Vraag naar overheidsjuristen groeit

Joost Heeroma | Legal

DIEMEN, 10 november 2016 - Het aantal juridische vacatures stijgt nog steeds. Het derde kwartaal laat een stijging zien van 10% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Dit blijkt uit de analyse ‘Trends en ontwikkelingen op de Legal arbeidsmarkt over het derde kwartaal van 2016’ van Yacht.

Joost Duffhues, Commercieel Manager bij Yacht Legal: “Na de rustige vakantiemaanden juli en augustus is het aantal vacatures in de maand september weer toegenomen. Een eerste blik op de vacaturecijfers van oktober laat zien dat deze trend doorzet.”

Trends en ontwikkelingen derde kwartaal 2016

• Stijging van het aantal vacatures naar de functies juridisch adviseur, juridisch beleidsmedewerker en legal counsel;
  • Daling van het aantal vacatures (-13%) naar juristen ondernemingsrecht, contractrecht en aanbestedingsrecht;
  • Groei van het aantal vacatures jurist omgevingsrecht (+29%) en jurist RO / Vastgoed (109%) en Jurist bezwaar en/of beroep (110%) bij gemeenten;
  • Een stijgende lijn in vacatures naar advocaten en advocaat-medewerkers;
  • Een daling van het aantal vacatures in het notariaat (-15%) maar is er een groei (12%) naar kandidaat-notarissen in de maand september waar te nemen.

Spanning op de arbeidsmarkt blijft

Elk kwartaal worden er ongeveer 2.500 juridische vacatures geplaatst voornamelijk gericht op WO rechten met 3 tot 10 jaar werkervaring.

Door de matige arbeidsmarkt van de laatste jaren zijn er nog veel afgestudeerde juristen op zoek naar een (eerste) passende functie. Jaarlijks treden er ongeveer 6.000 nieuwe HBO- en WO juristen toe tot de juridische arbeidsmarkt. De concurrentie op de arbeidsmarkt zal de komende jaren naar verwachting groot blijven.

Langzaam maar zeker zal de procentuele vraag naar HBO juristen toenemen ten koste van de WO juristen (42% vs 58%).
Voor een functie met een operationele juridisch karakter wordt steeds vaker een HBO jurist gevraagd. Denk hierbij aan functies als vergunningverlener APV, handhaver Wabo of bezwaarbehandelaar bij overheidsorganisaties, rechtsbijstandsverzekeraars, vakbonden of het Juridisch Loket.

Doordat de digitalisering de komende jaren verder zal toenemen, is de verwachting dat er steeds meer juridische functies komen die gericht zijn op het bieden van hoogwaardige, complexe juridisch-administratieve ondersteuning. Voorbeelden van dergelijke functies zijn contractmanager (en corporate housekeeper) in het bedrijfsleven of bij de overheid, of paralegal binnen de advocatuur of het notariaat. Het werk bij dergelijke functies wordt in toenemende mate ondersteund door softwareapplicaties die specifiek gericht zijn op de rechtspraktijk (legal tech).

NUMBER ONE IN CONNECTING PROFESSIONALS

Yacht is dé verbindende kracht tussen professionals en organisaties die het verschil willen maken. Dit doen wij vanuit onze overtuiging dat werk dat ertoe doet mensen gelukkig maakt. Wij bieden professionals uitdagend werk, in vaste functies of interim-opdrachten, waarmee zij de organisaties van onze opdrachtgevers blijvend verbeteren. Yacht is, vanuit acht kantoren door heel Nederland, actief in acht vakgebieden: IT, Finance, Engineering, Legal, HRM, Marketing & Communications, Supply Chain Management & Procurement en Sociaal Domein.