Employee journey: verbeter de werknemerservaring Cover

Employee journey: verbeter de werknemerservaring

Om professionals aan te trekken én te behouden, versterk je je employer brand aan de hand van de employee journey. De werknemerservaring wordt namelijk sterk beïnvloedt door de 4 fases van de employee journey. Lees hier welke dat zijn en hoe je die optimaliseert.

Op deze pagina: 

Wat is de employee journey?

De employee journey geeft de belangrijkste stadia in de carrière van professionals weer. Dat zijn de recruitment-, onboarding-, werk- en exitfase. Maak gebruik van dit model om de employee experience van je professionals te optimaliseren in de huidige krappe arbeidsmarkt.

Hierom is een goede employee journey cruciaal in jouw organisatie

Om in de huidige krappe arbeidsmarkt toch talent aan te trekken en te behouden, profileer je je als werkgever met een sterk employer brand. Een essentieel onderdeel van je werkgeversmerk is de werknemerservaring: tevreden professionals dragen dit uit naar de buitenwereld. Investeer daarom in de employee experience aan de hand van het employee life cycle model. Lees hieronder wat dit model precies inhoudt.

Optimaliseer de employee journey met het employee life cycle model

Om de employee journey van je professionals naar een hoger niveau te tillen, verbeter je de volgende touchpoints in het employee life cycle model:

Fase 1: Recruitment

Een goede employee experience start bij recruitment. Een goede ervaring bereik je met onderstaande stappen:

1. Deel de candidate journey
Stel een candidate journey op. Hierin beschrijf je hoeveel gesprekken op de planning staan, of er een assessment bij de procedure hoort en hoe lang het sollicitatieproces duurt. Wees zo duidelijk mogelijk: met wie voeren de professionals bijvoorbeeld de gesprekken? En wanneer kom je bij hen terug na een gesprek? Deel de candidate journey in het eerste gesprek met de kandidaat. Zo heeft die direct duidelijkheid over het proces en de verwachtingen.

2. Draag je employer brand uit
Tijdens de gesprekken met een kandidaat, draag je jouw employer brand duidelijk uit. Wat betekent het om voor de organisatie te werken? Maak duidelijk waarom jouw organisatie uniek is. Illustreer dit met verhalen van medewerkers. Bijvoorbeeld door hen deel te laten nemen aan sollicitatiegesprekken.

3. Werk doelgericht
Geef snelle terugkoppelingen aan kandidaten en zorg dat de totale duur van het recruitmentproces beperkt blijft. Zo hebben beide partijen snel duidelijkheid.

4. Zorg voor een positieve afronding
Zorg ongeacht de uitkomst van het sollicitatieproces voor een positieve afronding. Als de professional geen match blijkt met de organisatie, geef je duidelijk aan waarom dat zo is en of er later eventueel wel een mogelijkheid is. Wanneer een kandidaat zelf afhaakt, sluit je het sollicitatieproces positief af door diegene niks te verwijten, maar te luisteren en aan te geven dat de deur nog altijd openstaat.

5. Evalueer het recruitmentproces
Vraag om feedback over het sollicitatieproces. Hoe heeft de kandidaat bovenstaande punten ervaren? Was de candidate journey helder, doelgericht en met een positieve afronding? Gebruik deze feedback om de customer journey te optimaliseren.

Fase 2: Onboarding

Betrek de nieuwe professional bij de organisatie door de volgende stappen te volgen:

1. Deel de missie van de organisatie
Om ervoor te zorgen dat nieuwe professionals zich identificeren met de organisatie, deel je de belangrijkste doelen, normen en waarden met nieuwe werknemers. Waarom is het bedrijf opgericht? Is de organisatie bijvoorbeeld purpose driven en wat doet de organisatie om maatschappelijk verantwoord te ondernemen? Beperk je hierbij niet tot de informatie die ook op de website van je organisatie vindbaar is, maar betrek hen door ze mee te nemen in recente ontwikkelingen en plannen binnen het bedrijf.

2. Neem nieuwe professionals mee in de werkwijze
Neem de nieuwe professionals mee in de gang van zaken binnen je organisatie. Bespreek bijvoorbeeld hoe de week eruit ziet en welke omgangsvormen er gelden. Maak de nieuwe professional daarnaast wegwijs in de digitale werkomgeving.

3. Plan tijd in om andere professionals te leren kennen
Geef de nieuwe werknemer de tijd om andere professionals te leren kennen. Bijvoorbeeld door met iedereen een koffie- of wandelafspraak in te plannen. Vraag je medewerkers initiatief te nemen om de nieuwe professionals te leren kennen.

4. Evalueer het onboardingsproces en vul aan waar nodig
Evalueer de ervaringen van nieuwe medewerkers met het onboardingsproces. Voorzie de nieuwe werknemer daarna van de onderwerpen die nog ontbreken en verwerk deze voortaan standaard in het onboardingsproces. Zo optimaliseer je het onboardingsproces voor nieuwe professionals.

Fase 3: Looptijd

Zodra een professional is ingewerkt, begint de looptijd. De belangrijkste factoren voor de tevredenheid van medewerkers over hun looptijd bij een organisatie zijn de afgelopen jaren veranderd. Uit de Beroepen en Arbeidsmarkt Survey van Randstad Groep Nederland blijkt dat professionals niet langer een hoog salaris, maar persoonlijke ontwikkeling het hoogst in het vaandel hebben staan. Investeer daarom in een Leven Lang Ontwikkelen voor je professionals, zowel op persoonlijk als op professioneel vlak.

Persoonlijke ontwikkeling
Investeer in de persoonlijke ontwikkeling van je professionals door opleidings- en trainingsmogelijkheden aan te bieden. Denk daarbij niet alleen aan vakgerelateerde opleidingen, maar ook aan trainingen die passen bij de persoonlijke interesses van professionals, zoals het vergroten van soft skills. Op die manier blijf je je professionals uitdagen, vergroot je de bevlogenheid en geef je je medewerkers de mogelijkheid om weer op te laden.

Professionele ontwikkeling
Creëer een duidelijk groeipad voor professionals binnen je organisatie. Bied hen perspectief en laat zien wat de eventuele volgende stap in hun carrière is. Bijvoorbeeld leidinggeven of up- of reskillen. Geef ook aan welke salariskansen daarbij horen.

Fase 4: Exit

Een goede exitfase is cruciaal voor een goede employee experience: als het dienstverband op een vervelende manier eindigt, blijft een vervelende nasmaak hangen aan de gehele employee experience. Alle investeringen die je voor de exitfase als werkgever hebt gemaakt, raken ondergeschikt. Verwijt de professional die vertrekt daarom niets, maar luister naar de beweegreden. Vraag om feedback op de employee journey en geef de professional daarna direct duidelijkheid: welke afspraken en regels zijn er rondom vertrek, wat is de opzegtermijn en hoe gaat de overdracht in zijn werk.

Maak impact als futureproof HR-professional Banner

Maak impact als futureproof HR-professional

De markt en de organisaties waarin HR-professionals zich bewegen is volop in ontwikkeling. Download de paper Futurizing HR om up-to-date te zijn van de laatste ontwikkelingen, innovaties en uitdagingen.

Download de paper

Veelgestelde vragen over duurzame inzetbaarheid

Wat is de employee journey?

De employee life cycle geeft de belangrijkste stadia in de carrière van professionals weer. Dat zijn de recruitment-, onboarding-, werk- en exitfase. Lees hier hoe je dit model gebruikt om de werknemerservaring van je professionals naar een hoger niveau te tillen.

Waarom is een goede employee journey zo belangrijk?

Om professionals aan te trekken én te behouden, versterk je je employer brand met een goede employee journey. De werknemerservaring is namelijk sterk afhankelijk van de 4 fases in de employee journey. Lees hier welke fases dat zijn en hoe je die optimaliseert.