Yacht - Finance

Economische groei pakt goed uit voor juristen

Arbeidsmarkt groeit gestaag

DIEMEN, 20 mei 2015 - Het aantal vacatures voor juristen is in het eerste kwartaal van dit jaar met 24% gestegen ten opzichte van vorig jaar. Vooral overheden, bedrijven in de zakelijke dienstverlening en intermediairs zijn op zoek naar juristen. Dit blijkt uit het kwartaalonderzoek naar de arbeidsmarkt van Yacht.

Joost Duffhues, commercieel manager bij Yacht Legal: ‘De vraag naar juristen houdt de opgaande lijn die vorig jaar is ingezet vast. Vooral de maand maart sprong er in bijzonder positieve zin uit; een toename in het aantal vacatures voor juristen van 40%. Ook de vraag naar juridisch medewerkers met een meer uitvoerende functie laat een stijging zien.’

De groei in het aantal vacatures is een landelijk beeld. Niet alleen de traditionele driehoek Amsterdam, Den Haag en Utrecht laat groei zien. Duffhues: ‘Ook de regio’s Eindhoven, Groningen, Zwolle en Arnhem doen het goed. In deze regio’s is er twee achtereenvolgende kwartalen op rij een duidelijke groei van het aantal juridische vacatures zichtbaar.’

Opheffen vacaturestop legt achterstallig juridisch werk bloot

Bij veel bedrijven is begin dit jaar de vacaturestop opgeheven. Deze bedrijven hadden wel het juridische werk, maar niet de financiële ruimte om een jurist in dienst te nemen of in te huren. Door het economisch herstel ontstaat die ruimte nu wél en staan bedrijven te springen om achterstallig juridisch werk weg te werken en de toekomst goed in te gaan. Bedrijven kiezen er, nu het weer kan, in grote getale voor om juristen aan zich te binden. Dit veelal voor een periode van één of twee jaar.

Vacatures in het notariaat
Het economisch herstel zorgt ook voor vacatures in het notariaat. De huizenmarkt trekt aan en burgers hebben weer meer vertrouwen in hun financiële toekomst.

Positieve trendbreuk in de advocatuur vacatures

2014 was voor werkzoekenden in de advocatuur dramatisch te noemen. Er was sprake van een vacaturedaling van 24%. In 2015 keert dit sombere beeld ten goede, er is sprake van een fikse trendbreuk: het aantal vacatures voor advocaten is in het eerste kwartaal van 2015 gestegen met 23%. Ook voor bedrijfsjuristen is er goed nieuws te melden. ‘Voor deze beroepsgroep waren de kansen in 2014 absoluut niet goed. Gelukkig zagen we in het laatste kwartaal van 2014 herstel optreden. Een herstel dat zich nu verder doorzet naar een stijging van maar liefst 36% in het eerste kwartaal,’ aldus Duffhues.

Yacht monitort continu de arbeidsmarkt voor professionals. Hierbij maakt Yacht gebruik van Jobfeed om inzicht te geven in de ontwikkelingen rondom online vacatures. Daarnaast maakt Yacht gebruik van de Beroepen en Arbeidsmarkt Survey. Dit is een continu online onderzoek onder de Nederlandse beroepsbevolking van 15 jaar t/m 65 jaar. Het onderzoek wordt uitgevoerd in opdracht van Randstad, Tempo-Team en Yacht. Doel van het onderzoek is om inzicht te krijgen in het gedrag van de beroepsbevolking als het gaat om de verschillende aspecten van werk. Jaarlijks nemen ongeveer 10.000 mensen deel aan het onderzoek.