“Je kunt veel oplossen met bouwen, beton en asfalt. In het geval van luchthavens praat je dan over nog meer check-in balies en nog meer douanehokjes. Maar je kunt het ook slimmer aanpakken. De geboorte van die wens vindt nu navolging bij allerlei bedrijven.” Daniel van den Dries heeft inmiddels vaak aan de wieg van vooruitgang mogen staan.
Aanpassen bedrijfsprocessen
Menig bedrijf is na interventie van Daniel als project- of programmamanager slimmer en sneller gaan werken. “We zitten niet in een radicale transformatie waarbij de wereld er plotsklaps anders uit gaat zien. Maar we kunnen wel steeds meer. Door de digitalisering zijn we in de afgelopen vijf tot tien jaar slimmer gaan werken. In onze gereedschapskist zitten meer veelzijdige en krachtige technieken om onze bedrijfsprocessen aan te passen.”
Vliegende carrière
De carrière van Daniel maakt een mooie vlucht. Zo heeft hij jarenlang binnen de Schiphol Group gewerkt en sinds enkele jaren zijn vleugels uitgeslagen als zelfstandige. “Schiphol had de bescheiden wens om ‘world’s leading digital airport’ te worden. Dublin airport heeft nu een soortgelijke ontwikkelopgave.” Volgens hem kunnen alle bedrijven voor nut of noodzaak gebruik maken van dat door digitalisering verbrede pallet aan gereedschap. “Of het nu gaat om de productie van babymelkpoeder of een luchthaven. We zitten vaak zo vast in ons denken en de omliggende infrastructuur dat we de slimmere groeimogelijkheden niet meer zien.”
Digitalisering
Big data helpt je met voorspellingen en ‘the Internet of things’ laat units en devices met elkaar communiceren. “Wat we onder digitalisering scharen, is eigenlijk niet meer dan de optimalisatie van bedrijfsprocessen”, zegt Daniel. “Vroeger hadden we een stoommachine, tegenwoordig hebben we wifi. We maken gebruik van wearable design sensors om het personeel te tracken. Handig als je bij een ongeval wilt weten welke bhv’er dichtbij is. Organiseer zelf welke units met elkaar praten. Bij Danone bijvoorbeeld: als de big bag’s gevuld zijn, geven ze een seintje aan de automatische vorkheftruck. Gestuurd door een chip in de big bag wordt de zak naar de juiste locatie in het magazijn gebracht.”
Nieuw gereedschap
Digitalisering vindt hij een prima term om alle mogelijkheden onder te scharen. Zowel ‘internet of things’, 3D-printing, building information modelling (BIM) en big data. Voor de bouw van de grootste productiefabriek van Danone binnen Europa, liet hij als projectmanager gebruik maken van BIM. “Alle partijen werken samen in een model. Dat is minder foutgevoelig en maakt het onmogelijk om verantwoordelijkheid af te schuiven. De eindgebruiker kan dankzij de technologie ‘letterlijk’ door het pand heenlopen en zien of palen handig staan en contactdozen op een prettige hoogte gemonteerd. Het maakt de uitvraag concreter en de afstemming verloopt soepeler.”
Doel bereiken
Het middel dient natuurlijk altijd een doel. De ontwikkelopgave is, behalve voor de ontwikkelaar, geen doel op zich. Het is een gereedschap voor de doorontwikkeling om het leven makkelijker te maken, aldus Daniel. “Kijk naar de 3D-printers. Heb je voor maintenance een plastic onderdeel nodig, dan hoef je die tegenwoordig niet meer van ver te halen. Onderdelen worden op locatie geproduceerd. En deze ontwikkeling zet door.”
Bouw & Infra
“Het lijkt of opdrachtgevers, adviseurs en aannemers lange tijd naar elkaar hebben zitten kijken wie die eerste stap zou gaan zetten”, vervolgt hij zijn verhaal. “Opdrachtgevers gaan nu veel meer 3D-modelleren, ook voor beheer en onderhoud. Het is namelijk niet alleen bedoeld voor nieuwe projecten. Adviseurs maken veel meer snelheid en aannemers kunnen nog meer ingezet worden als partner.” Het hele plaatje is letterlijk veel beter in beeld gebracht.
Technische bedrijfsfilosoof
De achtergrond van Daniel is niet alledaags. De technische universiteit en de studie bedrijfskunde volgden elkaar op. En uit nieuwsgierigheid heeft hij ook nog filosofie gestudeerd. Deze drie studies combineren bijzonder goed omdat hij hierdoor een paar stappen extra kan zetten. Staat hij voor een keuze, dan is hij in staat de technische kant te belichten en deze snel door te rekenen, terwijl hij het grotere speelveld blijft zien. Past de aannemer wel bij de missie van het bedrijf? “Niet alleen handelen vanuit het opdrachtgeversbelang, maar kijken naar dat wat uiteindelijk echt het beste is voor het bedrijf. Zodat iedereen achteraf een goed gevoel heeft.”
Respect
Een andere ontwikkeling is volgens Daniel dat we meer respect krijgen voor elkaars taken en verantwoordelijkheden. “Kijkend naar de technische complexiteit van projecten moet er veel meer gekeken worden naar een win-winsituatie. Dat is anders dan het klassieke wij-zij-denken.” Deze ontwikkeling loopt parallel aan de digitalisering. Een omslag waar de tijd rijp voor is volgens hem. “Dat maakt het allemaal een stuk gezelliger en leuker.”
Leren in plaats van leveren
Bij Danone wordt het project nu afgerond en bij Dublin airport is hij net ingevlogen. Waar hij bij Danone de bouw van scratch leidt, heeft hij in Dublin een adviserende rol binnen het team van AirportCreators. De onzekerheid over de groei en een beperkt inzicht, maakt dat ze niet overzien hoe ze een uitbreiding realiseren terwijl de winkel openblijft, geeft Daniel aan. Hij wil het project niet zozeer voor ze draaien als ze wel de tools aanleveren om dit zelf te doen. “Het is nog leuker om organisaties en individuen te helpen hun eigen projecten te realiseren.”
Daniel is heel duidelijk over zijn meerwaarde. Aan het einde van een project moet iedereen gewoon blij zijn. Dit lijkt een onmogelijke opgave maar lukt hem wonderwel. In Cuijk waar de Danone fabriek bijna volledig in bedrijf is, heeft hij alle belanghebbenden vervlochten. “Wat heb je nodig? Gaat het om euro’s, dan zetten we die vast en laten we de tijd glijden. Of andersom. Kijk door de bril van de counterpart, weet wat hij echt wil om relatieverbrandende gesprekken te voorkomen. Zorg voor inzicht in wat de partijen minimaal noodzakelijk achten en luister daarnaar. Dan wordt het werk gedaan en heeft iedereen er een goed gevoel bij.”
Samenwerken
“Alleen ga je sneller, samen kom je verder. Het is een cliché, maar wel waar. Je hebt elkaar nodig, dus je kunt beter investeren in inlevingsvermogen en samenwerken, dan de ander uitknijpen tot hij blauw ziet.” Dat betekent volgens Daniel ook dat je soms bereid moet zijn om over je eigen schaduw heen te stappen of een beslissing moet maken die niet zozeer jou als wel het grotere geheel dient. “Ontwikkel het vermogen om anders te leren werken en oprecht samen te werken.”