Positioneer jezelf als expert met deze positioneringsstrategie Cover

Positioneer jezelf als expert met deze positioneringsstrategie

Positioneren is als daten. Je laat het beste van jezelf zien. Als jij als professional eruit wilt springen bij potentiële werkgevers, moet je kunnen vertellen waarom ze bij jou aan moeten kloppen. Waar sta jij voor en welke specifieke expertise maakt jouw onmisbaar? Positioneer jezelf of dienst met een duidelijke strategie net zo goed als een sterk merk, en jij maakt organisaties en klanten direct duidelijk waarom ze jou moeten hebben. Positioneren is onmisbaar voor jouw personal brand.

Op deze pagina:

Weet waar je voor staat en wat jou onderscheidt. Zo kun je beter doen wat bij je past Simone van de Wouw, UX-trainee bij Yacht

Waarom jezelf positioneren essentieel is voor elke ambitieuze professional  

Met een unieke positie maakt jij werkgevers direct duidelijk wat jou anders maakt dan andere professionals. Door jezelf goed te positioneren, val jij op. Jij bent authentiek, een prettige collega om mee samen te werken en een expert binnen jouw vakgebied. Hierdoor vergroot jij ook de kans dat anderen jou bij hun werkgever aandragen voor vrijgekomen posities in hun organisaties. 

Positioneringsmodel: MDC-model van Riezebos en Van der Grinten

Het MDC-model van Riezebos en Van der Grinten is een veelgebruikte tool om de positionering van een merk te bepalen. Pas dit model toe op jezelf om jouw eigen ‘merkidentiteit’ te bepalen en kom erachter wat jou relevant maakt voor je doelgroep en hoe jij verschilt van je concurrentie. Het model bestaat uit 3 elementen: 

  1. Merk: Wat is de identiteit van jouw ‘merk’ en welke kwaliteiten, skills en eigenschappen maken je tot wie je bent? 
  2. Doelgroep: Sommige aspecten onderscheiden jou wel van anderen, maar hebben weinig waarde voor jouw doelgroep. Vraag je daarom af welke elementen relevant zijn. Welke overtuigen je doelgroep om voor jou te kiezen? Soms worden eigenschappen ook verondersteld aanwezig te zijn bij iedere professional in jouw veld. Bijvoorbeeld het uitvoeren van goede timemanagement voor een projectmanagementrol.
  3. Concurrentie: Wat maakt jou anders dan andere professionals? En welke eigenschappen hebben jullie met elkaar gemeen? In een sterke positionering weet jij jezelf van anderen professionals te onderscheiden.

Positioneringsstrategie: stappenplan om jouw unieke positie te bepalen

Pas als jij een goed beeld hebt van de skills waarmee jij je van concurrenten onderscheidt, kun je jezelf positioneren in jouw markt. Gebruik de theorie van het MDC-model in de praktijk. Volg deze 5 stappen om jouw unieke positie te bepalen. 

  1. Kies een duidelijke focus
  2. Denk na over je wilt bereiken
  3. Leer van je concurrenten
  4. Bepaal jouw unique selling points
  5. Denk na over jouw boodschap 

1. Kies een duidelijke focus

Waar sta jij voor, wat past bij jou en wat drijft jou? Weet wat wel en niet voor je werkt. Datgene waar jij je op wilt focussen moet dicht bij jezelf staan en je energie geven. Wil jij je als marketing-professional bijvoorbeeld focussen op propositie marketing? Of zet jij jouw skills liever in op online-marketinggebied als CRO-specialist? Vaak kom jij hier in de praktijk achter, door te werken aan je zelfreflectie, visie, en persoonlijk leiderschap, maar je kunt ook persoonlijke ontwikkelprogramma’s volgen. Bijvoorbeeld het Future Finance Change Program van Yacht voor ambitieuze Finance professionals. 
Wat zijn onderwerpen waar jij waarde aan hecht? Zo krijg je een beter beeld van wat jij wilt Simone van de Wouw, UX-trainee bij Yacht. 

2. Denk na over je wilt bereiken 

Kijk goed wie je wilt bereiken met jouw unieke positionering. Sommige klanten of organisaties sluiten meer aan bij jouw werk- en denkwijze en snappen jouw manier van werken beter. Vraag je daarom af of een positie, opdracht of organisatie echt bij je past. 

Simone van de Wouw, UX-trainee bij Yacht, licht toe: “Jij moet echt binnen een bedrijf passen. Bedrijven mogen wat mij betreft soms beter kijken naar wat voor persoon ze binnen halen.” 

3. Leer van je concurrenten

Hoe positioneren andere professionals zichzelf in jouw vakgebied? Welke expertise of skills beheersen zij? Vraag dit aan je collega’s, spar met andere ambitieuze professionals via onze communities of gebruik LinkedIn om jezelf te inspireren. Kom jij bijvoorbeeld iemand tegen met een uniek profiel, leg dan een link en nodig diegene eens uit voor een kop koffie. Leer van je concurrenten. Zo ontdek jij of er een gat is waar jij op in kunt springen. 

4. Bepaal jouw unique selling points

Welke factoren zijn uniek en onderscheiden jou van je concurrenten? Welke skillset zet jij in om het probleem of de vraag van potentiële opdrachtgevers op te lossen? Kijk niet alleen naar je opleidingen en certificaten, maar ook naar jouw soft skills zoals jouw assertiviteit, autonomie, of je netwerkskills

“Ik ga bijvoorbeeld graag om met anderen en ben een echte teamplayer. Door alleen maar individueel werk kom ik minder tot mijn recht”, vertelt Simone. “Vraag ook aan anderen wat jouw sterke en zwakke punten zijn”, zo stelt ze. “Mensen die je door en door kennen, zoals vrienden, familie of collega’s, kunnen je veel inzicht geven.”

5. Denk na over jouw boodschap 

Welke boodschap wil jij als professional afgeven? Denk na over wat je uitstraalt als persoon en controleer of dit aansluit bij de boodschap die jij wilt creëren. Die boodschap komt voor uit jouw visie op het werk en je vakgebied. Je boodschap moet daarom authentiek en geloofwaardig zijn bij de organisaties waar jij je op focust.  

Neem de tijd om je positionering te bepalen

Neem de tijd om jouw unieke positie te bepalen. Vaak is het niet direct duidelijk welke skills je onderscheiden van je concurrenten. Een niet kloppende positionering zorgt ervoor dat je in posities terecht komt die niet bij je passen of dat een geschikte opdracht aan je voorbij gaat. Bijvoorbeeld omdat jij jezelf te specifiek hebt gepositioneerd, terwijl je meer een generalist bent. 

4 tips voor een goede positioneringsstrategie 

Nu je een goed beeld hebt gevormd van jouw unieke positie, is de volgende vraag welke strategie jij gaat gebruiken om deze unieke positie te claimen. Dit is vaak geen eenvoudige taak. Het effectief overbrengen van je gekozen positie aan jouw markt kost tijd. Maak daarom strategisch gebruik van alle beschikbare middelen. 

  1. Gebruik LinkedIn voor jouw positionering: 
    Gebruik LinkedIn om jouw unieke positie aan de markt duidelijk te maken. Breng jij jouw unieke boodschap goed over? Dan kun je een influencer worden op LinkedIn of uiteindelijk doorgroeien tot een thought leader binnen jouw vakgebied.
  2. Maak het meetbaar:
    Jouw unieke claim is niets waard zonder bewijs. Maak jouw impact meetbaar door concrete cijfers als argument aan je verhaal toe te voegen. Of vraag bijvoorbeeld aan oude opdrachtgevers of zij een referentie achterlaten op je LinkedIn-profiel die gerelateerd is op jouw unieke positie. 
  3. Vergeet je cv niet:
    Steek je cv in op basis van de positie die jij wilt innemen. Elke toevoeging moet een argument zijn die jouw unieke positie en boodschap ondersteunt. 
  4. Blijf scherp op trends:
    Blijf goed op de hoogte van trends in de markt. Beweeg je boodschap over de tijd rustig mee met veranderingen in de markt. Jij wilt voorkomen dat je plots jouw boodschap drastisch moet veranderen. Dit zorgt voor teveel verwarring bij je doelgroep. 
Je persoonlijk leiderschap versterken? Banner

Je persoonlijk leiderschap versterken?

Met sterk persoonlijk leiderschap haal jij het beste uit jezelf, overtuig jij anderen succesvol van jouw visie en krijg je zaken écht in beweging. Leer hoe jij jezelf efficiënt aanstuurt, draagvlak creëert en conventies doorbreekt.

Download de paper

Veelgestelde vragen over jezelf positioneren

Wat is positionering?

Positionering is het uitdragen van kenmerken, associaties of eigenschappen die met een merk zijn verbonden. Door dit uit te dragen, ontstaat een bepaald beeld van het merk in het hoofd van de doelgroep. 

Hoe werkt jezelf positioneren?

Het positioneren van jezelf werkt in principe hetzelfde als het positioneren van een merk of een organisatie. Het doel is om een bepaalde ‘doelgroep’, in dit geval nieuwe opdrachtgevers, ervan te overtuigen dat jouw toegevoegde waarde groter is dan die van een concurrent. Dit doe je door een unieke positie in te nemen en deze met gegronde argumenten te ondersteunen. Deze unieke positie benadrukt de aspecten van jouw identiteit en kunde die relevant zijn voor een potentiële opdrachtgever. Het geeft je de kans om jezelf van je concurrenten te onderscheiden. 

Wat is het verschil tussen positioneren en profileren?

Je profileert jezelf door je sterke punten, krachten of kennis naar voren te brengen binnen de organisatie waar jij werkzaam bent. Door deze zaken expliciet uit te dragen weten andere team members waar jouw talent en expertise ligt. Positioneren gaat over jezelf als professional op een unieke manier neerzetten, zodat jij er gunstig uitspringt bij nieuwe potentiële organisatie of opdrachtgever. Een goede positie vertelt jouw doelgroep van opdrachtgevers wat jou uniek maakt ten opzichte van andere professionals.