectievelijk 9% en 4% meer marketing- en communicatievacatures in het afgelopen kwartaal. 

Explosieve groei naar Product Marketeers

Met name de marketingdiscipline zorgt voor de groei in vacatures. In het eerste kwartaal van dit jaar stijgt de vraag naar Product Marketeers explosief. Ook de functie van Product Manager zit in de lift. In het eerste kwartaal zijn er al circa 1000 vacatures, een stijging van 23%.

Marketingfuncties die sterk groeien, ten opzichte van het eerste kwartaal vorig jaar:

  • Product Marketeer 383%
  • Salespromotor 318%
  • Product Manager 23%

“Daarnaast zien we ook duidelijke veranderingen in de functieomschrijving van Marketeers; zij worden steeds vaker verantwoordelijk voor online en e-commerce resultaten,” aldus Ansco Dokkum, Directeur YACHT Finance, HRM en Marketing & Communications.

Over Yacht

Yacht is dé verbindende kracht tussen professionals en organisaties die het verschil willen maken. Dit doen wij vanuit onze overtuiging dat werk dat ertoe doet mensen gelukkig maakt. Ons doel is optimaal resultaat: professionals uitdagend werk bieden waarmee zij de organisaties van onze opdrachtgevers blijvend verbeteren. Yacht is, vanuit acht kantoren door heel Nederland, actief in acht vakgebieden: IT, Finance, Engineering, Legal, HRM, Marketing & Communications, Supply Chain Management & Procurement en Sociaal Domein.

Yacht monitort continu de arbeidsmarkt voor professionals. Hierbij maakt Yacht gebruik van Jobfeed om inzicht te geven in de ontwikkelingen rondom online vacatures. Daarnaast maakt Yacht gebruik van de Beroepen en Arbeidsmarkt Survey. Dit is een continu online onderzoek onder de Nederlandse beroepsbevolking van 15 jaar t/m 65 jaar. Het onderzoek wordt uitgevoerd in opdracht van Randstad, Tempo-Team en Yacht. Doel van het onderzoek is om inzicht te krijgen in het gedrag van de beroepsbevolking als het gaat om de verschillende aspecten van werk. Jaarlijks nemen ongeveer 10.000 mensen deel aan het onderzoek.

Infographic