43% baanswitchers hoogopgeleiden vindt baan oninteressant

Gebrek aan groeimogelijkheden en waardering andere afknappers

DIEMEN, 11 mei 2015 - Hoogopgeleiden die switchen van werkgever geven aan dat een oninteressante baan (43%), gebrek aan groeimogelijkheden (43%) en weinig waardering (29%) het meest hebben bijgedragen aan hun vertrek. Laagopgeleiden noemen, naast deze factoren, vooral een te laag salaris, geen ruimte om werk- en privétijd flexibel in te richten en een tekort aan ontwikkelmogelijkheden als redenen om te veranderen van werk. 

Werkgevers die op zoek zijn naar hoogopgeleide professionals doen er goed aan vooral te laten zien dat het bij hen goed verdienen is (64%), dat de werksfeer goed is (52%) en dat het qua inhoud van het werk (50%) helemaal snor zit. Dit blijkt uit een continu online onderzoek van Yacht naar de beweegredenen van hoogopgeleiden, aangevuld met onderzoeksresultaten van de Randstad Award 2015 door onderzoeksbureau ICMA.

Veel latent werkzoekenden onder hoogopgeleiden

Niet iedereen die onvrede kent in zijn huidige baan, is actief op zoek naar een volgende baan. Uit de analyse blijkt dat 1/3 van de hoogopgeleiden (28%) niet op zoek is. Toch is 59% latent op zoek naar een nieuwe baan. 

Non-profit organisaties geliefd bij hoogopgeleiden

Populaire branches om een vervolgstap naar te maken zijn: onderwijs en wetenschap (29%), gezondheidszorg (27%), maatschappelijke dienstverlening (25%) en overheid (23%). Non-profit organisaties zijn daarmee erg populair. Opvallend is dat een branche waar momenteel veel werk in is: IT, niet per definitie populair is bij hoogopgeleiden. IT staat net binnen de top 10 van de gewenste branches (15%). 

Fulltime en werk dat ertoe doet

Fulltime werk is, ondanks dat er jaarlijks meer parttime banen beschikbaar komen, nog steeds erg populair. Bijna de helft (48%) van de hoogopgeleiden geeft aan voorkeur te geven aan een fulltime dienstverband. Ton Hopmans, algemeen directeur van Yacht over de uitkomsten: “Om talentvolle professionals aan te trekken, is het dus vooral zaak om te laten zien dat de functies binnen jouw organisatie interessant zijn voor hoogopgeleiden. En dat je als professional echt inhoudelijk wordt uitgedaagd. Salaris blijft belangrijk, maar niet onderscheidend. De uitkomsten van deze onderzoeken passen bij de overtuiging van Yacht dat werk dat er toe doet gelukkig maakt.”

Over Yacht

Yacht is dé verbindende kracht tussen professionals en organisaties die het verschil willen maken. Dit doen wij vanuit onze overtuiging dat werk dat ertoe doet mensen gelukkig maakt. Ons doel is optimaal resultaat: professionals uitdagend werk bieden waarmee zij de organisaties van onze opdrachtgevers blijvend verbeteren. Yacht is, vanuit acht kantoren door heel Nederland, actief in acht vakgebieden: IT, Finance, Engineering, Legal, HRM, Marketing & Communications, Supply Chain Management & Procurement en Sociaal Domein.

Yacht monitort continu de arbeidsmarkt voor professionals. Hierbij maakt Yacht gebruik van Jobfeed om inzicht te geven in de ontwikkelingen rondom online vacatures. Daarnaast maakt Yacht gebruik van de Beroepen en Arbeidsmarkt Survey. Dit is een continu online onderzoek onder de Nederlandse beroepsbevolking van 15 jaar t/m 65 jaar. Het onderzoek wordt uitgevoerd in opdracht van Randstad, Tempo–Team en Yacht. Doel van het onderzoek is om inzicht te krijgen in het gedrag van de beroepsbevolking als het gaat om de verschillende aspecten van werk. Jaarlijks nemen ongeveer 10.000 mensen deel aan het onderzoek.