49% Nederlanders vindt het lastig zichzelf te ‘verkopen’

Joost Heeroma | Overig

DIEMEN, 19 juli 2016 - Zakelijk netwerken is belangrijk, maar moeilijk. 49% van de hoger opgeleiden vindt het lastig zichzelf te ‘verkopen’. Misschien is dat ook wel de reden waarom Nederlanders nogal passieve netwerkers zijn. Het merendeel komt pas in actie wanneer ze werk of een opdracht nodig hebben. Opvallend in deze digitale tijd is dat 68% van de respondenten meer waarde aan fysieke ontmoetingen hecht dan aan online. Geen persoonlijke ontmoeting? Dan ook geen digitale uitnodiging voor iemands netwerk. Dit blijkt uit onderzoek van marktonderzoeksbureau Raphaels in opdracht van Yacht onder 644 professionals.

NETWERKONDERZOEK: 68% ONTMOET MENSEN LIEVER PERSOONLIJK DAN ONLINE

Netwerken wordt belangrijk gevonden. Immers voor acht op de tien mensen leverde het netwerk in het verleden eens een baan of opdracht op. Toch is het niet ieders hobby. Ondervraagden doen het omdat ze vinden dat netwerken hoort bij werk en professionele ontwikkeling. De voornaamste reden om te netwerken, is het onderhouden van relaties en persoonlijke groei. Een netwerk moet verder vooral kennis, inspiratie en connecties opleveren.

Ton Hopmans, Algemeen Directeur Yacht: “We merken dat hoger opgeleiden vaak voor uitdagingen komen te staan bij ‘netwerken’. Zo hebben professionals moeite zichzelf te profileren en vinden ze moeilijk raakvlakken met gesprekspartners. Dat terwijl netwerken toch zeer waardevol blijkt, mensen houden hier immers banen en opdrachten aan over. Met name startende professionals kunnen wel wat hulp gebruiken. Vandaar dat we in augustus een campagne starten om juist hen wegwijs te maken.”

KIESKEURIG

Professionals zijn selectief in het toelaten van mensen in hun netwerk (73%). Het gaat bij netwerken niet om de grote aantallen (slechts 37% wil zo veel mogelijk mensen in netwerk). Zeven op de tien professionals vindt het moeilijk om op te vallen door de vele netwerkvormen.

NO-GO’S NETWERKEN

Netwerken brengt ook ergernissen met zich mee. Wat je volgens ondervraagden absoluut niet moet doen bij netwerken:

1. Te opdringerig gedrag, ‘stalken’ 76%.
  2. Niet vertrouwelijk/netjes met contacten van anderen omgaan 50%.
  3. Jezelf beter voordoen 49%.
  4. Te veel drinken op netwerkevenementen 43%.
  5. Alleen maar vragen en nooit iets terug doen 37%.

PERSOONLIJKE ONTMOETING RELEVANTER DAN ONLINE

Online netwerken worden veel gebruikt en bieden in de ogen van professionals veel voordelen (laagdrempelig, sneller, grotere netwerken, contacten van anderen toegankelijker). Toch vindt de meerderheid face-to-face ontmoetingen relevanter. Het is persoonlijker en je kunt iemand beter beoordelen.

Meest gebruikte netwerken:

1. Linkedin 81%
  2. Facebook 50%
  3. Opleiding/cursus/workshop/training 48%
  4. Bedrijfsborrel/collega’s 43%
  5. Netwerkbijeenkomst 32%

OVER NETWERKEN EN PROFESSIONALS

Professionals verstaan onder ‘netwerk’ hun verzameling contacten en connecties. Deze verzameling bestaat uit een mix van privé en zakelijke contacten. Bij 58% van de respondenten bestaat het netwerk uit privécontacten, namelijk familie en vrienden, in 53% van de gevallen (oud)collega’s en bij 45% uit mensen en bedrijven uit het vakgebied.

> Lees meer onderzoeksresulaten hier