Artikel

Wat de financial van de toekomst typeert? Nieuwsgierigheid!

04 september 2019

Header image

De wereld verandert razendsnel. Al helemaal in Finance, waar digitalisering, automatisering en robotisering tegenwoordig de dienst uitmaken. Een maandafsluiting bijvoorbeeld was nog nooit zo snel klaar. Ideaal, want zo ontstaat meer ruimte voor analyse en advies richting de business. Ons werk wordt er alleen maar nuttiger en interessanter door. Maar om als financial ook in de toekomst betekenisvol te blijven moeten we wél in beweging komen. Zelf verantwoordelijkheid nemen en (blijven) investeren in onze eigen ontwikkeling.

Traditionele mindset belemmert innovatie

Bij corporates als ASML, Philips, DSM of ING neemt de robot al letterlijk de hand over van de mens. Bijvoorbeeld bij het invoeren en koppelen van data of het checken van facturen. Analyses verlopen geautomatiseerd via process mining. Een groot verschil met het mkb, waar de dagelijkse praktijk er nog heel anders uitziet. Volgens Erwin Koenderman, operationeel directeur Yacht Finance, komt dat niet alleen door een gebrek aan tijd en middelen. “Veel bedrijven en financials lijden onder wat ik maar even ‘oud gedrag’ noem. Ze denken dat de storm vanzelf gaat liggen en ze het nog wel even kunnen uitzingen. Natuurlijk, in je bubbel blijven zitten is veilig. Maar het staat vooruitgang in de weg en beperkt de innovatiekracht van je organisatie. En één ding is zeker: de ontwikkelingen waaien niet over. Afwachten is dus echt geen optie.” 

Datagedreven organisaties

De opmars van datagedrevenheid is misschien wel het meest typerend voor de transitie in ons vakgebied. Door interne en externe data te combineren, kunnen organisaties besluiten beter onderbouwen en verder vooruitblikken. “Kijk naar de NS, waar sensoren op treinen inzicht geven in de onderhoudsstatus van onderdelen. Met als gevolg dat arbeidskosten en investeringen beter te plannen zijn”, aldus Koenderman. “Als financial voeg je daar met de juiste competenties waarde aan toe. Door de goede vragen te stellen om de gewenste informatie boven tafel te krijgen. En te toetsen of en hoe je die kunt gebruiken om besluitvorming te beïnvloeden. Daarvoor red je het niet met alleen kennis. Je hebt een open blik nodig, maar ook lef en ondernemerschap.”

Meesturen in je organisatie 

Financials hebben volgens Koenderman nog vaak hun handen vol aan het op orde krijgen en houden van de basis van de business. Maar waar tijd en ruimte ontstaat, kunnen ze meer om zich heen kijken. Informatie analyseren en interpreteren en levelen met de business. “Zo kunnen ze zich ontwikkelen tot co-drivers. Die brengen meer dan alleen kennis van bedrijfsprocessen en gaan echt als businesspartner fungeren”, licht Koenderman toe. “De ene rol sluit de andere overigens niet uit. Integendeel. Want voor de transitie in Finance hebben accounting en business control elkaar gewoon nodig.”

Focus op softskills

Een transitie vraagt nogal wat. En dat gaat verder dan de aanschaf van een nieuwe tool. “We moeten als futureproof financials zelf ook mee veranderen. En bereid zijn in onszelf te investeren en te werken aan onze competenties voor de langere termijn.” Ook Koenderman maakt zich er sterk voor: “Bij Yacht steken we hier al jaren veel energie in. We zijn ervan overtuigd dat je met de juiste competenties en inzichten je impact als financial aanzienlijk vergroot.” Hij wijst op het Future Finance Change Program (FFCP), waarmee Yacht professionals hierin triggert. “Het FFCP is een intensief programma waarin we financials een jaar lang uitdagen, prikkelen en begeleiden in de ontwikkeling van belangrijke softskills. Je kunt dan denken aan thema’s als zelfkennis, stakeholdermanagement en inzicht in communicatiestijlen. Want je kunt vakinhoudelijk nog zo goed zijn; je moet je adviezen wel over de bühne weten te brengen om effect te sorteren.” 

Nieuwsgierigheid als kracht

Het FFCP helpt financials om voorop te lopen. Koenderman is er razend enthousiast over. Maar natuurlijk zijn er meer wegen die naar Rome leiden. “Het gaat erom dat je om je heen kijkt, meebeweegt en uit je comfortzone stapt”, legt hij uit. “Is er nieuwe tooling? Wacht dan niet tot je opdrachtgever ervan hoort, maar verdiep je er zelf in en ga ermee aan de slag. Nieuwsgierig zijn is misschien nog wel het belangrijkste. Omarm nieuwe technologieën en werkwijzen en laat systemen vóór je werken.” Dat dit niet makkelijk is, beseft hij als geen ander. “Maar één ding is zeker: je staat er niet alleen voor en hoeft het wiel niet zelf uit te vinden. Velen gingen je voor. Zoek collega-financials op en wissel ervaringen uit. Fout gemaakt? Geen zorgen; het geeft je nieuwe inzichten. En je zult zien dat je met jouw nieuwe kwaliteiten en vaardigheden opschuift in de keten. Wat het oplevert? Interessante projecten en goede toekomstperspectieven. En bovenal heel veel plezier en inspiratie.” 

Meer weten over Future of Finance?

Download de whitepaper
 

Gerelateerde artikelen & blogs

Gerelateerde evenementen

Futurizing Finance community Banner

Futurizing Finance community

Op de hoogte blijven van de nieuwste trends? Interessante masterclasses volgen? En met Finance experts discussiëren?

Sluit je aan bij onze community