Yacht - IT

Groeiende economie stuwt vraag ICT-professionals

Stijging van maar liefst 24%

DIEMEN, 6 juli 2015 - Het aantal vacatures voor ICT professionals stijgt in het eerste halfjaar van 2015 met 24% ten opzichte van vorig jaar. Er is werk voor zo’n 89 duizend professionals. Vooral buiten de Randstad neemt de vraag naar projectmanagers in de zorg toe. Zorgverleners investeren meer in technologie om tegemoet te komen aan veranderende wensen van patiënten. In de zakelijke dienstverlening in de randstad stijgt vooral de vraag naar ICT managers.

Naast een grote stijging in de vraag naar ICT- en projectmanagers blijft de vraag naar softwareontwikkelaars hoog. Opvallend is ook de continu stijgende vraag naar security consultants.

Projectmanagers

De vraag naar projectmanagers is toegenomen, specifiek binnen de zorg. Alexander J. van Cappellen, CIO zorginstelling ZuidZorg: “De vraag van klanten is aan het veranderen. Zorginstellingen moeten hier op inspelen. Zonder inzet van ICT overleven ze het niet, het is belangrijk om hier rekening mee te houden in budgetten." Wat opvalt is dat met name in het noorden en zuiden van het land de vraag naar projectmanagers harder groeit dan in de rest van Nederland. Waar vorig jaar de stijging naar de vraag al zichtbaar was in de Randstad, is nu de rest van Nederland aan een inhaalrace begonnen.

ICT managers

De vraag naar ICT managers stijgt met name sterk in de zakelijke dienstverlening in de Randstad. Arco Elsman, Directeur IT Yacht: “De aantrekkende economie stuwt de vraag naar professionals. We zien investeringen in ICT toenemen. Activiteiten nemen daardoor toe, evenals de behoefte die te managen. Teams worden groter en dat vraagt om goede begeleiding. Voor ons betekent dit meer aanvragen voor ervaren professionals. We verwachten dat die trend de komende periode doorzet.”

Security Consultants

De vraag naar Security Consultants laat de laatste jaren een constante stijging zien. Het lijkt daarmee een structurele functie te zijn geworden in ICT organisaties.

Top vijf IT vacatures in aantallen 1e halfjaar 2015:

1. Softwareontwikkelaar                   37.800

2. Technisch Beheerder                    10.400

3. Informatie Analist                          7.700

4. ICT Manager                                  5.300

5. Applicatie/Functioneel Beheer         4.900

Top vijf IT vacatures in % stijging tov 1e halfjaar 2014:

1. Security Consultant                         + 59 %

2. ICT Manager                                   + 50 %

3. Softwareontwikkelaar                      + 27 %

4. Applicatie/Functioneel Beheer          + 25 %

5. Project Manager                              + 24 %

OVER YACHT

Yacht monitort continu de arbeidsmarkt voor professionals. Hierbij maakt Yacht gebruik van Jobfeed om inzicht te geven in de ontwikkelingen rondom online vacatures. Daarnaast maakt Yacht gebruik van de Beroepen en Arbeidsmarkt Survey. Dit is een continu online onderzoek onder de Nederlandse beroepsbevolking van 15 jaar t/m 65 jaar. Het onderzoek wordt uitgevoerd in opdracht van Randstad, Tempo-Team en Yacht. Doel van het onderzoek is om inzicht te krijgen in het gedrag van de beroepsbevolking als het gaat om de verschillende aspecten van werk. Jaarlijks nemen ongeveer 10.000 mensen deel aan het onderzoek.