Datagedreven werken staat voor veel organisaties hoog op het verlanglijstje. Hiermee voorspel jij exact hoeveel voorraad je moet inkopen of weet je precies wie je klanten zijn en waar zij behoefte aan hebben. Dion Bongaerts - Universitair hoofddocent Finance aan de Rotterdam School of Management van de Erasmus Universiteit - onderzoekt hoe data en moderne technologie de wereld van Finance verandert. In deze podcast neemt hij ons mee in de impact die deze technologieën op Finance hebben en vertelt hij wat het geheim is om meer datagedreven te werken.
Luister hier de podcast Futurizing Finance met Dion Bongaerts
Technologie en data
De moderne technologie verandert de manier waarop organisaties en de samenleving met data omgaan in allerlei economische en bedrijfsprocessen. Dit kan gaan om de manier waarop we data opslaan, zoals bijvoorbeeld het gebruik van blockchain, of de manier waarop we informatie uit data halen, zoals het gebruik van algoritmes en AI.
De kracht van blockchain
Blockchain is een van de technologische voorbeelden die binnen Finance grote innovatieve waarden brengt. “Cryptocurrency is de beste usecase die we momenteel van blockchain hebben. Met blockchain is het mogelijk om een transacties te doen zonder tussenkomst van banken of overheden. Het enige wat je hiervoor nodig hebt is het vertrouwen in de technologie en de programmatuur die hieraan ten grondslag ligt. En deze is transparant voor iedereen. Iedereen kan hem inspecteren en verifiëren”, vertelt Dion enthousiast. “Ik vind het fantastisch dat dit mogelijk is.”
Voor financials betekent deze technologie dat je op een andere manier naar je financiële administratie kan kijken. “Blockchain is een bepaalde manier van data bijhouden. Dat betekent niet dat je geen administratie meer hoeft bij te houden, maar wel dat de technologie die je hiervoor gebruikt anders wordt”, zegt hij. “Met een blockchain zie je makkelijk of er ergens gerommeld is met de data. Dat zorgt ervoor dat je de auditability of betrouwbaarheid van je data aanzienlijk verbetert.”
Hoe je data inzet is erg afhankelijk van business die je hebt.
Jouw datagedreven ambities vergroten
Organisaties die meer datagedreven willen werken, doen er verstandig aan om eerst hun eigen processen en marktactiviteiten in kaart te brengen, legt Dion uit. “Hoe creëer ik waarde voor mijn klant? Hoe zorg ik dat ik een deel van die waarde in handen krijgen? En hoe zit mijn kostenstructuur in elkaar?” Weet je dit, dan kijk je vervolgens waar de grootste pijnpunten zitten en zoom je hier verder op in.
“Heb je bijvoorbeeld een generiek product, terwijl je klanten heel divers zijn? Dan heeft het zin om met data profielen te bouwen van je klanten, en ze zo uiteindelijk individueel beter kan bedienen. Je pijnpunt kan bijvoorbeeld ook in je kostenstructuur zitten, omdat je te veel voorraad aanhoudt. Ga je daarop inzoomen dan kun je zorgen dat je de vraag beter voorspelt. Zo heb je minder voorraad nodig, minder producten die kunnen bederven en minder werkkapitaal om je voorraad te financieren. Dat kan tot een zeer aanzienlijke kostenbesparingen leiden.”
Toekomstbestendige oplossingen creëren
Hoe vergroot je nu de toekomstbestendigheid van jouw bedrijf door het slimme gebruik van data en technologie? “Je moet je voor kunnen stellen hoe jouw business er anders of beter uit kan zien”, zegt Dion. Met dit voorstellingsvermogen zorg je dat jouw organisatie toekomstbestendig blijft. “Een mooi gedachtenexperiment hiervoor is om na te denken over hoe je business eruitziet als er geen enkele beperking is. Juist zo kom je erachter waar de beperkingen zitten en hoe je techniek inzet om die beperkingen te minimaliseren.”
Een essentieel moreel kompas
Met moderne technologie kunnen organisaties er dus op een hele andere manier uit zien, terwijl het nog steeds dezelfde businesses zijn. Toch benadrukt Dion dat een moreel kompas cruciaal is om alle technologie goed te gebruiken. “Technologie is neutraal. En dat betekent dat je het voor goede of minder goede dingen kunt gebruiken. Je kunt het gebruiken om meer klant te creëren, waar je als compensatie best winst voor mag maken. Maar je kunt het ook gebruiken om met marketing je klanten op hun moment van zwakte dingen aan te smeren die ongezond zijn of die ze eigenlijk niet nodig hebben. Het is uiteindelijk een ethische afweging die je voor jezelf moet maken.”
Mensen beslissen hoe techniek gebruikt wordt. Daar liggen morele principes aan ten grondslag.
Verder luisteren
Wil je meer weten over FinTech, de potentie én beperkingen van blockchain of extra advies om jezelf toekomstbestendig te maken in deze wereld voor verandering? Luister dan de podcast. Hierin gaat Dion dieper in op zijn inzichten en deelt hij essentieel advies voor elke futureproof financial. Veel luisterplezier!