Yacht - IT

Veel meer tijdelijke opdrachten dan vaste communicatiefuncties

Veel communicatievacatures van tijdelijke aard

DIEMEN, 14 april 2016 - De groei in vacatures in marketing, communicatie en sales zet door. In het eerste kwartaal was de groei 12% ten opzichte van het eerste kwartaal in 2015. Bedrijven zijn nog wel voorzichtig: tijdelijke en interim functies groeien het snelst, blijkt uit arbeidsmarktonderzoek van Yacht.

68% van alle vacatures is gericht op marketing & sales professionals. Communicatieprofessionals worden steeds vaker gevraagd voor tijdelijke opdrachten en interim-klussen. Er zijn ruim vijfmaal zo veel tijdelijke communicatiefuncties als vaste functies beschikbaar. 30% van alle tijdelijke opdrachten marketing, communicatie en sales zijn communicatieklussen.

Projectmatig werken

Volgens Ansco Dokkum, Directeur YACHT Finance, HRM en Marketing & Communications, is dit ook niet zo gek. ‘De aantrekkende economie zorgt voor meer vacatures. De personeelsbehoefte wordt in eerste instantie ingevuld met tijdelijke krachten of zzp’ers. Ook wordt er steeds vaker projectmatig gewerkt. Hierdoor worden met name communicatiefuncties vaak tijdelijk ingevuld. Sales heeft een meer directe invloed op het bedrijfsresultaat. Tevens vereist sales het opbouwen van een klantrelatie, waardoor men voor salesfuncties eerder kiest voor vast personeel.’

Tijdelijke invulling vraagt om andere vaardigheden

Een werkgever stelt aan een tijdelijke werknemer andere eisen dan aan iemand die ze in vaste dienst nemen. Krijna Kuijt is professional Marketing & Communicatie en werkzaam via Yacht: ‘Opdrachtgevers verwachten een hoog aanpassingsvermogen en zelfredzaamheid als je bij hen start. In feite moet je vanaf dag één leveren. Daarnaast wordt er van je verwacht dat je vakkennis bovengemiddeld is, oftewel dat je voorop loopt op de kennis die op dat moment binnen de organisatie beschikbaar is.’

Over Yacht

Yacht is dé verbindende kracht tussen professionals en organisaties die het verschil willen maken. Dit doen wij vanuit onze overtuiging dat werk dat ertoe doet mensen gelukkig maakt. Ons doel is optimaal resultaat: professionals uitdagend werk bieden waarmee zij de organisaties van onze opdrachtgevers blijvend verbeteren. Yacht is, vanuit acht kantoren door heel Nederland, actief in acht vakgebieden: IT, Finance, Engineering, Legal, HRM, Marketing & Communications, Supply Chain Management & Procurement en Sociaal Domein.

Yacht monitort continu de arbeidsmarkt voor professionals. Vanaf 2016 rapporteert Yacht vacaturetrends op basis van Jobdigger vacaturedata. Met de overgang is ook de gehanteerde afbakening van de vakgebieden gewijzigd. Jobdigger verzamelt vacatures van het gehele Nederlandse web, inclusief jobboards, sociale media en corporate websites. Dagelijks worden honderdduizenden bronnen bezocht. Gevonden vacatures worden geanalyseerd, ontdubbeld en geclassificeerd in beroepsklassen. Ook worden vacatures verrijkt met bedrijfs- en contactgegevens. Bezoek www.jobdigger.nl voor meer informatie.

Daarnaast maakt Yacht gebruik van de Beroepen en Arbeidsmarkt Survey. Dit is een continu online onderzoek onder de Nederlandse beroepsbevolking van 15 jaar t/m 65 jaar. Het onderzoek wordt uitgevoerd in opdracht van Randstad, Tempo-Team en Yacht. Doel van het onderzoek is om inzicht te krijgen in het gedrag van de beroepsbevolking als het gaat om de verschillende aspecten van werk. Jaarlijks nemen ongeveer 10.000 mensen deel aan het onderzoek.

Infographic