In mijn studententijd had ik een ideale baan voor ogen: ik word informatiemanager bij een grote organisatie! Na het afstuderen kwam het besef dat je dit niet zomaar wordt. Toen kwam een oud-studiegenoot, welke ook werkzaam is bij YACHT, met het idee om bij Yacht te gaan kijken naar de mogelijkheden. Dit bleek voor mij de juiste zet naar een mooi begin!
Onverwachte Good habits
De eerste dag bij Yacht was meteen positief. Ik mocht, na een goed gesprek met de opdrachtgever, gelijk aan de slag. Ik kwam bij een organisatie terecht met werknemers van de leeftijd van mijn ouders. Je kunt op voorhand veronderstellen dat dit niet volledig matchte met mijn wensen. In tegenstelling tot mijn wens heb ik me zeer snel aangepast aan de werkomgeving en heb ik onverwacht een fijne tijd gehad. Ik heb namelijk zo ontzettend veel geleerd én gelachen. Wat wil je nog meer?
Business Information Management Programma
Het Business Information Management Programma was voor mij de doorslaggevende factor om bij Yacht te starten. Mede doordat ik net van de schoolbanken afkwam is dit programma een ideale stap geweest om mijzelf verder te ontwikkelen. In het begin van dit traject was ik zenuwachtig en nerveus dat ik vanuit mijn achtergrond weinig kon inbrengen in zo’n programma. Maar niks hiervan was waar! Tijdens de eerste discussie werd ik gelijk betrokken en kon ik mijn mening en inzicht delen.
Maandelijkse bijeenkomst
Wat ik persoonlijk fijn vind aan het BIM programma is dat je na een maand van ervaringen opdoen bij je opdrachtgever, je deze daarna kunt delen met je BIM-groep. Je krijgt altijd verhalen mee waardoor ik me goed kan inleven in de praktijk. De een krijgt weerstand bij een migratieproject en de andere loopt tegen workflows aan die niet effectief wordt bevonden. Momenteel zit ik in het tweede jaar van het BIM program en het is erg mooi om te zien hoe mijn mede BIM'ers en ik ons hebben ontwikkeld in het vakgebied en inkijk hebben gekregen in praktijksituaties. Daarnaast worden je ook soft-skills bijgebracht. Zo heb ik bijvoorbeeld mede door mijn coachvaardigheden mijn opdrachtgever overgehaald tot verandering van het servicelevel agreement. Voorheen zou ik het moeilijk vinden om zo’n doel te behalen.
Community verbreden?
Vroeger had ik weinig behoefte om via de community collega’s te volgen en hun bijdragen te lezen. Tot het moment dat ik bij een opdrachtgever zat en ik bepaalde expertise miste. Mijn HR-Consultant stelde voor dat ik mijn vraag op de IT community moest plaatsen. Ik was blij verrast want ik kreeg in 'no-time' reacties van het gehele BIM netwerk. Ik kon me niet voorstellen hoe snel ik werd geholpen en de behulpzaamheid zo aanwezig was! Sindsdien probeer ik regelmatig de community bij te houden en relevante vragen te beantwoorden. Dit laat weer zien dat je samen meer bereikt dan alleen.