Instructie uren schrijven

Veelgestelde vragen uren schrijven

Hieronder vind je alles over het schrijven van uren in Mijn Yacht.

Inloggen op Mijn Yacht

Ik ben mijn gebruikersnaam en/of wachtwoord kwijt

Klik in het inlogscherm op ‘problemen met inloggen’. Hier kun je een gebruikersnaam en/of wachtwoord aanvragen.

Ik ben zzp'er of doorlener en ik heb nog geen gebruikersnaam of wachtwoord

Als doorlener of zzp’er krijg je een activeringsmail waarmee je zelf een account kan aanmaken. Via de link in de mail kom je op de inlogpagina. Klik rechts onderin het scherm op ‘nieuw account aanmaken’.

Uren schrijven

Is het mogelijk om in de toekomst te schrijven?

Ja, het is mogelijk om vijf weken in de toekomst te schrijven.

Is het mogelijk om in het verleden te schrijven?

Ja, het is mogelijk om vijf weken in het verleden te schrijven.

Welke uren moet ik verantwoorden?

Klik daarvoor in de urenverantwoording op de link ‘invulinstructie’.

Als ik parttime uren schrijf, worden die niet meegeteld in de totaaltelling van de uren

Dat klopt. Parttime uren zijn geen uren die je voor je arbeidscontract moet schrijven, ze tellen daarom niet mee. Ze zijn alleen voor mensen die parttime schrijven en ter aanvulling voor 40 uur per week.

Als ik overuren schrijf, worden die niet meegeteld in de totaaltelling van de uren

Dat klopt. In het overzicht zie je aan het eind van de regel alleen de totaaltelling van de normale gewerkte uren (of niet-facturabele uren). Rechts onderin zie je dan de totaaltelling van die uren. Deze uren worden bij het indienen vergeleken met je contracturen, vandaar dat de overuren niet meetellen.

Als ik mijn uren indien, krijg ik geen melding meer dat ik geen 40 uur heb geschreven

Dat klopt. Het systeem kijkt nu of je voldoet aan de uren die in je arbeidscontract staan. Als je een 32-uurs contract hebt, controleert het systeem of je ook daadwerkelijk 32 uur hebt geschreven. Heb je minder geschreven, dan krijg je de kans om dit nog aan te passen.

Ik wil uren schrijven en krijg de melding dat ik dat niet mag/kan en dat ik contact op moet nemen met kantoor

Bij een aantal bedrijven is een urenkoppeling gemaakt tussen de systemen van Yacht en het bedrijf. Je schrijft je uren dan alleen in het systeem van het bedrijf. Als de koppeling heeft plaatsgevonden (vaak op maandag of dinsdag) zie je de uren staan in je dashboard. Je kunt dan niets meer wijzigen.

Hoe schrijf ik mijn leegloop uren?

Ben je een professional met alleen een commerciële plaatsing (bij een opdrachtgever van Yacht), dan schrijf je de leegloop uren op een aparte leefloopplaatsing. Dit geldt voor zowel gedeeltelijke als volledig leegloop. 

Ben je een professional met een AOT plaatsing, dan gebruik je de urensoort leegloop in de AOT plaatsing. 

Hoe zit het met op- en afbouw van compensatie uren?

De opbouwuren tellen negatief in de totaaltelling: rechts onderin zijn urenscherm zie je precies het aantal uren dat meetelt voor de bonus over betreffende week. (Is ook precies conform de telling zoals die in de bonusmonitor staat.)

Ik kan geen weekstaten uitprinten en laten ondertekenen

Dat klopt. Yacht voegt nooit ondertekende weekstaten bij de facturen. Het komt voor dat we bij klanten een maandstaat bij de maandfactuur voegen. Daarvoor staat er bovenaan in het scherm de mogelijkheid om een maandstaat uit te printen ter ondertekening. Je kunt wel een schermprint maken van je ingevoerde week voor je eigen administratie.

Hoe gaat het met de bonus van de professional?

Ook bij het nieuwe urenverantwoordingssysteem wordt gelet op de tijdigheid. De uren kunnen tot uiterlijk zondagavond 24:00 uur ingediend worden. Je ziet je ingediende uren direct staan, maar er is geen actieoverzicht meer. Je kunt een schermprint maken voor je eigen administratie.

Het oude en het nieuwe systeem

Waar blijven de uren die in het oude systeem zijn geschreven?

Alle geschreven uren – ook die op de oude manier zijn geschreven – zijn nog 26 weken in het verleden zichtbaar. Deze zijn nu ook al zichtbaar.

Ik heb in het oude systeem uren vooruit geschreven en ingediend. Waar zijn deze uren?

Deze zijn zichtbaar op het dashboard. Je hoeft voor deze weken geen uren meer in te dienen.

Ik heb in het oude systeem uren vooruit geschreven en opgeslagen, maar niet ingediend. Waar zijn deze?

De uren uit het oude systeem die niet ingediend zijn, zijn niet omgezet. Voor deze weken moet je de uren nog invoeren en indienen.

Ik schrijf de uren in het systeem van mijn opdrachtgever en er is een urenkoppeling tussen beide systemen. Moet ik nu in het systeem van Yacht weer verantwoorden?

De koppeling met het nieuwe systeem is hetzelfde als met het oude. Je ziet de uren die uit de koppeling komen nu wel op het dashboard terug (met een melding dat je niet kunt verantwoorden voor deze plaatsing).

ICT-vragen

Met welke browserversies en varianten kan ik uren via dit nieuwe systeem verantwoorden?

De volgende browserversies worden ondersteund:

Mijn browser ondersteunt Mijn Yacht en Digitaal Declareren niet, wat kan ik doen?

Op de internetsite staat, naast de melding dat de browser Mijn Yacht niet ondersteunt, een aantal suggesties van browsers die je kan downloaden. Ook kun je ervoor kiezen om de huidige browser te upgraden.

Ik gebruik een browserversie en variant die behoort te werken, maar het werkt niet bij mijn opdrachtgever. Wat moet ik doen?

Waarschijnlijk heeft dit te maken met veiligheidsinstellingen (firewall) bij je opdrachtgever of aanpassingen op de standaard instellingen van de browers bij de opdrachtgever. Neem in eerste instantie contact op met de ICT-support afdeling bij je opdrachtgever, aangezien zij je hierover het best kunnen informeren.