Blog

7 tips voor werkzoekenden

Author Image

Erik van Cittert

Recruitment Consultant

12 mei 2020

Header image

Het veelbesproken coronavirus houdt heel Nederland, en dus ook de arbeidsmarkt, in zijn ban. Voor zowel werkzoekenden als voor werkgevers is dit dan ook een onzekere tijd aangezien niemand weet hoelang het nog gaat duren voordat de arbeidsmarkt weer op gang komt. Ondanks deze onzekerheid kun je als werkzoekende professional juist nu jouw tijd gebruiken om je op dat moment voor te bereiden. Graag deel ik enkele tips en trucs vanaf mijn zijde die je kan gebruiken in jouw voorbereiding en huidige zoektocht.

Tip 1: Waar ben ik nu echt naar op zoek?

Hoewel het een makkelijke vraag is om te stellen, blijkt het beantwoorden toch een stuk lastiger te zijn. Het antwoord op de vraag “waar ben ik nu echt naar op zoek?” bestaat namelijk uit meerdere sub vragen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan: 

  • “Wat mis ik in mijn huidige rol?”
  • “Wat frustreert mij in mijn huidige rol?”
  • “In welke omgeving kom ik het beste tot mijn recht?” 
  • “Waar krijg ik energie van?”

Door het beantwoorden van alle subvragen ontstaat er langzaamaan een beeld van de voorwaarden waar een uitdaging voor jou aan moet voldoen. 

Tip 2: Eigen waarden en normen

Naast het verkrijgen van inzichten over jouw interesses is het tevens van belang om op onderzoek uit te gaan naar jouw eigen waarden en normen.  Normen en waarden worden omschreven als “de omgangsvormen en principes volgens welke men publiekelijk en in sociaal verband handelt”. Vragen die je je hierbij kan stellen zijn onder andere: 

  • “Werk ik liever voor een commercieel doel of een maatschappelijk doel?”
  • “Hoe wil ik behandeld worden door anderen?”
  • “Werk ik liever voor een kleine of grote organisatie?”
  • “Wat zoek ik voor collega’s?”

Met deze nieuwe inzichten kun je vervolgens kijken naar potentiële opdrachtgevers die een cultuur hebben die aansluit op jouw waarden en normen.  

Tip 3: Top 5 werkgevers 

Door de inzichten die je bij de punten 1 & 2 hebt verkregen kun je met een nieuwe blik kijken naar potentiële werkgevers. Welke opdrachtgevers voldoen volgens jou aan de punten die er voor jou toe doen? Maak voor jezelf een top 5 aan werkgevers waar je graag aan de slag zou willen en houd hun vacatures goed in de gaten. Mocht hier niets passends tussen zitten, dan kun je er altijd voor kiezen om een open sollicitatie te sturen. 

Natuurlijk kun je ook kijken naar de werknemers die momenteel al voor deze organisaties werken. Waar komen zij vandaan en wat vertellen zij over de organisaties? Veel organisaties hebben daarnaast op hun website een stuk waarbij zij werknemers aan het woord laten om zichzelf te presenteren. Vergeet hierbij ook niet om te kijken naar de mensen die zich in jouw directe netwerk bevinden. Wellicht ken je al iemand die bij een jou als top 5 aangestipte werkgever werkzaam is geweest of momenteel werkzaam is.

Toets hierbij of deze informatie overeenkomt met de door jou gestelde punten bij punt 1 & 2.

Tip 4: Pas je cv en LinkedIn aan

Een essentieel onderdeel van een goede sollicitatie is een goed en volledig cv. Online zijn er veel tips en voorbeelden te vinden over de punten waar een cv aan moet voldoen. Wees je hierbij bewust van het feit dat elk cv uniek is. Er is dan ook geen gouden regel voor het opstellen van het perfecte cv. Een goed of perfect cv is dan ook een profiel waarbij anderen in 1 oogopslag een beeld krijgen van jou als persoon.  

Mijn persoonlijke overtuiging is hierbij dat het schrijven van een persona schets in zowel je cv als op LinkedIn enorm van toegevoegde waarde is. Binnen deze persona schets kun je niet alleen jezelf omschrijven (competenties, normen & waarden, interesses etc.), maar ook welke toegevoegde waarde je brengt voor toekomstige werkgevers. 

LinkedIn

In mijn werk als recruiter maak ik veelvuldig gebruik van LinkedIn in mijn zoektocht naar professionals. Naast een goed en volledig cv is het hebben van een volledig en vindbaar Linkedin profiel dan ook van toegevoegde waarde. Denk hierbij onder andere aan:

  • Het aanzetten van de optie ‘open voor een nieuwe uitdaging’. Zodra je dit hebt gedaan ben je nog beter vindbaar voor recruiters en werkgevers. Zorg hierbij ervoor dat wanneer je deze optie aanzet je tevens invult in wat voor rollen je geïnteresseerd bent en in welke regio je zoekt. Op deze manier word je dan ook eerder gevonden voor functies die tot jouw interesse behoren.
  • Zowel in de titel van jouw LinkedIn pagina als jouw profiel kun je vermelden dat je beschikbaar bent voor een nieuwe uitdaging. Op deze manier weten recruiters en werkgevers dat je daadwerkelijk actief op zoek bent.
  • LinkedIn biedt naast de ‘open voor een nieuwe uitdaging’ ook de mogelijkheid om jouw cv te uploaden als .pdf bestand. Op deze manier beschikken recruiters en werkgevers altijd direct over jouw laatste cv welke zij kunnen vergelijken met hun vacatures. 
  • Connect met recruiters die werken bij een organisatie uit je top 5 en vermeld in jouw uitnodiging de interesse in hun organisatie. Het op de hoogte blijven van de vacatures van organisaties uit jouw top 5 wordt hierdoor ook direct makkelijker. 

Tip 5: Verrijk je kennis door het lezen van vakliteratuur 

In de volksmond wordt het zoeken naar een nieuwe uitdaging/baan vaak gekscherend vergeleken met het hebben van een fulltime baan. Het is dan ook begrijpelijk dat door de waan van de dag het op peil houden van de actuele trends en ontwikkelingen lastig is. Juist nu de hoeveelheid vacatures beperkt is, is er dan ook ruimte voor het volgen van webinars en online trainingen. Frankwatching is een organisatie die zich richt op het delen van kennis. Zij bieden dan ook een breed scala aan webinars variërend van ‘social media monitoring’ tot ‘do’s en don’ts voor interne communicatie’. Kijk hierbij niet alleen naar webinars over dingen die je graag wilt leren, maar ook naar de webinars over de zaken waar je eerder al ervaring in op hebt gedaan. Vanwege het feit dat de marketing en communicatiewereld nooit stilstaat is het nooit verkeerd om “nieuwe” theoretische kennis toe te voegen aan de reeds door jou opgedane praktijkervaring. 

Een tweede organisatie die interessant is om te volgen betreft Logeion. Zij zijn de Nederlandse beroepsorganisatie voor communicatieprofessionals en bieden naast webinars ook opleidingen aan. 

6. Voer netwerkgesprekken 

In jouw zoektocht naar een nieuwe uitdaging is het voeren van netwerkgesprekken een goede tijdsinvestering. Tot op de dag van vandaag wordt een groot aantal vacatures namelijk vervuld door professionals die zich in het directe netwerk van een opdrachtgever bevinden. Kijk dan ook in jouw netwerk of er wellicht relaties werkzaam zijn bij de door jouw aangestipte top 5 werkgevers. Denk hierbij niet alleen aan je eerste lijn connecties maar ook zeker aan de tweede en derdelijns. 

7. Geef de moed niet op 

Het is een lastige en onzekere tijd voor veel werkzoekenden. Mijn laatste tip omvat simpelweg dan ook: geef de moed niet op. Zorg ervoor dat je elke dag met frisse moed aan de gang blijft met jouw zoektocht naar een nieuwe uitdaging. Hoewel het vinden van een echt passende uitdaging/vacature niet makkelijk is, levert dit uiteindelijk toch het meeste op. 

Natuurlijk bied ik in dit geval ook graag mijn hulp als recruiter aan in jouw zoektocht naar een nieuwe marketing & communicatie uitdaging. Voel je dan ook vrij om mij naar aanleiding van deze blog te berichten waarna wij digitaal kunnen kennismaken.

Ik wens je veel succes in jouw zoektocht naar een nieuwe uitdaging. 

Werk dat ertoe doet. Wil jij dat ook?Sluit je aan bij het netwerk van Yacht

Gerelateerde artikelen & blogs