Beïnvloeden: vergroot je invloed op teamsucces met deze technieken Cover

Beïnvloeden: vergroot je invloed op teamsucces met deze technieken

Met je gedrag en (non-)verbale communicatie heb jij invloed op je team, stakeholders en iedereen in je omgeving. Is jouw invloed constructief is, creëer je er draagvlak mee en helpt het je team en jezelf vooruit? Door tijdens je carrière slim te beïnvloeden, word jij dé professional die in no-time opvalt binnen organisaties.

Op deze pagina:

De beste manier om de geest van de mens te beïnvloeden is door hem iets uit te leggen Noam Chomsky

Wat is beïnvloeding?

Beïnvloeding is de uitwerking die jouw gedrag (on)bewust heeft op anderen. Door je hier meer bewust van te zijn, neem je anderen mee in de gewenste richting. Dit voorkomt conflicten en zorgt ervoor dat samenwerkingen beter verlopen. Beïnvloeding gaat altijd op basis van eerlijke informatie.

Beïnvloeden is niet hetzelfde als manipuleren

Beïnvloeden is niet hetzelfde als manipuleren. Wanneer je iemand weet te beïnvloeden, kiest diegene ervoor om met je mee te gaan op basis van eerlijke informatie. Bij beïnvloeding is er geen sprake van een dubbele agenda of het vertellen van halve waarheden.

Als je iemand succesvol beïnvloedt, hebben jullie beiden een goed gevoel en wordt er afgegaan op het argument dat het meeste oplevert. Kortom: een win-win situatie.

Hoe versterkt beïnvloeding het teamwork?

Ambitieuze professionals beïnvloeden slim en krijgen mensen op een eerlijke manier met zich mee. Zo zijn ze meer gefocust, constructiever en vallen eerder op bij het management. Deze skill helpt je om projecten naar een hoger niveau te tillen en je persoonlijk leiderschap te ontwikkelen. Kortom: een belangrijke factor op weg naar succes!

Beïnvloedingstechnieken

Er zijn verschillende manieren om mensen te beïnvloeden. Vaak is het doel van beïnvloedingstechnieken om iets te verkopen. En verkopen is niet alleen iets voor de afdeling sales. Dagelijks verkopen we van alles: waarom jij vanavond graag die ene Netflix-docu wilt zien, waarom jouw aanpassingen in het document belangrijk zijn of waarom jouw inspirerende visie de organisatie verder helpt. 

Hieronder vind je 3 bewezen beïnvloedingstechnieken met uitleg en tips hoe jij ze kan toepassen. We bekijken de technieken:

  1. Cialdini
  2. NLP
  3. Carnegie

Cialdini

Robert Cialdini heeft 6 beïnvloedingstechnieken opgesteld. Hierbij gaat hij uit van onbewuste reacties en emoties. Nog voor het rationeel afwegen van een beslissing, is de keuze eigenlijk al vanuit het onbewuste gemaakt. Deze theorie wordt vooral veel toegepast in online marketing. Om dit voor elkaar te krijgen, pas je de volgende principes toe: 

  • Reciprociteit
    Doe zomaar iets voor iemand, gewoon omdat mensen kleine gebaren waarderen. De volgende keer dat jij iets vraagt, is jouw goede gebaar nog niet vergeten en krijg je eerder toezeggingen. 
  • Sympathie
    Oftewel: de gunfactor. Je doet nou eenmaal eerder iets voor iemand die je mag. Daarom is het van belang om rapport met iemand te maken (pas je stem, lichaamstaal en energie aan op de ander). Overdrijf hierbij niet. Een ander prikt er zo doorheen als jij niet oprecht bent. Blijf altijd authentiek en autonoom.
  • Consistentie en commitment
    Zomaar iets nieuws doen of een andere werkwijze aanleren is lastig voor veel mensen. Maar als dit voortborduurt op eerder gedrag, dan is het een stuk eenvoudiger. Door mensen te wijzen op eerder gedrag en jouw argument hierop aan te sluiten, benadruk je dat jouw aanpak helemaal niet zo’n plotselinge verandering is, maar juist een logisch vervolg op de eerder gekozen richting.
  • Sociaal bewijs
    Mensen zijn kuddedieren. Is er aangetoond dat de meeste mensen baat hebben bij aanpak A? Dan zijn anderen eerder geneigd om die route ook te volgen. Goed om te weten als je succes wilt boeken tijdens een gesprek met je stakeholder!
  • Autoriteit
    Je neemt eerder iets aan van een expert dan iemand die ‘ergens gewoon heel erg in gelooft’. Zet jouw argument kracht bij door deskundigen aan te halen of beargumenteer waarom jij een autoriteit op dit gebied bent (werkervaring, cases, successen).
  • Schaarste
    Niemand wil achter het net vissen en iedereen wil deel uitmaken van iets exclusiefs. Zodra mensen woorden als ‘limited edition’, ‘tijdelijk beschikbaar’ of ‘alleen nu geldig’ horen, besluiten ze snel mee te doen om niet buiten de boot te vallen. 

Wist je dat…

Booking.com alle technieken van Cialdini toepast? Als je de punten hierboven leest, herken je ze zo.

Neuro Linguïstisch programmeren (NLP)

Met Neuro Linguïstisch programmeren leer je hoe je door middel van gesproken taal en non-verbale communicatie inzicht krijgt in gedrag. Zowel dat van jezelf als dat van anderen. Als jij hier de nodige kennis van hebt, kun je gedrag gaan beïnvloeden. Je kunt NLP inzetten om je beter te leren voelen, een waardevol team member te worden of te excelleren in je communicatie. NLP is omvangrijk, maar hieronder lees je een aantal belangrijke pijlers: 

  • Rapport maken: 
    Je bent op een verjaardag en opeens zit je met een vreemde te praten alsof jullie elkaar al jaren kennen. Jullie hebben rapport (zeg: ra-por op z’n Frans). Het is een onbewust gevoel. Rapport kun je ook zelf creëren door te spiegelen in stemvolume, energie en taalgebruik. Heb je rapport? Dan krijg je veel voor elkaar. Zonder gaat het contact wringen en krijg je niks gedaan. 
  • Respecteer het referentiekader van de ander:Een belangrijk uitgangspunt van NLP is dat gedrag altijd het resultaat is van bagage van ervaringen, associaties en gevoelens. Iets wat jij zegt, kan iemand heel anders interpreteren dan hoe jij het bedoelt. Dit kan resulteren in een afwijzend antwoord. Toon begrip en vraag door naar de ware reden van de weerstand. Zo hou jij de controle tijdens lastige momenten.
  • Own je eigen gedrag: Hoe meer verantwoordelijkheid jij neemt voor je eigen communicatie, hoe meer je zult begrijpen dat je hier invloed op kunt uitoefenen. Het is aan jou om begrepen te worden, niet aan de ander om jou te begrijpen. Merk je dat een gesprek niet de goede kant op gaat? Probeer weer rapport te maken en stel vragen om de beweegredenen van je gesprekspartner te doorgronden.
  • Gedrag heeft altijd een positieve intentie:Mensen maken altijd een beslissing die ze op dat moment het meeste oplevert. Ook al is dat in het grotere geheel niet de beste keuze. Dat wil niet zeggen dat elk type gedrag goed is, maar wel dat elk gedrag een goede intentie heeft. Wil je weten waarom iemand een bepaalde keuze heeft gemaakt? Spreek iemand dan niet zomaar aan op zijn/haar gedrag, maar vraag naar de intentie.

Carnegie

Dale Carnegie schreef de bestseller ‘How to win friends and influence people’. Hoewel het boek in 1936 geschreven is zonder enig wetenschappelijk bewijs, hebben onderzoekers het succes van Carnegie’s theorieën inmiddels weten te bevestigen. 

  • Stel mensen op hun gemak:
    Wees niet judgemental; geef oprechte waardering en vertel anderen wat het ze oplevert als ze met je meewerken. Een bereikbare, open houding zorgt ervoor dat mensen zich goed bij je voelen, waardoor ze eerder geneigd zijn dingen van je aan te nemen. 
  • Zorg dat mensen je aardig vinden:
    Ook deze techniek speelt in op de gunfactor. Maar hoe krijg je die? Door aardig gevonden te worden! Lach, toon oprechte interesse, wees een goede luisteraar en laat mensen weten dat je ze waardeert.  
  • Ga het conflict niet aan: Waar een winnaar is, is een verliezer. En door mensen te beïnvloeden, wil je juist een win-win situatie creëren. Wees open over je eigen fouten en geef het ruiterlijk toe wanneer je ernaast zit. Zorg er vervolgens voor dat je in een ja-flow komt. Word je het toch niet eens? Wijs iemand dan subtiel af. Een harde nee wekt geen sympathie op.

Voorbeelden: situaties waarin beïnvloeding je carrière verder brengt

Al die theorieën zijn mooi, maar hoe werkt beïnvloeding nou in de praktijk? En wanneer pas je het toe? Hieronder een aantal voorbeelden: 

1. Je wilt iets presenteren om het management te overtuigen, maar aan de lichaamstaal van je toehoorders zie je dat ze geen zin hebben

Bij een presentatie kan je het gedrag van anderen niet voorspellen, maar je kunt wel een reactie uitlokken door je eigen gedrag in te zetten. Dat doe je allereerst met een positieve houding en het creëren van een fijne sfeer. Benoem bijvoorbeeld de dingen die de laatste tijd lekker lopen binnen de organisatie. 

Zit er weinig energie in het mt tegenover je? Creëer dan urgentie voor jouw issue of project door één of twee van de punten van Cialdini te gebruiken. Begin je monoloog bijvoorbeeld met schaarste (de noodzaak) en ga vervolgens door op de wederkerigheid (what’s in it for them of de organisatie?). 

Verwacht je weerstand? Benadruk dan het ‘samen’ en benoem de de punten waar jullie het over eens zijn om van daaruit je eigen argumenten te introduceren. Geef tot slot aan waarom iedereen baat heeft bij jouw aanpak.

2. Je wilt snel iets gedaan krijgen

Even bij je leidinggevende binnenvallen en snel je punt maken werkt averechts. Neem mensen mee in jouw gedachtegang, je motivatie en je uiteindelijke doel. En zoek een gezamenlijke stip op de horizon: ‘Zou het niet lekker zijn als we volgende week…’ Zo snapt de ander de urgentie. Hierdoor kweek je begrip en helpt je manager je waar nodig. 

Bijkomend voordeel: misschien krijg je waardevolle feedback om jouw plan naar een hoger niveau te tillen.

3. Je ervaart weerstand bij die ene toehoorder na je geweldige presentatie

Dat is altijd spannend en soms zelfs een bewuste test. Stel je assertief op en maak eerst nog even rapport met de toehoorder die het wel met je eens is. Maak vervolgens de situatie bespreekbaar. Houd je oordelen voor je en vraag de ander naar de reden van de weerstand. Weerstand is vaak een gevoelskwestie, dus blijf in deze sfeer communiceren. Zodra je jezelf open opstelt, creëer je vertrouwen bij iedereen. 

Je persoonlijk leiderschap versterken? Banner

Je persoonlijk leiderschap versterken?

Met sterk persoonlijk leiderschap haal jij het beste uit jezelf, overtuig jij anderen succesvol van jouw visie en krijg je zaken écht in beweging. Leer hoe jij jezelf efficiënt aanstuurt, draagvlak creëert en conventies doorbreekt.

Download de paper

Veelgestelde vragen over beïnvloeden

Wat is het verschil tussen beïnvloeden en overtuigen?

Overtuigen is een manier van beïnvloeden. Je kunt mensen, naast overtuigen, ook beïnvloeden om te ze laten onderzoeken, inspireren of om mensen aan te sporen iets te doen.

Heeft beïnvloeden iets te maken met zakelijk flirten?

Jazeker. Zakelijk flirten helpt je om mensen ‘aan jouw kant’ te krijgen door het inzetten van die allesbepalende gunfactor. Dit doe je door het geven van een gelijkwaardige handdruk, smalltalk, een gespiegelde houding, een geanimeerde manier van praten en natuurlijk een glimlach.

Hoe word ik een pro in beïnvloeden?

Op deze pagina vind je stap voor stap de nodige achtergrondinformatie. Wil je verder de diepte in? Duik dan in de beïnvloedingstechnieken die we hierboven voor je hebben verzameld.