Yacht - IT

Toename investering bedrijven in Marketing & Sales

Forse groei vacatures

DIEMEN, 19 oktober 2015 - Het aantal vacatures binnen het vakgebied Marketing & Communicatie steeg met ruim 31% in het derde kwartaal ten opzichte van hetzelfde kwartaal vorig jaar. Bedrijven zetten daarbij met name in op Marketing en Sales: de vraag naar E-commerce-, (online) Marketing- en Salesprofessionals is sterk gegroeid. Dit blijkt uit de arbeidsmarktanalyse van Yacht.

Janine Bos, directeur Marketing & Communicatie Randstad Groep Nederland: “Toenemende investeringen in Marketing en Sales zijn doorgaans een graadmeter voor de groei van organisaties. Het zegt iets over het terugkerend vertrouwen, er gaat durf en ambitie vanuit. Uiteindelijk fungeert dat als katalysator voor de gehele organisatie.” 

Vraag naar specialisten soms meer dan verdubbeld

Opvallendste ‘stijgers’ zijn vacatures voor Product marketeer, SEO (search engine optimization) marketeer en Internet marketing professional. De vraag naar deze functies is meer dan verdubbeld. Al eerder signaleerde Yacht duidelijke veranderingen in de functieomschrijving van marketeers: zij worden steeds vaker verantwoordelijk voor online en e-commerce resultaten. Toch blijft ook de vraag naar dedicated online marketingfuncties onverminderd stijgen:

  • SEA (search engine advertising) consultant, 83%  
  • SEO consultant, 66%
  • E-commerce marketing manager, 59%

Daarnaast ziet Yacht dat er steeds meer vraag is naar profielen op het snijvlak tussen ICT en marketing, zoals CRM data experts en E-commerce platform specialisten.

Beroepsvereniging en exameninstituut NIMA bevestigt de bevindingen van Yacht. Daarnaast ziet zij de vraag naar bijvoorbeeld Product Marketeers en Business Developers stijgen. “Dat het aantal marketing-, communicatie- en sales vacatures stijgt is een goede ontwikkeling. Dat betekent dat bedrijven weer groeien en als gevolg daarvan durven te investeren in gekwalificeerde professionals. Een ontwikkeling die wij alleen maar kunnen toejuichen”, aldus Martin Huisman RM, voorzitter en directeur van NIMA.

Vraag naar traditionele functies grootst

In absolute aantallen genereren de traditionele marketing- en communicatiefuncties nog steeds de meeste vacatures: Product manager, Communicatiedeskundige en Online marketeer vormen de top-3. De vraag naar leidinggevenden binnen het vakgebied marketing en communicatie steeg minder hard. 

Over Yacht

Yacht is dé verbindende kracht tussen professionals en organisaties die het verschil willen maken. Dit doen wij vanuit onze overtuiging dat werk dat ertoe doet mensen gelukkig maakt. Ons doel is optimaal resultaat: professionals uitdagend werk bieden waarmee zij de organisaties van onze opdrachtgevers blijvend verbeteren. Yacht is, vanuit acht kantoren door heel Nederland, actief in acht vakgebieden: IT, Finance, Engineering, Legal, HRM, Marketing & Communications, Supply Chain Management & Procurement en Sociaal Domein.

Yacht monitort continu de arbeidsmarkt voor professionals. Hierbij maakt Yacht gebruik van Jobfeed om inzicht te geven in de ontwikkelingen rondom online vacatures. Daarnaast maakt Yacht gebruik van de Beroepen en Arbeidsmarkt Survey. Dit is een continu online onderzoek onder de Nederlandse beroepsbevolking van 15 jaar t/m 65 jaar. Het onderzoek wordt uitgevoerd in opdracht van Randstad, Tempo-Team en Yacht. Doel van het onderzoek is om inzicht te krijgen in het gedrag van de beroepsbevolking als het gaat om de verschillende aspecten van werk. Jaarlijks nemen ongeveer 10.000 mensen deel aan het onderzoek.

Over NIMA

NIMA is de beroepsvereniging en het exameninstituut op het gebied van Marketing, Communicatie en Sales. We ondersteunen commercieel professionals gedurende hun carrière met kennis, contactmomenten en inspiratie. We geven middels examens en certificering duiding aan kennisniveaus en werkervaring. Ons doel is om iedere professional via verschillende leervormen en op ieder gewenst niveau zijn/haar persoonlijke groei en ontwikkeling in het vak mogelijk te maken. www.nima.nl

Infographic